Veľká zmena na železnici! A začalo sa to meškaním... Cestujúci majú jasno!
19. 12. 2020, 14:25 (aktualizované: 15. 7. 2024, 21:41)

Od nedele 13. decembra nahradili RegioJet na trati Bratislava - Komárno noví prepravcovia. Jazdia tu naše ZSSK a rakúska spoločnosť ÖBB. Vyskúšali sme vlaky RegioJet aj ÖBB. Ktoré boli lepšie?
Zdroj: Lukáš Trepáč
Zdroj: Lukáš Trepáč
Zdroj: Lukáš Trepáč
Galéria k článku
V sobotu 12. 12. 2020 ukončil súkromný dopravca Regiojet po 8 rokoch prevádzku na regionálnej trati medzi Bratislavou a Komárnom. Od nedele 13.12. ho na tejto trati nahradil štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s rakúskymi železnicami ÖBB.
Ministerstvo dopravy sľubuje touto zmenou vyšší komfort cestovania, znížené cestovné, aj kvalitnejšie služby. Zisťovali sme, či je to naozaj tak a ako to vyzerá vo vlakoch.
Posledná jazda RegioJetom
V sobotu sme absolvovali jednu z posledných jázd Regiojetu z Bratislavy do Dunajskej Stredy. Žlté vlaky sprevádzali nápisy Lúčime sa s vami či Ďakujeme vám za priazeň.
V posledný deň prevádzky musel súkromný dopravca riešiť aj jeden vážny problém. Jeden cestujúci totiž zatiahol záchrannú ručnú brzdu. "Zrejme si povedal, keď nie teraz, tak už nikdy, a v tomto duchu si v posledný deň prevádzky vyskúšal stiahnuť záchrannú brzdu. Výsledkom bolo výrazné meškanie vlakov v doobednajších hodinách a niektoré museli byť aj úplne odrieknuté, pretože vlak uviazol uprostred trate a celá trasa bola neprejazdná," informoval Regiojet cestujúcich na sociálnej sieti.
Zdroj: archív
RegioJet prišiel na trať Bratislava - Komárno v roku 2012. Teraz končí.
Poobede už bola premávka bezproblémová a vlaky šli bez meškania. Na naše prekvapenie sme sa však neviezli žltým vlakom, ale zeleným, ktorý mal Regiojet požičaný. Cestou naspäť bol zase vlak v červených farbách. Posledný mesiac prevádzky Regiojetu už totiž jazdili na tejto trati rôzne vozidlá, pretože typpické žlté postupne sťahovali do Česka a Nemecka.
Cestovný lístok z bratislavskej Hlavnej stanice do Dunajskej Stredy stál 2,55 € a vo vlaku fungovala aj wifi. O tom, že Regiojet odchádza, svedčili aj prázdne predajné miesto na ŽST Nové Mesto v Bratislave, ako aj zavretá pobočka v Dunajskej Strede.
Čo hovorí rušňovodič a stevard
Na stanici sme sa dostali aj do kabíny rušňovodiča RegioJetu Mareka pred jeho poslednou jazdou. Ako vidí zmenu on? "V prvom rade ma to mrzí, pretože RegioJet nastavil laťku vysoko, zlepšila sa kvalita cestovania rádovo o niekoľko tried. To potvrdzujú čísla: každým rokom stúpol počet cestujúcich. Pevne verím, že ZSSK zachová tento trend a nedostane trať do stavu, v akom sme ju v roku 2012 preberali," povedal rušňovodič.
Svoju poslednú jazdu vlakom si užil aj stevard Michal Kevan. "Skončením RegioJetu na tejto trati končí jedna krásna rozprávka súkromného dopravcu na Slovensku, ktorý pozdvihol služby a komfort cestovania. Určite mi bude za týmito vlakmi ľúto a samozrejme aj za mojou prácou," vzdychol si.
Ako bola prvá jazda so Železničnou spoločnosťou Slovensko? A čo hovoria cestujúci? Čítakte na ďalšej strane!
Prvá cesta so ZSSK
Posledný vlak súkromného dopravcu vyrazil z Bratislavy o 23:05 a do Dunajskej Stredy prišiel krátko po polnoci. V nedeľu ráno 13.12. sa už však tento vlak nevrátil s cestujúcimi naspäť, ale vystriedala ho mašinka zo ZSSK. Ako ministerstvo avizovalo, cena lístka sa znížila o pár centov - na 2,18 €. Wifi bola len v niektorých vybraných vozňoch. Toalety boli vákuové, aj tie staršie s výpusťou priamo na trať.
