Čo by sme teda mali jesť?

Jesť predovšetkým čerstvú stravu. Pokiaľ sa dá, treba čerstvú stravu vždy uprednostniť pred spracovanými konzervovanými potravinami s dlhou dobou expirácie. 

Ktoré potraviny posilňujú imunitu?

Čerstvé potraviny, ktoré sú bohaté na vitamín A a karotenoidy, vitamíny skupiny B - najmä vitamín B6 (pyridoxín), vitamín C, vitamín D, z minerálnych látok je najmä zinok. Osobitne vhodné sú fermentované potraviny s obsahom živých baktérií mliečneho kvasenia,čo sú laktobacily a  bifidobaktérie. To je  napríklad kyslé mlieko, kefír, jogurty, kyslá kapusta, kvasené uhorky a ďalšie druhy kvasenej zeleniny alebo zeleninových štiav.

Šíria sa správy, že aj vločky sú teraz potrebné...

Áno, imunitu podporuje aj rozpustná fermentovateľná rastlinná vláknina, ktorá sa nachádza obilných vločkách, otrubách, naturálnej ryži, celozrnných cestovinách, chlebe a pečive, ako aj vo väčšine druhov zeleniny a ovocia. Osobitný imunitu podporný význam majú beta glukány, ktoré sa vyskytujú v hubách, napríklad hliva ustricová, alebo ázijské huby mitake, šitake

Čo by v našej strave teraz nemalo chýbať?

Hliva výrazne zvyšuje imunitu.
Hliva výrazne zvyšuje imunitu.
Zdroj: Shutterstock

Ideálne spektrum zdravých potravín na prirodzenú podporu imunity by malo obsahovať čerstvé ovocie a zeleninu všetkých farieb a druhov, celozrnné obilné potraviny všetkých druhov, vrátane celozrnnej ryže a celozrnných cestovín, čerstvé strukoviny, všetky druhy orechov a rastlinných semiačok, kyslé mliečne nápoje a ďalšie fermentované mliečne výrobky, čerstvé i sušené huby, cibuľovú zeleninu všetkého druhu, ako cibuľa. cesnak, šalotka, pór. Kto má rád môže aj koreniny bohaté na antioxidanty, ako zázvor, škoricu, tymian, oregano, kurkumu, a ďalšie.

Nespomínate mäso...

Zo živočíšnych potravín potrebujeme teraz najmä ryby a rybí tuk kvôli obsahu omega-3 mastných kyselín a vitamínu D. 

Koľko a čo by sme mali piť?

Pite v týchto dňoch aspoň 6-8 pohárov vody denne.
Pite v týchto dňoch aspoň 6-8 pohárov vody denne.
Zdroj: Shutterstock

Vhodná je pitná, pramenitá a nízko mineralizovaná voda s nižším obsahom sodíka a s vyšším obsahom vápnika a horčíka, teda magnézia. Denne treba vypiť 6-8 stredne veľkých pohárov vody, alebo 30-40 ml nekalorických tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti.

Ovocné a zeleninové šťavy sa nerátajú?

Jedna až dve porcie denného pitného režimu môžu pokryť prírodné ovocné alebo zeleninové šťavy bez pridaných cukrov. Približne 150-300 mililitrov. Môžete ich zriediť s vodou.