Na trati nie je vidieť rozdiel medzi tým, ako rýchlo prejde Drotár alebo o desiatky rokov mladší jazdci, hoc i dvojnásobní majstri sveta. Rozdiel je iba v sekundách. Je zrejme prírodným úkazom, lebo ani odborníci nechápu, ako si dokáže udržiavať takú výkonnosť a ešte stále napreduje.

Dosiahol množstvo úspechov, napriek tomu je príjemný a priateľský. Zrejme preto je Prešovčan Igor Drotár obľúbený medzi celebritami z východu. Ako bývalý hudobník si občas zamuzicíruje s takými esami ako je Marián Čekovský, s ktorým sú kamaráti. Ten ho minule zlákal na účinkovanie do svojho klipu.

Umelci z východného Slovenska sú jeho kamaráti - na foto s Marcelom Forgáčom, Petrom Bičom a Mariánom Čekovským.
Umelci z východného Slovenska sú jeho kamaráti - na foto s Marcelom Forgáčom, Petrom Bičom a Mariánom Čekovským.
Zdroj: Tibor Szabosi

 

Na klip prikývol, veď kedysi sám v mladosti hrával v kapele. A keď nadránom odchádzal z baru, zabával sa na policajtoch. Zakaždým ich totiž svojou jazdou prinútil naháňať ho. No vždy sa im vzdialil, ušiel a schoval sa do jednej z uličiek, policajti pridali a on vyštartoval za nimi. “Nakoniec som naháňal ja ich. Oni ma zastavili a pýtali sa ma, či som nevidel unikajúce auto,” smeje sa.

Dnes už takúto zábavku nepestuje: “Už sa to nedá, na cestách je veľa áut.” Pomalí šoféri na cestách ho vôbec nerozčuľujú: “Nemôžem hodnotiť nikoho podľa seba, každý má iné schopnosti, nevie každý jazdiť plynulo. Trpezlivo čakám aj v kolónach, keď sa nedajú obísť, odpíšem na mejl alebo si pustím dobrú pesničku a vôbec ma to nerozčuľuje, lebo to nemôžem zmeniť.”

Igor začal s pretekaním už v roku 1973 po boku svojho kamaráta z detstva a spolujazdca Vladimíra Bánociho. Priatelia sa už polstoročie, denne spolu zájdu na kávu. Vystriedali takmer všetky typy áut. Na otázku, ktoré bolo najlepšie, zhodne odpovedajú: “To sa nedá povedať, lebo vývoj ide dopredu a vždy to najnovšie je technicky najlepšie.”

Drotár štartoval na desiatkach podujatí v rallye aj pretekoch do vrchu. Pred šiestimi rokmi sa vo svojich 59 rokoch stal absolútnym majstrom Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu. Je tak jediným slovenským pretekárom, ktorý vyhral obe majstrovstvá.

Pred štyrmi rokmi sa stal aj absolútnym majstrom Poľska a bolo to prvý raz, čo tento titul získal Nepoliak. Od existencie motoristického športu v povojnovej ére sa to nikdy nestalo a zrejme už ani nestane, aby takýto titul vyhral pretekár v takom vysokom veku.  

Dvojica Bánoci a Drotár - kamaráti už polstoročie.
Dvojica Bánoci a Drotár - kamaráti už polstoročie.
Zdroj: Tibor Szabosi

Najviac si však cení pretek, ktorý nedojazdil. Pokazilo sa mu auto. A tak si zašiel k divákom, ktorí už druhý deň sledovali jazdy pri jednej zo zákrut. “Keď som počul, ako chvália jednotlivých jazdcov a pri mojom mene spomínali, ako som deň predtým prešiel skvele zákrutou a čakajú tam na mňa, bol to pre mňa emotívne veľmi silný zážitok, hoci som sa im nepriznal, že tam stojím pri nich,” zaspomínal. 

Je najstarším pretekárom na svete, ktorý jazdí šampionáty na body a vždy sa umiestňuje v top desiatkej. Zúčastnil sa rallye Monte Carlo, robil tam špióna vtedajšiemu majstrovi sveta Arminovi Schwarzovi. Teda predjazca, ktorý môžu robiť iba špičkoví jazdci. Hlásil nebezpečné úseky na trati. Špióna robil aj pre továrenský tím.

Vynikajúci výsledok získal pre našu krajinu v súťaži Masters v roku 2016 - motoristickej obdobe futbalovej Ligy majstrov. Tam sa najlepší z celého sveta stretnú a pretekajú medzi sebou. “Aj mojim pričenením sme sa stali majstrami sveta. Taliani sa išli z toho zblázniť a Francúzi takmer infarkt dostali,” smeje sa. Na súťaži Rally Legend v San Marine pretekal s najväčšími legendami čo sa týka pretekárov i áut rôznych značiek a typov. Ide o najprestížnejšiu a jedinečnú vo svete, ktorú sleduje pol milióna divákov.

Pred pár dňami sa po prestávke kvôli koronakríze zúčastnil preteku, ktorý vyhral, lebo bol prvý v šestich zo siedmich skúšobných jázd. V hodnotení dosiahnutého najlepšieho času na trati ho o dve stotiny sekundy predbehol viacnásobný majster Poľska. 

Počas svojej polstoročnej pretekárskej kariéry vystriedal I. Drotár množstvo áut.
Počas svojej polstoročnej pretekárskej kariéry vystriedal I. Drotár množstvo áut.
Zdroj: Tibor Szabosi

V súkromí jazdí na autách rôznych značiek. “Mám autá veľmi rád. Keď mám nejaké peniaze, tak ich investujem do toho, kde mám srdce, teda do toho, čo ľúbim,” začína svoje vyratúvanie. Kupuje si autá drahé i lacné, bežné či malé za tisíc eur alebo ferrari za mnoho tisícok. “Všetky mám rovnako rád. Každé je ina iný účel a všetky autá, ktoré mám, spĺňajú ten účel, na ktorý ich chcem. Keď sa chcem povoziť na technicky dokonalom aute, užiť si jazdu na skvelom aute, tak idem buď na svojom pretekárskom alebo sa preveziem na ferrari. A keď sa chcem iba niekam premiestniť, tak si beriem auto čo najpohodlnejšie, tak beriem Masseratti. Ak chcem trénovať v lesoch, tak použijem Hyundai i30 N,” opisuje.

Ferrari používa aj keď je nahnevaný a potrebuje sa upokojiť:  “A keď som v dobrej nálade, ešte ma povznesie. Každý vraví, že je to pekné auto. Ale ja hovorím, že je technicky na takej úrovni, že keby malo byť také pekné, ako je technicky zdatné, tak by muselo byť minimálne tridsaťkrát krajšie.” Tvrdí, že nebolo drahé, pretože ho kupoval už používané. A myslí si, že nie ferrari je drahé, ale oktávia, keď porovnáva techniku. “Ak ferrari stojí stotisíc, tak oktávia by mala stáť dvetisíc,” šokuje skúsený motorista. 

Kone má rád nielen pod kapotou, ale rád jazdí aj ich chrbte. No vraví, že sa nedá povedať, čo ho viac baví. “To je akoby som ako milovník sviečkovej a rezňov povedal, ktoré je lepšie, keď mám rád jedno aj druhé. Aj z jedného aj z druhého mám dobrý pocit a viem si ho užiť.” 

VIAC FOTO Z IGORA DROTÁRA Z PRETEKOV I SÚKROMIA SI MÔŽETE POZRIEŤ V GALÉRII.