Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

KRITIKA testovania v školách: TOTO je najväčší problém!

Reklama

Návrat detí do škôl vzbudzuje vášne medzi bežnými ľuďmi, ale najmä medzi politikmi. Má zmysel, aby žiaci zasadli do lavíc ešte pred Vianocami a aké sú úskalia testovania? Aj o tom sme hovorili s Katarínou Števčinovou (50), zástupkyňou základnej školy v Banskej Bystrici.

Katarína Števčinová okrem iného hovorí aj o tomto:

  • Ktoré sú najväčšie ťažkosti pri dištančnej výučbe?
  • Sú nedisciplinované iba deti?
  • Oplatí sa návrat detí do škôl ešte pred Vianocami?
  • Aké problémy spôsobí, že otestovať sa nechá iba časť žiakov?

Zdroj: archív K. Š.

Katarína Števčinová (50), zástupkyňa základnej školy v Banskej Bystrici, upozorňuje na súčasné problémy škôl.

Ako zvládate online výučbu?
- Dá sa to. Oproti prvej vlne s tým máme väčšie skúsenosti a zlepšujeme sa. Stále však musíme hľadať nové spôsoby ako deti zaujať, lebo je im už dlho a čím ďalej tým je ťažšie ich motivovať k práci. Chýbajú im spolužiaci, ale aj učitelia. Nám žiaci takisto chýbajú, lebo učiteľská práca je o vzájomnom kontakte a spätnej väzbe, ktorú od nich získavame.
Aké sú najväčšie problémy pri dištančnom vzdelávaní?
- Súčasťou dištančného vzdelávania sú aj 10- až 11-roční piataci, ktorí ešte nie sú úplne samostatní. Pri vzdelávaní potrebujú pomoc rodičov. Lenže väčšina z nich je v čase vzdelávania v práci. Deti ostanú doma samy, online hodiny sa zúčastnia, ale s prípravou a učením im musí pomáhať unavený rodič, ktorý práve prišiel z práce. Niektoré problémy vyplývajú aj z technického vybavenia rodín. Ťažkosti sú, ak je v jednej domácnosti na dištančnom vzdelávaní viac detí a rodič na home office.
Aké vnímajú online vzdelávanie učitelia?
- Je to pre nás ťažké, pretože učiteľov napĺňa osobný kontakt s deťmi. Každá hodina, kedy vojdeme do triedy, je pre nás zážitkom. Keď sa nám darí v práci s deťmi, vieme sa z toho tešiť celý deň. Teraz sme na počítači pripojení od rána do večera a často aj cez víkendy. A musím povedať, že je to náročné. Doobeda si pripravujeme hodiny a máme online vyučovanie. Poobede zase musíme hľadať materiály, študovať rôzne webináre a robiť všetko preto, aby sme učivo deťom priblížili čo najlepšie. Okrem toho opravujeme ich práce a poskytujeme im spätnú väzbu. Ja napríklad po celom dni na počítači ani neviem zaspať.
Zdržuje vás nekvalitné pripojenie alebo meškanie detí?
- Deťom sme dali jasné pravidlá ako sa správať na online hodinách. Vedia, že sa majú pripojiť načas a pri oneskorení sa ospravedlniť. To nás zvykne zdržať. Čo sa týka techniky, niekedy sa dieťa pripojí neskôr, inokedy nás zdrží, že si zabudne zapnúť mikrofón. To všetko nás pripravuje o čas. Na online hodine urobíme určite menej práce ako na bežnej.
Sú deti nedisciplinované?
- Siedmaci a ôsmaci sa napríklad nechcú ukazovať na kamere a vymýšľajú si, že im nefunguje. Na hodinu niekedy prídu aj v pyžame. Teraz sme však stanovili pravidlá, že na hodine musia byť upravení. Chceme ich udržať v režime, ako keby chodili normálne do školy.
Snažia sa žiaci pri dištančnom vzdelávaní aj trochu podvádzať?
- Keď niečo nevedia, snažia sa nás oklamať napríklad tým, že im nejde mikrofón. Alebo si posielajú úlohy cez mobily. V prípade mladších žiakov ma skôr mrzí nedisciplinovanosť rodičov, ktorí sedia na hodinách tak, aby sme ich nevideli a radia deťom. Tým im škodia, lebo dieťa je nesústredené. Rodičia za nich vypracúvajú úlohy a dieťa sa potom neučí.
Hrozí, že online vyučovanie žiakom naruší návyky?
- Môžu ich stratiť, hoci deti sú ako špongia. Veľmi rýchlo sa vedia adaptovať na rôzne situácie. Aj po dvojmesačných letných prázdninách im chvíľu trvá, kým sa adaptujú, ale potom sa v priebehu pár týždňov do toho dostanú.
Aký bol návrat detí do škôl po prvej vlne?
- Medzi deťmi sa prehĺbili rozdiely. Niektoré zvládali dištančnú výučbu v pohode, iné v učive tápali.

