Keď treba, presadnem z motorky do bagra! Štefan Svitko už vie, čo raz bude robiť...
21. 5. 2025, 12:15 (aktualizované: 21. 5. 2025, 15:38)

Zdroj: Roman Gaduš
Žiadna hanba. To si povedal náš najúspešnejší jazdec na rely Dakar Štefan Svitko. Keď je potrebné upraviť trať bagrom, sadne doň a pracuje ako bagrista. A dokazuje, že mu to ide nielen na motokrosovej trati!
Zdroj: Roman Gaduš
Zdroj: fb/StefanSvitkoFanclub
Zdroj: Roman Gaduš
Galéria k článku
Bager si sám zoženie a sám ho aj obsluhuje. Trať v jeho rodnom Žaškove na Orave je vždy vďaka nemu stopercentne pripravená. Jednoducho si slávny Štefan Svitko vyhrnie rukávy, nasadne do stroja a pracuje.
„Skoro pred každým tréningom si trať takto upravujeme. Keby som si mal stále niekoho volať, tak si nezajazdíme. Nič iné mi neostávalo, ako naučiť sa to robiť sám. Keď som jazdec, presne viem, čo potrebujem urobiť, nič nikomu nemusím vysvetľovať. A zistil som, že ma to aj baví,“ netajil radosť z bagrovania elitný jazdec Dakaru.

Zdroj: Roman Gaduš
Ako byť dobrý aj v bagri
Štefan Svitko veľmi rýchlo prišiel na to, ako s bagrom pracovať. Nebolo to pre neho vôbec zložité.
„Záleží, aký máš bager. Keď máš nejaký starý, vylágrovaný, je to obtiažnejšie. Ja mám od známeho Maťa Benka vždy zánovný. Raz som mal úplne nový, že bol ešte v igelite. Práca potom ide ľahko,“ vysvetlil Štefan Svitko.
Svitkove účasti na Rallye Dakar
Rallye Dakar 2010: 13. miesto
Rallye Dakar 2011: odstúpil v 8. etape pre poruchu z priebežnej 8. priečky
Rallye Dakar 2012: konečné 5. miesto
Rallye Dakar 2013: po páde a poškodení motocykla odstúpil po 11. etape z priebežnej 22. priečky (po 10. etape bol na 7.priečke
Rallye Dakar 2014: konečné 9. miesto
Rallye Dakar 2015: konečné 5. miesto
Rallye Dakar 2016: konečné 2. miesto
Rallye Dakar 2017: konečné 25. miesto (bez penalizácie 7. pozícia)
Rallye Dakar 2018: po páde, zranení ramena a poškodení motocykla odstúpil po 10. etape z priebežnej 8. priečky
Rallye Dakar 2019: odstúpil pre poruchu v 8. etape opäť z priebežnej 8. priečky
Rallye Dakar 2020: konečné 11. miesto
Rallye Dakar 2021: konečné 8. miesto
Rallye Dakar 2022: konečné 12. miesto
Rallye Dakar 2023: konečné 12. miesto
Rallye Dakar 2024: konečné 9. miesto
Rallye Dakar 2025: konečné 10. miesto
Postupne sa vypracoval nielen na super jazdca, ale aj na bagristu špecialistu. Verte, že takto famózne vie trať na preteky pripraviť iba motokrosová legenda. Ťažko by ste na Slovensku našli väčšiu ako Štefan Svitko.
„Prvý týždeň keď som kopal kanál na hadice, 10 metrov mi trvalo hodinu. Potom neskôr 20 minút. Ale to sa bavíme o hrubej práci. Keď potrebujem upraviť skok do detailu, aby mal presne odraz, presný dopad, aby to nebolo všelijaké krivoľaké, to sú už hodiny práce,“ detailne vysvetlil prípravu trate druhý na Dakare Štefan Svitko.
Števo sa už detailne zoznámil aj s technikou. Rovnako ako pozná každú zo svojich motoriek, tak pozná aj bager.
„Máš svahovačku. Lyžicu, ktorá sa dá natáčať doľava doprava. A máš roto radlicu, ktorá sa otáča o 360 stupňov. Tá urobí úplne všetko. Každý rok si požičiavam špičkový bager dvakrát, aby som dal našu trať v Žaškove pred pretekmi dokopy. Trvá mi to asi týždeň, každý deň v bagri sedím. A nie na darmo sa hovorí, práca chvatná, málo platná. Či v bagri alebo na motorke. Keď sa náhlim, nedarí sa mi. Tak na všetko idem radšej pomalšie a s rozvahou. A nakoniec to urobím ešte rýchlejšie,“ povedal 16-násobný účastník rely Dakar.
Skončí nakoniec pri bagrovaní?
Skromnosť Števovi Svitkovi určite nechýba. Druhý na Dakare, 16 elitných najťažších moto tour za sebou a vedel by byť v budúcnosti bagrista.
„Niektorí ľudia sa smejú z toho, že ja a v bagri. Nevšímam si to. Od malého chlapca ma to bavilo – tatrovky, bagre, vŕtať sa v zemi. Určite si viem predstaviť budúcnosť aj v bagrovaní,“ prezradil Štefan Svitko.
Anketa
Aký je hlavný dôvod, prečo Štefan Svitko sám obsluhuje bager pri úprave trate?
Hlasovanie bolo ukončené