Reklama

Etnologička o význame veľkonočného šibania: Cieľom nebolo zmlátiť dievča do krvi!

Na snímke muž kráča s korbáčom počas veľkonočnej oblievačky a šibačky v obci Trenčianska Teplá v okrese Trenčín v pondelok 1. apríla 2024.

Zdroj: RADOVAN STOKLASA

Reklama

V mestách sú šibačka a oblievačka na ústupe, no na vidieku pretrvávajú. V rozhovore pre agentúru SITA to skonštatovala etnologička Katarína Nádaská. Vysvetlila tiež, že kým vo vidieckych oblastiach túto tradíciu udržiavajú napríklad folkloristi, v mestách sa z nej stal skôr rodinný sviatok.

Rovnako sa, opäť najmä v mestách, postupne udomácňuje nový zvyk v podobe hľadania veľkonočných vajíčok či zajačikov deťmi, ktorý sa podľa etnologičky teší obľube najmä u mladých rodín. Poukázala i na to, že hoci tradícia šibania a polievania pretrvala, nedodržiava sa už v takej podobe, ako v minulosti.

Zdroj: František Iván

Mládenec by sa mal dievčiny korbáčom len jemne dotknúť, nie biť ju do krvi a modrín.

Maľované vajíčka nahradila finančná odmena

Vysvetlila napríklad, že šibači mali chodiť skoro ráno, ani za tmy, ani za slnka, a teda v šere, čo bol magický čas. „Dnes šibú malí chlapci svoje mamičky, babičky, prababičky a podobne. Už sa nedodržiava rituál tak, ako mal byť. Dnes už máloktoré dievča ručne ozdobí kraslicu. Malým šibačom sa dáva sladká alebo finančná odmena. To sú nové veci, ktoré niekedy, samozrejme, neboli,“ vraví etnologička.

Vysvetlila tiež, že pôvodne bol rituál šibania a polievania zameraný na to, aby sa dievčatá „prebudili“ po zimnom spánku. Rituál v minulosti mali vykonávať vyslovene mládenci, nie malí chlapci, ani muži, a to tak, že sa dotkli prútikom tela dievčiny, alebo ju pokropili „živou vodou“, teda vodou nabratou napríklad z potoka či prameňa.

Zdroj: RADOVAN STOKLASA

Dievčatá v obci Trenčianska Teplá skončili tento rok celé v potoku.

Prútikom sa stačilo dievčiny len dotknúť

Nádaská zdôraznila, že pôvodným zmyslom šibania nebolo „dievča zmlátiť do krvi“, ale dotknúť sa jej prútikom. Prútiky neskôr nahradili korbáče. Nádaská poznamenala, že korbáče by sa mali každý rok upliesť čerstvé a mládenci si ich naozaj kedysi vždy plietli z čerstvých drevín. „Nemá ísť o to, že to dievča je zbité, že má modriny,“ opakuje etnologička. Malo by ísť o jemný dotyk či pošibanie.

Podgurážení šibači nepoznajú mieru

„Ja sa ani nečudujem, že mnohé ženy a dievčatá to odmietajú, lebo keď príde nejaký podgurážený muž a hlava-nehlava ju doslova bije, tak nie je to nikomu príjemné,“ hovorí Nádaská. Zdôraznila, ale, že ide len o istú skupinu a poukázala, že napríklad na vidieku ostáva šibanie a polievanie záležitosťou prestíže, pričom dievčatá sa naň tešia a čakajú na šibačov. Nádaská pri tom poukázala na poveru, že dievča, ktoré nebude poliate či vyšibané, „oprašivie“. „Treba mať v tomto určitú mieru,“ myslí si.

Zdroj: František Iván

Alkohol je neodlučiteľnou súčasťou tradičných oblievačiek.

Nejde len o slovenskú tradíciu

Šibačka a polievačka podľa Nádaskej nie sú vyslovene slovenskou „špecialitou“. Vysvetlila, že ide skôr o slovanskú záležitosť. „Nájdeme to na Morave, v Čechách, Poľsku, čiastočne na Ukrajine, v Rusku, v Srbsku, Chorvátsku,“ vymenúva. Nádaská podotkla, že nie všade je to tak rozšírené. „Napríklad na Morave áno, čiastočne aj v Poľsku, ale nie v celom, tie zvyky sa udržiavajú napríklad na slovensko-poľských hraniciach,“ dodáva. Poukázala, že nejde vyslovene o ojedinelý zvyk, no považuje za unikátne, že sa na Slovensku tak dobre udržal. „Aj keď tí ľudia už asi nemajú poňatia, že prečo to tak je,“ uzavrela.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    VEĽKONOČNÝ PONDELOK: Na východe Slovenska sa oblieva, na západe sa preferuje šibanie
    Zdroj: tasr