Reklama

FOTO Vyretušované tváre či agresívna kampaň: Čo si o predvolebných bilbordoch myslí politológ?

Zoznam kandidátov na prezidenta sa uzavrel.

Zdroj: Tasr

Reklama

Prezidentské voľby sa blížia. Už čoskoro si budeme voliť novú hlavu štátu. Kandidáti sa snažia získať priazeň voličov umiestnením bilbordov v slovenských mestách. Ako ich doterajšiu kampaň zhodnotil politológ?

Už niekoľko týždňov zdobia ulice na Slovensku bilbordy kandidátov na prezidenta. Oslovili sme aj politológa Radoslava Štefančíka, ktorý pre Plus JEDEN DEŇ tieto bilbordy zhodnotil.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Transparentnosť prezidentských kampaní

    "Charakter bilbordov vychádza z existencie personalizovanej voľby hlavy štátu, t. j. všetka pozornosť sa sústreďuje na osobu. V tomto prípade nie je dôležitý obsah, primárny záujem vyvoláva osobnosť kandidáta," vysvetľuje politológ Radoslav Štefančík

    "Z uvedeného dôvodu je na všetkých bilbordoch znázornený kandidát, sloga a logo hrajú pri známejších kandidátov až druhé husle," doplnil politológ.

    Zdroj: DVM

    Bilbord kandidáta na prezidenta Maroša Šefčoviča.

    Maroš Šefčovič v kampani stavil na kvantitu. Bilbordov má asi najviac. Dizajnovo sú však veľmi jednoduché. "Na bilbordoch zatiaľ najsilnejšieho kandidáta je evidentné, že v ostatných voľbách kandidoval predseda strany a dnes len stranícky treťotriedny kandidát. Do vizuálu Roberta Fica totiž dali pred piatimi rokmi viac financií, invencie a kreatívneho uvažovania, než do bilbordov Maroša Šefčovia. Smer ale dlho nemohol nájsť seriózneho kandidáta, aktuálny sa rozhodol pomerne neskoro, takže je to urobené horúcou ihlou. Vizuál vyzerá byť zastaraný, logo ako vystrihnuté z manuálu z deväťdesiatych rokov. Slogan, ktorý neuškodí a zrejme ani nepomôže," zhodnotil Štefančík.

    Zdroj: DVM

    Bilbord kandidátky na prezidenta Roberta Mistríka.

    Kandidát na prezidenta Robert Mistrík sa snaží zaujať viacerými sloganmi. Jedným z nich je práve "Pre ľudí, pre budúcnosť, pre Slovensko". Fotografia však pôsobí dosť nevýrazne.

    Zdroj: DVM

    Bilbord kandidátky na prezidenta Zuzany Čaputovej.

    Zuzana Čaputová začala s kampaňou pomerne skoro. "Kandidátka sloganom navodzuje dojem, že musí bojovať so zlom. Vnáša tak do kampane moment mobilizujúci skupiny občanov, ktorí po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej stáli na námestiach a požadovali odchod Roberta Fica nielen z vlády, ale aj z politiky," uviedol politológ.

    Zdroj: DVM

    Bilbord kandidáta na prezidenta Bélu Bugára.

    Bilbord Bélu Bugára je stručný, ale jasný. "Predseda Mostu sa spolieha na to, že ho ľudia dostatočne poznajú, že nepotrebuje oslovovať voličov cez slovné posolstvá. Napokon, kto by mu to aj uveril, keďže v prípade rozhodnutia sa vstúpiť do vlády s Robertom Ficom sa mal rozhodnúť podľa charakteru a práve charakter napokon zlyhal. Pri tomto kandidátovi je však namieste opýtať sa, z akého dôvodu vlastne kandiduje. Či chce byť skutočne hlavou štátu, alebo len naháňa percentá pre svoj stranícky subjekt," načrtol Radoslav Štefančík.

    Zdroj: Facebook

    Autobus s reklamou kandidáta na prezidenta Štefana Harabina.

    Jeden z kandidátov zvolil trochu kontroverznejší spôsob kampane. Svojou podobizňou ozdobil autobusy. "Štefan Harabin spôsobom kampane, aj niektorými sloganmi, kopíruje Miloša Zemana, ale v tomto kontexte treba zdôrazniť, že nie všetko, čo funguje v krajine, kde sa obúvajú ponožky do sandálov, musí fungovať aj u nás," uviedol Štefančík.

    Zdroj: Marek Ištók

    Na snímke je bilboard kandidáta na prezidenta Milana Krajniaka.

    Kandidát na prezidenta strany SME Rodina na svoj bilbord umiestnil dokonca aj slovenskú vlajku. "Grafika bilbordov Milana Krajniaka je pripravená profesionálne, akurát že jeho tvár mohla byť zretušovaná menej. Príliš veľké grafické zásahy môžu človeka zmeniť na nepoznanie, čoho výsledkom môže byť výsmech a zvýšený záujem webov so sarkastickým humorom. Robert Fico by o tom vedel dlho rozprávať," podotkol politológ.

    Zdroj: archív

    Bilbord kandidáta na prezidenta Eduarda Chmelára.

    "Eduard Chmelár bojuje so schizofrenickým prístupom vo svojom uvažovaní, keďže na jednej strane kritizuje americkú zahraničnú politiku, čím by si dokázal získať nejedného, voči USA kriticky naladeného voliča, na strane druhej odmieta robiť hystériu z migrácie a utečencov, čo práve tejto istej skupine absolútne nevyhovuje. Aj z tohto dôvodu sa sústredil na bilbordoch sám na seba, bez ambície ponúknuť zaujímavé posolstvo. Čím ako keby chcel povedať, že pohľad do zrkadla mu je milší, než záujmy slovenskej verejnosti. Pri tomto kandidátovi som však presvedčený, že radšej sám seba počúva, ako sa sám na seba pozerá," povedal Radoslav Štefančík.

    Zdroj: DVM

    Bilbord kandidátky na prezidenta Bohumily Tauchmannovej.

    "Zobrazenie Bohumily Tauchmanovej vzbudzuje dojem, že kandidatúru prijíma so sebazaprením a v skutočnosti sa jej do tej voľby vôbec nechce," zhodnotil politológ Radoslav Štefančík.

    Zdroj: archív

    Bilbord kandidáta na prezidenta Mariána Kotlebu.

    Kandidát na prezidenta Marián Kotleba začal kampaň veľmi agresívne a stavil na nenávistné bilbordy proti komunite LGBT. Viac ako 15 000 ľudí sa za dva dni podpísalo pod verejnú výzvu za ich odstránenie. Firma, ktorá tieto reklamné plochy prenajíma, sa rozhodla, že na takýto obsah už nebude poskytovať priestor.