Vodičov čakajú poriadne nervy: Domov sa dostanú o hodinu neskôr!
6. 2. 2018, 18:40 (aktualizované: 10. 7. 2024, 12:56)

Zdroj: Pavol Konštiak
Za chyby zrejme budú platiť. Cesty a mosty na Orave sú tak v katastrofálnom stave, že hrozí, že sa môžu zrútiť behom jedného dňa.
Verejné obstarávanie na rekonštrukciu mostov bolo vyhlásené ešte za bývalého vedenia Žilinského samosprávneho kraja v roku 2016.
Opravy mali nastať už v októbri minulého roka, no kvôli zlému počasiu sa nezačalo ani s búracími prácami. „V tomto prípade zlyhávame v dodržiavaní termínov, pretože práce už mali dávno začať a doteraz sa nič neudialo,“ vraví predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.
Zdá sa, že nastali ešte väčšie problémy ako sa očakávalo. Zhotoviteľ totiž nedal do projektu možné obchádzky, ktoré by nastali v prípade opráv mostov. Je ich šesť, ktoré treba zrekonštruovať a všetky by sa opravovali takmer naraz, čo spôsobí takmer ročnú obchádzku cez Oravu, čo predstavuje viac ako 30 kilometrov navyše cesty.
Zdroj: Pavol Konštiak
Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová so spolnomocnencom rýchlostných ciest Igorom Janckulíkom.
Most v Nižnej bude jediný v rámci obchádzok. No aj ten je zaradený do opráv. Ak sa zrúti, Orava ostane odrezaná od sveta. Najhoršie to pocítia domáci, ktorí dopráce či domov budú cestovať o takmer hodinu dlhšie. „Neviem si predstaviť ak budeme musieť zachraňovať ľudský život a budeme musieť obchádzať takúto diaľku,“ prezradil nám záchranár z Oravy.
Ak sa čím skôr nezačnú práce, hrozí, že poľská strana si bude požadovať vrátenie celej sumy čo predstavuje 4,7 milióna eur, ktoré bude musieť župa zaplatiť z vlastných zdrojov. Zabudnúť môžu aj na eurofondy. Zmluva je totiž stanovená na koniec mája tohto roku. „Vieme, že na Orave sú tuhé a dlhé zimy, tak je jasné, že tento termín nebudeme môcť splniť,“smutne hovorí Jurinová.
Zdroj: Pavol Konštiak
Kompetentní sa stretli na Obecnom úrade v Nižnej kde rokovali o možnosti urýchlenia rekonštrukcií mostov.
Ešte však svitá možná nádej. Poľsko totiž očakáva, že sa aspoň do stanoveného termínu začne niečo robiť. „Ak sa prídu pozrieť a uvidia, že sa na mostoch pracuje, je možné, že zmluvu by predĺžili a tým pádom by sme nemuseli platiť spomínanú sumu,“ povedal splnomocnenec vlády SR pre rýchlostné cesty Igor Janckulík.
Podľa Jurinovej sa však s rekonštrukčnými prácami nezačalo ešte ani na jednom z dotknutých úsekov, no na poľskej strane sa im darí postupovať oveľa efektívnejšie. Starosta Vitanovej Dušan Ondrík poznamenal, že obce sa uzávera síce dotkne asi najviac, no dúfa, že sa čo najrýchlejšie všetky dotknuté strany dohodnú a pustia sa do rekonštrukčných prác.
Zdroj: Pavol Konštiak
Obchádzka bude vyše 30 kilometrov a problémy narobí hlavne domácim.
Projektový manažér rekonštrukcie dotknutých mostov Jaroslav Duleba priblížil, že projekt je nastavený na prvotnú rekonštrukciu dvoch mostov a následne by sa mali opravovať ďalšie. Do mája by sa podľa neho mohla vyhotoviť spodná stavba mosta a nosné konštrukcie, závisí to však od zimy a hladiny rieky Oravica. Práce by sa mali realizovať zhruba 12 mesiacov. Či to tak aj bude ukláže čas.