Diaľničný MOST je preč! Silné stroje to začali - ako to bude pokračovať?
30. 3. 2021, 18:30 (aktualizované: 28. 4. 2021, 14:50)

Most na D1 pri Liptovskom Hrádku dlhodobo trápil zlý technický stav, premávka na ňom bola už viac ako 2 roky vylúčená. Teraz však svitlo na lepšie časy!
Zdroj: TASR
Zdroj: TASR/Milan Kapusta
Zdroj: TASR/Milan Kapusta
Galéria k článku
Diaľničný most v smere z Popradu do Liptovského Mikuláša je od augusta 2018 úplne uzavretý. Postavili ho v roku 1984 ako súčasť úseku diaľnice D1 Liptovský Ján – Liptovský Hrádok. Jeho poškodenie odhalili pri pravidelnej prehliadke ešte v roku 2016.
Začala sa oprava, ktorá poukázala na silné narušenie betónu nosnej konštrukcie ľavého mosta na viacerých miestach. Nasledoval rozšírený diagnostický prieskum, ktorý potvrdil, že poškodenie je väčšieho rozsahu. Rozhodli, že ľavý most sa musí zbúrať a postaviť nový. A tak sa po piatich rokoch aj stalo. Most uplynulý víkend diaľničiari zbúrali.
Zdroj: Jakub Kotian
Na snímke stavebné práce na obchvate diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 za mestskou časťou Bratislava - Vajnory 27. novembra 2020 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian
Vodiči sa už viac ako 2 roky čudovali, prečo jazdia v tomto úseku obmedzenou 60/km-rýchlosťou a to iba v jednom pruhu, napriek tomu, že na moste sa nepracuje. Toto obmedzenie spôsobil havarijný stav mosta v spomenutom úseku.
V decembri 2020 vydali stavebné povolenie, ktoré nadobudlo právoplatnosť v januári tohto roka. Kompetentní rozhodli, že most treba zbúrať a postaviť nanovo, pretože rekonštrukcia by bola finančne aj časovo náročnejšia. Nič tak už nebránilo tomu, aby posledný marcový víkend starý most zbúrali. Práce však skomplikovali mohutné železné výstuže v konštrukcii mosta a masívne betónové bloky. Preto most búrali dlhšie, ako pôvodne plánovali.
Čo bude s novým mostom čítajte na ďalšej strane!
Počas búrania mosta bola úplne uzavretá D1 ako aj cesta II/537 vedúca pod mostom. A hneď po zbúrení starého mosta sa púšťajú do stavby nového. Nový diaľničný most bude mať dĺžku 150 metrov, šírku 15 metrov a výšku 8,30 metra. Dokončený by mal byť v lete budúceho roka.
Zdroj: Milan Kapusta
Diaľničný úsek vo výstavbe Prešov západ – Prešov juh je súčasťou diaľnice D1. Tento západný obchvat mesta Prešov s dvojkilometrovým tunelom má byť hotový tohto leta. Práce síce stavbárom komplikuje pandemická situácia s koronavírusom, no termín zmluvného ukončenia stavby leto 2021 by nemal výrazne meškať. Na snímke rozostavaná križovatka sa napája na koniec D1 v úseku Prešov západ, v Prešove 24. marca 2021. FOTO TASR – Milan Kapusta
Po výstavbe nového mosta plánujú aj opravu vedľajšieho mosta, po ktorom sa jazdí teraz. ,,Na diagnostiku stavu pravého mosta sme realizovali dlhodobé prieskumy a geodetické sledovania, ktoré nám preukázali, že zaťažiteľnosť pravého mosta nie je obmedzená a most v súčasnosti vyhovuje obojsmernej premávke. Komplexnú opravu pravého mosta však máme naplánovanú, v okamihu keď nebude v úseku vedená obojsmerná premávka,“ vyjadrili sa z Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá má na starosti výstavbu aj údržbu diaľníc a rýchlostných ciest.