Ľudia sú neskutočne vytočení! Čo by za náš železničný grafikon spravili tvorcovi v Japonsku?
18. 11. 2023, 17:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:35)

Zdroj: facebook/ZSSK
Situácia na slovenských železničných tratiach je neúnosná! Cestujúci hromžia a preklínajú nezmyselný grafikon, veď nadväzujúci spoj im často odíde spred nosa. Isteže, nedajú sa porovnávať naše a japonské pomery, ale tam majú do detailov premyslené ešte aj prestupovanie z vlaku do vlaku.
Zdroj: lis
Zdroj: lis
Zdroj: lis
Galéria k článku
Cestovať dnes vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je pre mnohých ľudí skôr za trest. Súčasný vlakový grafikon začal platiť ešte za vlády Eduarda Hegera a podľa vtedajšieho ministra dopravy Andreja Doležala mala byť jeho zmena pozitívna pre viac ako 90 percent cestujúcich. Kde asi páni politici urobili chybu, keďže ľudia grafikon tvrdo kritizujú?
Redaktor Plus JEDEN DEŇ pravidelne cestuje do práce z okolia Komárna do Bratislavy, takže dobre pozná zúfalú situáciu na železnici. Sám zažil nepríjemné situácie, a aj iní, ktorí cestujú naprieč Slovenskom, sa mu sťažujú, že "ten, kto robil aktuálne platný grafikon, zrejme nikdy vlakom necestoval.” Cestujúci najviac kritizujú, že najmä vo večerných hodinách majú na prestup na prípoj menej ako 5 minút, čo pri neustálom meškaní vlakov veľmi často nestačí.
Náš redaktor musel zvládnuť kritickú situáciu aj s 12-ročnou dcérou! V piatok po práci išiel po ňu z Bratislavy do Trnavy a mali ďalej pokračovať do Komárna, keďže býva v obci neďaleko odtiaľ. V Trnave nastúpili na rýchlik Považan R712, ktorý meškal päť minút. Kým prišiel vlak na Hlavnú stanicu v Bratislave, stiahol meškanie na dve minúty, ale ani to nestačilo. “Pretože na prestup na posledný večerný osobný vlak do Komárna majú cestujúci iba 2 minúty – a aj to iba vtedy, ak rýchlik Považan nemešká,” vysvetlil náš redaktor. A že by prípoj do Komárna počkal na meškajúci rýchlik, keďže je posledný? Kdeže! Darmo nášho redaktora aj s dcérou pustili ostatní cestujúci, aby vystúpili z rýchliku prví.
“Keďže osobák stál na vzdialenejšom nástupišti, aj keď sme utekali, videli smer už iba jeho miznúce zadné svetlá,” posťažoval sa redaktor. Paradoxne, spomínaný osobný vlak prišiel v ten večer do Komárna nakoniec s desaťminútovým meškaním, takže nepomohlo, že z Bratislavy odišiel načas.
Lenže čo mal náš redaktor robiť s 12-ročnou dcérou v Bratislave na Hlavnej stanici niečo po 20. hodine, keď ďalší vlak im šiel až o 23.09 hod.? Navyše museli by cestovať do Nových Zámkov, kam by prišli o 0.42 hod., a tam by museli čakať viac ako 4 hodiny na raňajší vlak do Komárna.
Ako sa z tejto šlamastiky náš redaktor dostal, čítajte na ďalšej strane
Našťastie im poradil ochotný predavač cestovných lístkov a zachránilo ich, paradoxne, 25-minútové meškanie medzinárodného EC Metropolitan. “Predavač lístkov mi odporučil, aby sme naň nastúpili a odviezli sa do Nových Zámkov. A cestou som mal poprosiť sprievodcu, aby ten poprosil dispečera v Nových Zámkoch, či by tam zdržal osobný vlak do Komárna,” opisuje redaktor útrapy cestovania.
“Sprievodca mi povedal, že osobný vlak v Nových Zámkoch určite čakať bude, keďže to je posledný nočný vlak do Komárna. Dokonca ak by vraj aj odišiel načas, tak sa i tak vráti po ľudí z výrazne meškajúceho medzinárodného rýchlika,” dodal náš redaktor. Už ste sa v tom stratili? Veríme vám. Takéto krkolomné prestupovanie by ste sami a bez pomoci pracovníka Železníc určite nezvládli!