Prvý deň štátneho dopravcu na tejto trati sprevádzali problémy, v doobednajších hodinách vlak z Bratislavy do Komárna meškal skoro hodinu. Spôsobiť ho mala problémová komunikácia riadiaceho vozňa s rušňom.
Zdroj: Ladislav Vallach
Na železničnej trati Bratislava – Komárno po takmer 9 rokoch zabezpečuje osobnú dopravu opäť národný dopravca ZSSK v spolupráci s rakúskym dopravcom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB). Na snímke osobný vlak na železničnej stanici v Komárne 13. decembra 2020 pred odchodom do Bratislavy. EASYFOTO TASR - Ladislav Vallach
My sme šli popoludňajším vlakom, ktorý mal približne 5 minútové meškanie smerom z hlavného mesta a 10 minútové cestou naspäť. Do Dunajskej Stredy sme sa viezli v súprave vlaku, ktorá bola zložená z troch vozňov zapožičaných od ÖBB a jedného ZSSK vozňa. Wifi bola iba v poslednom ZSSK vozni.
Cestou naspäť sme sa viezli kratšou súpravou vlaku zloženú z dvoch vozňov, ktorá ešte donedávna jazdila na trati pod Tatrami. Tamojší ľudia sú nespokojní a protestujú, že im zobrali moderné vlaky, nasadili ich na trať Bratislava - Komárno a im nechali staré vozne.
Vlak do Dunajskej Stredy mal dokopy štyri vozne a riadici vozeň, lenže takýto dlhý vlak stál posledným vozňom na hranici perónu, ba dokonca niekde aj mimo neho.
Rakúske vozne majú nápisy v nemčine, dokonca sme v nich našli mapu viedenského metra. Cestujúci, ktorí sú na trati prvýkrát, tak môžu byť v rozpakoch, kam sa to vlastne vezú.
Len či to naše železnice zvládnu!
Väčšina cestujúcich, ktorých sme na trati oslovili, vyjadrila obavy ako to zvládne štátny dopravca. Nechápu, prečo musel RegioJet odísť, keď žlté vlaky boli na trati zabehnuté a hlavne zvýšili štandard a komfort cestovania vlakmi na juhozápadnom Slovensku.
Zdroj: Ladislav Vallach
Na železničnej trati Bratislava – Komárno po takmer 9 rokoch zabezpečuje osobnú dopravu opäť národný dopravca ZSSK v spolupráci s rakúskym dopravcom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB). Na snímke osobný vlak na železničnej stanici v Komárne 13. decembra 2020 pred odchodom do Bratislavy. EASYFOTO TASR - Ladislav Vallach
V nedávnej ankete na našej webovej stránke sa až 73 percent ľudí vyjadrilo, že boli s prepravcom RegioJet a jeho službami spokojní. Podobne hovorili aj ľudia priamo vo vlaku. "RegioJet som mal rád, pretože mal príjemný personál a moderné vlaky. Ale nekvalita, ktorú v posledných mesiach predvádzali, sa nedala prehliadnuť a preto sa aj teším, že tu nastane zmena. Avšak nemyslím si, že so ZSSK to bude extra zmena k lepšiemu. Teší ma, že znížili cenu cestovného, ako vopred avizovali, a ak dodržia aj ostatné sľuby, tak to bude fajn," povedal Patrik Szipos z Dunajskej Stredy.
"Pamätám si začiatky RegioJetu na tejto trati a to, ako sa tu výrazne zvýšila kvalita cestovania. Dúfam, že cestovanie tu bude na úrovni. A že zaručia potrebnú kapacitu, pretože mám obavy, že v niektorých vlakoch sa zníži aj o 200 miest. Neviem, ako zabezpečia ZSSK kapacitu spojov ráno a poobede, v čase šppičky, keďže nemajú poschodové vozne, ktoré RegioJet vtedy nasadzoval,“ vyjadril obavy Martin z Bratislavy.
"Pozitívne prekvapená som bola, že som platila menej za lístok - tuším o 17 centov. Je mi jedno, aké vlaky tu jazdia, hlavne nech si mám kde sadnúť,“ povedala pani Mária.
A podobne to vidí aj Zolo Szabó. "Podstatné je, aby vlaky nemeškali a doviezli ma načas tam, kam potrebujem."