Je návrat detí do škôl správny? A prečo je testovanie problémom? Čítajte na ďalšej strane!

 Bolo by lepšie, keby deti išli do školy ešte pred Vianocami?
- Takto tesne pred Vianocami by sme toho už veľa neurobili. Keby sa však deti stretli a spolu prežili predvianočné obdobie, duševne by im to prospelo. Niektorí žiaci mi hovoria, že sa na Vianoce ani netešia. Predvianočná atmosféra býva na školách za bežných okolností úplne iná. Máme besiedky, chodí k nám Mikuláš, spievame koledy. O to teraz prichádzajú. Škola nie je len o vyučovaní, ale aj o atmosfére.
Sú školy pripravené chrániť deti proti nákaze?
- Samozrejme, podobne ako sme ich chránili v septembri a v októbri a ako ich chránime teraz na prvom stupni. Každé ráno im zmeriame teplotu. V triedach, jedálni a v hygienických priestoroch máme dezinfekciu. Na obedy do jedálne chodia žiaci podľa rozpisu. Samozrejme všetci poctivo nosíme rúška.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Žiaci, rodičia a učitelia sa testujú tento víkend aj v Starej Ľubovni

     

    Aké problémy sú spojené s návratom detí do škôl?
    - Nejaké väčšie problémy nevnímam. Otázny je skôr počet učiteľov, ktorí nastúpia. Máme napríklad jednu staršiu kolegyňu, ktorá sa možno v tejto situácii nebude chcieť do školy vrátiť, niektorí učitelia sú na dlhodobej PN, ďalší v karanténe, máme aj dve pozitívne kolegyne - a nevieme, koľko ich bude po pretestovaní.
    Čo budete robiť, ak niektorí rodičia nedajú deti testovať?
    - Niektoré deti budú mať dištančné, iné prezenčné vzdelávanie - a to môže byť problém. Zatiaľ si neviem predstaviť, ako by sme to zabezpečili. Vyskúšali sme si to už v júni a školská technika nie je prispôsobená na priamy prenos hodín. Systém môže hocikedy padnúť. Navyše aj pre učiteľa je to náročné, pretože musí byť stále pred obrazovkou a efekt z vyučovacej hodiny nie je taký, aký by mal byť. Nie je dobré, ani keď učiteľ odučí dištančnú, potom prezenčnú hodinu. Zavalíme ho totiž obrovských množstvom práce, čo by bolo pre neho veľmi náročné. Ani jeden variant nie je dobrý.
    Takže učiť časť detí doma a časť v škole je viac-menej nerealizovateľné?
    - Keď sa chce, tak sa všetko dá, ale mnohým školám to spôsobí komplikácie.

    Zdroj: archív K. Š.

    Zástupkyňa základnej školy v Banskej Bystrici Katarína Števčinová (50) otvorene o problémoch s testovaním škôl.

     

    Ako by ste zorganizovali testovanie?
    - Už sme o tom uvažovali. Máme obmedzené priestory, museli by sme dať mladším žiakom v piatok riaditeľské voľno. Komplikované by to bolo aj personálne. Ako zdravotnícky personál sa nám však ponúkli niektorí rodičia, ktorí pracujú v odbore. Záujem o testovanie má zatiaľ u nás 64 percent rodičov. Ak chceme dostať deti do školy, treba to spraviť.
    Prečo niektorí rodičia nechcú dať testovať deti?
    - Najviac škody robia sociálne siete, na ktorých sa šíria dezinformácie a hoaxy. Kým si ľudia nedajú poradiť od odborníkov, nepôjde to. Najviac ma mrzí, že sa na to rodičia pozerajú sebecky: Ja moje dieťa otestovať nedám! Nepozerajú na to, že do školy s nimi chodia aj ďalšie deti, ktoré majú možno zdravotné problémy alebo majú doma starých rodičov či onkologických pacientov. Nemyslia ani na učiteľov, z ktorých sú mnohí tiež už starší a majú zdravotné problémy. Ľudia by mali byť solidárnejší.
    Ako hodnotíte piatkové rozhodnutie vlády?
    - Nie je to žiadna prevratná zmena oproti tomu, čo navrhoval minister školstva už v pondelok. Dôležité je, že sa konečne dohodli. Deti patria do školy, ale bez testovania to nepôjde. Školy by sa mali zatvárať posledné a otvárať prvé. Hoci v našom prípade to vyzerá, že do školy sa pred Vianocami už nedostaneme. Budeme robiť všetko preto, aby sa nám to podarilo v januári.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS