To je ale poriadny bizár: V Lučenci súťažili v kopaní hrobov, aha, ako to vyzeralo na mieste
13. 10. 2024, 6:45 (aktualizované: 13. 10. 2024, 12:21)
V Lučenci sa uskutočnil 2. ročník podujatia Slovenskej asociácie pohrebných a kremačných služieb (SAPaKS), kde hlavným bodom programu bola súťaž v kopaní hrobov. Okrem toho sa návštevníci mohli pokochať prehliadkou pohrebných vozidiel, medzi ktorými sa súťažilo o najstaršie i najkrajšie auto.
Zdroj: Kristína Mindáková
Zdroj: Kristína Mindáková
Zdroj: Kristína Mindáková
Galéria k článku
Súťaže v kopaní hrobov sa zúčastnilo sedem tímov zo Slovenska, Česka a Maďarska. Chorváti a Poliaci, ktorí mali pôvodne kopať, svoju účasť pre chorobu zrušili. Dvojčlenné tímy mali za úlohu vykopať hrob podľa presných rozmerov - 80 cm na šírku, 2 metre na dĺžku a 160 cm do hĺbky. Víťazom sa stal maďarský tím, nasledovaný kopáčmi z Bolerázu a Komárna.
Predseda SAPaKS Ladislav Stríž bol s akciou veľmi spokojný. „Našou snahou je ukázať ľuďom, že práca hrobára nie je jednoduchá. Mladí by najradšej pracovali za počítačom, no táto práca sa robí bez ohľadu na počasie, či prší alebo sneží,“ zdôraznil Stríž. Dodal, že kvôli technologickému pokroku sa v budúcnosti budú musieť používať nové bagre, aby sa hrobárom uľahčila práca.
Zdroj: Kristína Mindáková
Súťaže v kopaní hrobov sa zúčastnilo sedem tímov zo Slovenska, Česka a Maďarska. Chorváti a Poliaci, ktorí mali pôvodne kopať, svoju účasť pre chorobu zrušili.
Chladiace zariadenie ako povinnosť
Na podujatí sa však nekopali iba hroby! Návštevníci si totiž mohli prezrieť 25 pohrebných vozidiel, ktoré predstavili širokú škálu štýlov a vekov. „Staršie modely pohrebných áut nemuseli mať chladiace zariadenie, ktoré je dnes povinné,“ vysvetlil odborník Vladimír Ecker. Pohrebné vozidlá sa líšili vybavením aj vzhľadom, čo návštevníci ocenili.
Zvláštnu pozornosť pútalo hlavne najkrajšie, ale i najstaršie vozidlo z roku 1981. Na mieste nechýbal ani Radoslav Pekár, jediný balzamovač na Slovensku, ktorý vlastní aj pohrebníctvo. Do Lučenca teraz prišiel podporiť svoj tím v kopaní hrobov a predstavil svoje dve pohrebné autá. „Táto Mazda, ktorú máme už 25 rokov, je rarita. Používame ju hlavne na pohrebné sprievody. Pohreb musí byť dôstojný a aj vozidlá musia vyzerať dôstojne,“ uviedol Pekár.
Zdroj: Kristína Mindáková
Na mieste nechýbal ani Radoslav Pekár, jediný balzamovač na Slovensku, ktorý vlastní aj pohrebníctvo.
Priznal, že ceny pohrebných vozidiel môžu dosahovať až 200-tisíc eur, čo je pre malé pohrebné služby obrovská investícia. Čo sa týka kopania samotných hrobov, priznal, že ide o fyzicky náročnú záležitosť.

Zdroj: min
Zavtipkoval, že v minulosti si pri tejto práci chlapi aj niečo popili, avšak v tejto dobe nič podobné neprichádza do úvahy. "Aj my dávame našim funebrákom pravidelne fúkať, niečo také neprichádza do úvahy," zasmial sa na našej otázke.