Súčasné pandemické obdobie je náročné pre nás všetkých. Veď zdravie máme len jedno. Treba preto čo najviac posilňovať imunitu.

Klinický biochemik Peter Szalay, spoluautor receptúry tyčinky Záchranka, upozorňuje na dôležitosť stravy pre imunitu. Receptúru spomínanej tyčinky preto obohatil práve o zložky, ktoré napomáhajú chrániť organizmus počas náročného obdobia vyžadujúceho vysoké nasadenie a spôsobujúceho nadmerný stres.

Aký má vplyv na naše zdravie a celkovú pohodu to, čo jeme? Naozaj potrebujeme vitamíny z lekárne? Čo okrem stravy rozhoduje o našej imunite a nálade? „Črevo a mozog sú veľmi priamočiaro spojené,“ hovorí Peter Szalay. A k správnej strave odporúča prechádzky a smiech.

Biochemik Peter Szalay.
Zdroj: archív

Čo sa deje s našim telom v krízovej situácii, pri nadmernej práci, nedostatku oddychu, nevhodnom stravovaní?

- Zvyšuje sa nízkoúrovňový zápal (prebytok pro-zápalových signálov v metabolizme), čo vedie k poškodeniu súčastí bunky, k poruche mechanizmu jej odozvy na poškodenie. Zhoršuje sa tzv. „vynášanie smetí” aj funkcia enzýmov, regulačná funkcia hormónov, neurotransmiterov. Chátra bunka, tkanivá, orgány. Chátra celý organizmus.

Ako by sme sa mali stravovať, keď dlhodobo podávame nadštandardné výkony? Ktoré potraviny by nám nemali chýbať v dennej skladbe?

- Zázvor, zelený čaj, cesnak, káva, orechy, rozomleté sezamové/ ľanové/ konopné semeno, červené a červenofialové plody. Tiež strukoviny, olivy, pohánka, quinoa, špalda, amarant, celozrnná ryža, sladké zemiaky.

Dôležité je zvýšiť príjem na živiny bohatších potravín, vrátane ovocia a zeleniny. Ktoré druhy ovocia a zeleniny patria medzi vitamínové bomby?

- Maliny, brusnice, čučoriedky, čerešne, granátové jablko, červené hrozno, citrusy, jablko. Zo zeleniny cesnak, špenát, karotka, brokolica, ružičkový kel, červená kapusta, listový kel, zelený hrášok, mangold, špargľa, sladký zemiak, reďkvička, červená cibuľa, červená repa. Tiež morské riasy, zázvor, chili.

Domáce alebo z dovozu? Na čo myslieť pri nákupoch ovocia a zeleniny, aby boli naozaj rozumné?

- Skúsiť si vyberať kontrolovaný zdroj. A zamerať sa na sezónne a lokálne produkty.

Sme to, čo jeme a jedlom si dokážeme vyladiť aj imunitné reakcie nášho tela. Čo do jedálnička zahrnúť, čo vypustiť, aby sme si dokázali v týchto dňoch imunitu posilniť?

- Naše telo je chemická továreň. To, čo zjeme, ovplyvňuje účinok génov, ktoré riadia každý kút našej chémie. Nesprávne inštrukcie spôsobujú „rozruch“ v metabolizme. Ten okrem iného zhoršuje imunitné funkcie. Veľká časť imunity je viazaná na črevo a jeho blízke okolie. Výrazne mu pomôžeme, keď mu dáme priestor na oddych a regeneráciu. Teda, keď budeme menej jesť. Výsledok snahy zlepšiť imunitu bude lepší, keď pridáme vyššie spomínané zložky (obsahujú vhodný pomer dlhých polysacharidov, bielkovín a špecifických tukov) v podobe 5 -7 dávok zeleniny a 2 – 3 dávok ovocia za deň. Dodržme príjem vody, 30ml / kg váhy a obmedzme živočíšne tuky (trans-mastné kyseliny, stužené rastlinné tuky), údeniny a stravu pripravovanú pri vysokej teplote (pečenie, vyprážanie)

Ktoré typy vitamínov, minerálov sú kľúčové? Je možné ich príjem posilniť aj jednotlivo?

- S motívom „vybudenia“ imunity sa spájajú najmä: vitamín C, vitamín D3, vitamín K2, vitamíny skupiny B, selén, zinok, polynenasýtené omega-3 mastné kyseliny. Tiež probiotiká, alicín (cesnak), polysacharidy mycélií medicinálnych húb, epigalokatechin galát (zelený čaj) a laktoferín majú okrem iného proti-vírusový účinok. Prerušujú cyklus delenia vírusov, ničia bielkoviny membrány výbrusovej častice (blokuje počiatočnú́ fázu infekcie – prichytenie, vstup a spojenie membrány s hostiteľskou bunkou), jej genetický materiál a zlepšujú antivírusovú imunitnúodpoveď.

Čo okrem nesprávnej stravy môže zhoršiť našu imunitu? Na čo okrem spánku by sme mali špeciálne dbať, ak si chceme zvýšiť imunitu?

- Črevo a mozog sú veľmi priamočiaro spojené. „Unavené“ črevo zhoršuje tvorbu nálady, koncentráciu, spánok. Spôsobuje celkovú nepohodu. Vystresovaná hlava, naopak, zhoršuje kondíciu čreva. Recept je jednoduchý – dopriať si spánok, urobiť si na seba čas s aktivitami, ktoré nám robia radosť, stravovať sa striedmo a rozumne. Dôležitá je naozaj pravidelná fyzická aktivita (napr. 45 min zrýchlenej chôdze) a smiech. A podľa našej štrnásťročnej skúsenosti s meraním metabolizmu ešte pridať vitamín D3, probiotiká a polynenasýtené omega-3 mastné kyseliny.

Tyčinka, ktorej receptúru ste pomáhali vytvoriť, dostala príznačné meno Záchranka. Naozaj môže vo vypätých situáciách pôsobiť ako malá záchrana?

- Zmes biologicky aktívnych látok zlepšuje energetický metabolizmus vo svalovej výkonnosti. Podporuje funkciu srdca, mozgu (reakčný čas, pamäť), aktivitu pečene, aktivitu tukového tkaniva, zlepšuje bdelosť, náladu a kognitívne procesy. Áno, úprimne si myslím, že záchranári budú vďaka tejto tyčinke ľahšie znášať vytrvalostnú záťaž.