Ako fungujú japonské vlaky? Pre našinca sci-fi!
Keď si potom človek prečíta, ako to funguje v Japonsku, nevie, či sa má smiať alebo plakať. Isteže, tamojšie a naše železnice sa nedajú porovnať, ale i tak… Japonské vlaky, z ktorých poznáme najmä Šinkansen jazdiaci rýchlosťou 320 km/h, patria medzi najpresnejšie na svete. Priemerné ročné meškanie jednej linky je približne 55 sekúnd! Japonské rýchlovlaky ročne odvezú viac ako 160 miliónov cestujúcich a ak niektorý spoj mešká viac ako 3 minúty, každému pasažierovi automaticky vrátia 60 percent z ceny kúpeného lístka. Na Slovensku opäť niečo nepredstaviteľné!
Japonské železnice vypravia v špičke 13 vlakov za hodinu v každom smere s minimálnym odstupom 3 minúty. A ako funguje prestup na prípoj? Ak si v Japonsku kúpite lístok na vlak, systém vám vždy vydá taký, aby ste po nástupišti nemuseli zbytočne pobiehať a mali prípoj čo najbližšie. Myslíte si, že nie je možné, aby systém dopredu presne vedel, kde vlaky zastavia? Ale vie! Každá japonská stanica má totiž na nástupištiach presné označenie, kde vlaky zastavujú. Stačí sa postaviť na konkrétnu značku a vagón, do ktorého chcete nastúpiť, zastaví presne pred vami.
Na Slovensku je niečo takéto iba sci-fi. Na staniciach šomrú ľudia nad dlhým meškaním vlakov, pri prestupe zmätene pobiehajú po nástupištiach a bezradne pozerajú na odchádzajúci vlak, ktorý zmeškali o 30 sekúnd. A v najbližšom čase sa to určite nezmení. "V novom Grafikone vlakovej dopravy 2023/2024 nepredpokladáme zmenu čakacích časov vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK)", informoval nás Dominik Drevický z odboru komunikácie. Konkrétne na trati Bratislava – Komárno by vraj čakanie na meškajúce vlaky spôsobilo oneskorenie ďalších spojov. To však platí aj na iných trasách.
Cestujúci sa musia zmieriť s tým, ako uviedol Drevický, “že ak je v cestovnom poriadku prestupný čas menší ako 5 minút, automaticky tieto vlaky nie sú prípojné”. Platí totiž, že vlaky diaľkovej dopravy čakajú v prestupnej stanici na zmeškané prípojné vlaky maximálne 5 minút a vlaky regionálnej dopravy (Zr, REX a Os) čakajú maximálne 5 minút pri 60-minútovom intervale a 20 minút pri 120-minútovom intervale.
Snahou ZSSK podľa Dominika Drevického je, “aby prípojné vlaky počkali na prestupujúcich cestujúcich a zároveň, aby meškanie týchto vlakov bolo čo najnižšie a čo možno najpredvídateľnejšie." To však vraj nie je možné vo všetkých prípadoch.
Japonská sieť vysokorýchlostných železníc Šinkansen v číslach
1. augusta 1964 - prvá sprístupnená vysokorýchlostná trať s dĺžkou 515 km, spájajúcu dve najväčšie japonské mestá Tokio a Osaku
3 milióny - toľko cestujúcich bolo na tejto trati prepravených počas prvých 3 rokov rýchlosťou 200 km/h
320 km/h - súčasná maximálna rýchlosť vlakov
2 764 km - celková dĺžka japonských tratí
3 minúty - minimálny odstup medzi vlakmi
160 miliónov - toľko cestujúcich tieto vlaky prepravia za rok
1 323 - toľko miest na sedenie ma každá súprava vypravená každé 3 minúty
10 miliárd - toľko cestujúcich prepravili vlaky Šinkansen za takmer 60 rokov existencie
12 sekúnd - priemerné rekordné meškanie vlaku Šinkansen v roku 2003
25 sekúnd - je čas, o ktorý si strojvodca dovolil spustiť skôr zatváranie dverí na vozňoch v máji 2018, malo to byť presne o 7.12 hod., no omylom bolo spustené už 7.11:35 hod. za čo sa šéfovia spoločnosti JR West hlboko ospravedlňovali a japonskú verejnosť uistili, že sa to v budúcnosti už nebude opakovať
55 sekúnd - je priemerné ročné meškanie jednej linky Šinkansen
