FOTO Kamionista sa sťažuje na otrokárske praktiky, firma sa bráni: Sám si to vybral!
26. 3. 2017, 20:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 13:26)

Zdroj: Archív
V kabíne kamióna sa cíti ako v klietke! Prespáva v nej celé miesiace, žije v ťažkých podmienkach a to všetko za mizerný plat! V reportáži britskej BBC to tvrdí vodič, ktorý pracuje pre slovenskú pobočku nórskej firmy. Riaditeľ spoločnosti sídliacej v Žiari nad Hronom to rázne odmieta.

Zdroj: Facebook

Zdroj: Internet

Zdroj: Internet
Galéria k článku
Reportáž BBC poukazuje na to, ako slovenská pobočka firmy Bring, sídliaca v Žiari nad Hronom, využíva Východoeurópanov.
Cíti sa ako väzeň
Rumun Emilian sa v nej sťažuje na zlé pracovné podmienky. V kamióne podľa jeho slov trávi celé mesiace za úbohý plat 477 eur. V západnej Európe mu to na prežitie nestačí, preto sa musí umývať, jesť, aj spať v kabíne nákladiaka. „Cítim sa ako väzeň, vták v klietke,“ povedal pred kamerou.
Podľa BBC je to údel mnohých kamionistov z východnej a strednej Európy. V porovnaní s kolegami zo západu vraj dostávajú oveľa nižšiu mzdu.
Po odvysielaní sa firma ocitla na novinových titulkoch v Nórsku a Švédsku. Informácie o jej praktikách vyšli aj v ďalších krajinách. Generálny riaditeľ žiarskej spoločnosti, Martin Ľupták, je z toho znechutený. „Tvrdenia v reportáži BBC sú zavádzajúce a jednostranné,“ hovorí. „O vyjadrenie nás redaktorka žiadala mailom. Prakticky nič z toho nepoužila. Napriek tomu, že sme odpovedali deň pred termínom, ktorý nám stanovila,“ povedal.
Platové podmienky vo firme, ktorá má 330 kamiónov a 500 zamestnancov, sú podľa neho výborné. „Ak majú vodiči plne odrobený celý mesiac, pod 2-tisíc eur neklesnú,“ vysvetlil s tým, že ich mzda sa skladá z troch zložiek. Okrem základnej tvoria výraznú časť ich reálneho príjmu cestovné náhrady, ktoré sa pohybujú od 40 do 50 eur na deň. Treťou zložkou je bonus, ktorý dostane každý podľa individuálnych zásluh. „Emilian, ktorý u nás robí siedmy rok, spomenul v reportáži len minimálnu mzdu, ktorá bola aktuálna pred rokmi,“ tvrdí.
Následne nám ukázal písomnú komunikáciu v angličtine, kde sa špeditér pýta Emiliana, ako dlho chce byť v práci. Ten mu odpísal, že 4 mesiace. „Nikoho nenútime, je to na báze dobrovoľnosti. Takže tento vodič sa sťažuje na niečo, čo si sám vybral,“ podotkol Ľupták.
Za klamlivé označil aj slová o neustálom umývaní sa, prespávaní a stravovaní v kabíne. „Pre našich vodičov sme v Holandsku, Nemecku, Dánsku, Švédsku a Nórsku zariadili miesta, kde si môžu odpočinúť. Okrem spoločenskej miestnosti s televízorom tam majú sprchy, toalety, kuchyňu a možnosť oprať si svoje veci,“ povedal.
S vodičom momentálne nekomunikujú, deň pred vyjdením reportáže im poštou doručil PN-ku. „Vo videu vyjadril svoje pocity a má na to právo. Určite s ním teraz kvôli tomu nerozviažeme pracovný pomer. Je to dobrý vodič a počítame s ním naďalej,“ tvrdí riaditeľ. „Len ma mrzí, že nepovedal všetko,“ dodal.