Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

SMUTNÉ VÝROČIE: Leteli zachrániť chlapca, vrtuľník sa však zrútil: Smutné spomienky záchranárov

Od tragédie uplynulo už 10 rokov. (ilustračné foto)

Zdroj: nmh

Reklama
Logo Plus JEDEN DEŇLogo Plus JEDEN DEŇ
Logo Plus JEDEN DEŇLogo Plus JEDEN DEŇ

Leteli na pomoc, sami sa však stali obeťami tragédie, keď sa ich záchranársky vrtuľník zrútil do rokliny v Slovenskom raji. Vo štvrtok 17. júla uplynulo 10 rokov, odkedy pri páde záchranárskeho vrtuľníka zahynuli všetci štyria členovia jeho posádky.

Leteli na pomoc, sami sa však stali obeťami tragédie, keď sa ich záchranársky vrtuľník zrútil do rokliny v Slovenskom raji. Vo štvrtok 17. júla uplynulo 10 rokov, odkedy pri páde záchranárskeho vrtuľníka zahynuli všetci štyria členovia jeho posádky.

Leteli na pomoc 10 -ročnému chlapcovi

V podvečerných hodinách dňa 17. júla 2015 požiadal český turista Horskú záchrannú službu (HZS) o pomoc pre nemeckého desaťročného chlapca, ktorý spadol v Prielome Hornádu.

V dôsledku pádu si zranil hlavu a dolnú končatinu. Na miesto vyštartoval záchranársky vrtuľník spoločnosti Air-Transport Europe (ATE), na palube ktorého boli štyria záchranári.

Zdroj: Plus JEDEN DEŇ/Radoslav Maťaš

Pri zostupovaní do rokliny sa vrtuľník rotorom zachytil o tieto elektrické drôty a spadol z výšky asi 100 metrov.

Vrtuľník spoločnosti ATE, ktorý vzlietol z Popradu, sa však pri nalietavaní k zranenému chlapcovi zrútil v Kláštornej rokline v Národnom parku Slovenský raj.

O život prišla štvorčlenná posádka, ktorú tvoril 44-ročný pilot vrtuľníka Ľubomír Majerčák, 45-ročný lekár Marek Rigda, 34-ročný letecký záchranár Martin Svitana a 37-ročný náčelník HZS v Slovenskom raji Dušan Leskovjanský.

Na miesto prišli krátko po nehode príslušníci polície, hasiči, zástupcovia Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR, ako aj Úradu vojenského letectva v Prešove a ďalší horskí záchranári a ich kolegovia z ATE. Zraneného chlapca transportovali horskí záchranári po ošetrení pomocou nosidiel Kong na Podlesok, kde bol odovzdaný do opatery posádky rýchlej lekárskej pomoci. Trosky vrtuľníka z miesta nehody odstránili na nasledujúci deň, 18. júla.

Na cintoríne pribudol pamätník

Posledná rozlúčka s obeťami leteckého nešťastia sa uskutočnila 23. júla o 10.00 h v Konkatedrále Sedembolestnej Panny Márie v Poprade.

Zdroj: TASR

Pamätník obetiam nehody.

Rozlúčku viedol biskup Spišskej diecézy František Sečka spolu s vojenským ordinárom Františkom Rábekom a popradským dekanom Antonom Opartym. Na znak úcty krúžil v čase, keď z kostola vynášali telá nebohých, záchranársky vrtuľník ATE. Na počesť obetí tohto nešťastia pribudol 17. októbra 2015 na symbolickom cintoríne na Kláštorisku pamätník.

Portál noviny.sk dokonca priniesol aj vyjadrenia kolegov záchranárov, ktorí si na túto tragédiu osobne pamätajú. Marek Knuteľ, zasahujúci záchranár HZS Slovenský raj: "Najprv nás volali na záchrannú akciu chlapca, ktorý sa pošmykol a spadol a behom piatich minút sa to zmenilo na tragédiu, keď mi volali, že padol vrtuľník. To bol adrenalín, že vtedy som neriešil, či je tam Dušan alebo kamaráti, až potom večer si človek uvedomí, že to bola partia od nás."

"Dušana som vnímal ako takého tichého profesionála. Človek, ktorý síce veľa nepovedal, ale z neho vyžarovala skúsenosť, profesionalita a odbornosť. Ten odkaz, ktorý tu Dušan nechal je tu stále s nami. Pri niektorých veciach si poviem, že "ako by to asi urobil Dušan"," vyjadril sa aj náčelník HZS Slovenský raj Jozef Richnavský.

Na vine nebol technický stav, ale...

Podľa výsledkov vyšetrovania tragickej leteckej nehody, ukončeného v marci 2016, sa pod nešťastie podpísal ľudský faktor.

Tragédia v číslach

• 6 minút trval let smrti • 770 metrov nad morom je Kláštorisko • 520 metrov nad morom je nadmorská výška ústia Kláštorskej rokliny • 250 metrov je hlboká roklina • 18.00 vzlietol záchranársky vrtuľník • 18.18 prijal dispečing Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE hlásenie Krajského operačného strediska Košice o páde vrtuľníka Agusta A109 K2 v oblasti Prielomu Hornádu v Slovenskom raji

Závery znaleckého dokazovania potvrdili, že technický stav vrtuľníka nebol príčinou tragédie. Príčinou pádu vrtuľníka bol kontakt rotorových listov s drôtmi elektrického vedenia.

Vyberáme pre vás niečo PLUS