Otec zosnulého pilota Petra († 63) holdoval tiež lietaniu: Už sú spolu v nebi
7. 5. 2024, 8:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:55)

Nemusel si sa až tak veľmi ponáhľať za svojím otcom. To vravia o skúsenom dopravnom pilotovi Petrovi Pokornom, ktorý zahynul v sobotu pri páde vetroňa pri Martine, jeho kamaráti. Otcom Petra Pokorného, prezývaného Poki, bol nemenej známy pilot dopravných lietadiel Eugen Pokorný.
Zdroj: Facebook/Eugen Poky
Zdroj: Facebook/Eugen Poky
Zdroj: Facebook/Eugen Poky
Galéria k článku
Nielen Peter Pokorný, ale aj jeho otec Eugen patril medzi špičku slovenských dopravných pilotov. „Peťo šiel v stopách svojho otca - pána Eugena Pokorného, ktorý začal ako letecký mechanik a potom sa dostal aj do kokpitu - ako kapitán lietadla Československých aerolínií ČSA IL-18 či ako druhý pilot IL-62," povedal kamarát Petra Pokorného Teodor Pasternák.
Ten opísal, že aj pre Eugena Pokorného bol svet z oblakov celoživotnou láskou. „Lietal do vysokého veku na športových lietadlách a dokonca bol v tíme pána Mariána Barusa, ktorý ručne vyrábal športové lietadlá na Letisku Vajnory," doplnil T. Pasternák.
E. Pokorný už nežije. „Umrel pred troma rokmi ako 87-ročný, na pevnej zemi... Peťo sa za ním nemusel až tak veľmi ponáhľať," uzavrel so smútkom Teodor Pasternák.
Vetroň, ktorý viedol Peter Poki Pokorný, sa zrútil v sobotu večer v časti mesta Martin Košúty. Spadol rovno na trafostanicu a podľa svedka nehody Mareka Brossmanna situáciu po nehode komplikoval požiar, ale i zvedavci, ktorí sa priamo na miesto prišli pozrieť, čo sa stalo.
Iný svedok nehody Jakub Bulka opísal, že na mieste vládol chaos a bolo cítiť strašný zápach po spálených plastoch a gume. Hasiči podľa neho mohli začať hasiť lietadlo až po tom, ako elektrikári odpojili vedenie pod napätím.
Ďalší svedkovia si všimli vetroň tesne pred dopadom. Podľa nich letel príliš nízko. „Počula som náraz. Myslela som si, že auto narazilo do pouličného osvetlenia. Pozrela som sa na miestnu komunikáciu, ale v diaľke som si všimla stúpajúci čierny dym z trafostanice. Hneď som volala 112, bolo 18.42 večer. Tiesňová linka okamžite vyslala hasičov," povedala svedkyňa Miriama Crkoňová.
Dotiahol to na šéfa pilotov nášho najväčšieho lietadla. Čítajte na ďalšej strane
Lásku k letectvu zdedil Peter Pokorný po svojom otcovi, ktorý ho na letisko brával už od malička. Poki sa stal postupne kapitánom ATR-72, neskôr velil aj Boeningom a Airbusom Československých aerolínií. „V tejto leteckej spoločnosti to napokon dotiahol až na šéfa pilotov najväčšieho lietadla, aké kedy v Československých aerolíniách lietalo - AIRBUS 330," doplnil T. Pasternák.
Peter Pokorný stále lietal na veľkých dopravných lietadlách, ale ani vo voľných chvíľach nedokázal stáť nohami pevne na zemi, lietal v oblakoch. Kúpil si vetroňa, potom druhého, lietal pre radosť aj na súťažiach.
Vyšetrovanie leteckej nehody si prevzal vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Martine, ktorý začal trestné stíhanie pre prečin usmrtenia, prečin všeobecné ohrozenia a prečin poškodzovania a ohrozovania prevádzky všeobecne prospešného zariadenia.