Kupujete si lístok na vlak cez internet? Pozor, toto sa môže stať aj vám!
6. 6. 2022, 8:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:21)

Cestujete pravidelne vlakom? Ak áno, určite viete, že cestovný lístok si viete zadovážiť aj prostredníctvom internetu. Dávajte však pozor, pretože toto sa môže ľahko stať aj vám.
Zdroj: predaj.zssk.sk/search
Zdroj: predaj.zssk.sk/search
Zdroj: predaj.zssk.sk/search
Galéria k článku
Povedzme si pravdu, ide vlastne o taký malý zázrak, keďže ani v roku 2022 ZSSK stále nie je schopné zabezpečiť možnosť platby kartou za lístok pri kúpe priamo vo vlaku od sprievodcu.

Systém online nákupu je jednoduchý. Prostredníctvom formuláru na internete vyplníte dátum, čas, nástupnú a cieľovú stanicu, následne si vyberiete spoj, ktorým potrebujete ísť. Potom ešte vypíšete osobné údaje - meno a emailovú adresu, kam vám príde cestovný doklad. Zostáva už len zaplatiť.
Vyzerá to jednoducho, má to však jeden veľký háčik. Pokiaľ z nejakých dôvodov nakoniec vlakom cestovať nebudete, vrátenie lístku je veľmi komplikované. Toto je reálna situácia, ktorá sa stala jednej z cestujúcich. "Plánovala som ísť domov vlakom. Nakoľko bola na stanici zatvorená pokladňa, lístok som si kúpila cez internet," opisuje situáciu Andrea.
Ešte predtým, ako vlak vyštartoval však vybehlo meškanie. Keďže nešlo o pár minút, Andrea sa rozhodla zvoliť iný spôsob dopravy a lístok chcela hneď vrátiť. "Povedala som si, že odmietam tak dlho čakať a zvolím iný spôsob prepravy. Lístok som preto chcela reklamovať. Online, rovnako, ako som ho kúpila. To sa mi však nepodarilo a prečo? Odôvodnenie znelo nasledovne: Vlak už jazdu začal."
Anketa
Cestujete vlakom?
Ako ďalej postupovať sa dozviete na druhej strane!
Andrea ale necestovala zo stanice, odkiaľ vlak štartoval a lístok sa snažila reklamovať ešte skôr, ako by bol v jej stanici za predpokladu, že by nemeškal. "Peniaze som naspäť nedostala a poriadne ma to nahnevalo. Myslím si, že toto jednanie s cestujúcimi, resp. spôsob (ne)fungovania predaju lístkov cez internet je absolútne neférový zo strany ZSSK," uzatvára svoje rozhorčenie Andrea.

Zdroj: Twitter
Vrátiť nepoužitý lístok samozrejme možné je. Nefunguje to však tak, ako by zákazník čakal. Ide o pomerne zdĺhavý a komplikovaný proces. Tomáš Kováč, hovorca ZSSK vysvetľuje, že reklamácia sa podáva v písomnej forme.
"Uvádza sa tam identifikačné údaje platiteľa, ktoré zadal počas nákupu ITD (meno a priezvisko, číslo identifikačného dokladu), 16-miestne transakčné číslo ITD, variabilný symbol vykonanej platby za cestovný doklad (v prípade, ak bol VS vygenerovaný) a dôvod podania reklamácie," hovorí Kováč.
K reklamácii je potrebné priložiť všetky relevantné dokumenty alebo odôvodnenia, ktoré preukazujú opodstatnenosť reklamácie. Prečo je však potrebné toto všetko absolvovať, keď Andrea chcela lístok vrátiť ešte skôr, ako vlak vyštartoval?
V praxi to teda znamená, že záruku vrátenia peňazí vo väčšine prípadov jednoducho aj tak nemáte a snaha o reklamáciu, na ktorej vyriešenie má ZSSK 30 dní vás pravdepodobne pripraví o nervy.