Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Električka do Petržalky by mala onedlho premávať: Bratislavčania však tomu príliš neveria

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Električka do Petržalky by mala onedlho premávať: Bratislavčania však tomu príliš neveria
    Zdroj: Miro Lisál
    Reklama
    Logo Plus JEDEN DEŇLogo Plus JEDEN DEŇ

    Výstavba predĺženia električkovej trate v Petržalke je už v konečnej fáze. O pár týždňov by už mala električka do Petržalky premávať a mali by sa v nej odviezť i prví cestujúci. Aspoň tak to predpokladá primátor Matúš Vallo. Na niektorých miestach sa však vyskytli problémy.

    S výstavbou električkovej trate sa začalo koncom novembra 2021 a od začiatku čelila viacerým problémom. Pôvodne mala byť hotová na konci roka 2023, termín sa potom posunul na koniec septembra 2024, no ani táto lehota sa nestihla. Cez najväčšie slovenské sídlisko napokon prvá električka prešla v decembri minulého roka. Bola to však len prvá skúšobná jazda a Bratislavčania sa po nej ešte stále neodvezú.

    Konečný termín je známy

    Primátor Bratislavy Matúš Vallo sa v rozhovore pre SITA vyjadril, že električka začne do Petržalky premávať na prelome mája a júna tohto roka. Podľa neho to však reálnejšie bude až v júni. Koľaje sú už síce položené na celej trati, no v niektorých úsekoch vznikli problémy. Zhotoviteľ musel na niektorých miestach rozbiť už hotové betónové podložie pod koľajnicami. Dôvodom boli praskliny, ktoré sa na ňom vytvorili.

    Tento problém nastal pri zastávke Zrkadlový háj na Romanovej ulici, kde zhotoviteľ opravuje aj priecestie. Praskliny v betóne vznikli aj na novej zastávke Gessayova, kde je už podložie pod koľajnicami odstránené a všetko je pripravené na nové betónovanie.

    Zdroj: Miro Lisál

    Pri zastávke Zrkadlový háj na Romanovej ulici ide zhotoviteľ opäť vybetónovať podložie.

    Hovorca Bratislavy Peter Bubla nám však potvrdil, že pod koľajnicami sa opravovalo betónové podložie len na jednom úseku dlhom približne 12 metrov, a to na základe ich výzvy zhotoviteľovi. "Stavbu totiž pravidelne kontrolujeme a závady, ktoré v priebehu kontroly identifikujeme, žiadame v rámci reklamácie od zhotoviteľa odstrániť. Tak tomu bolo aj v tomto prípade," vysvetlil. Opravu nosných dosiek si vyžiadalo zlé výškové usporiadanie nosnej konštrukcie a bolo nutné uviesť ju do projektovaného stavu.

    "Pri zastávke Zrkadlový háj sa momentálne opravuje aj priecestie, ktoré ale nie je súčasťou nosného telesa trate. Ide o úpravu výškových pomerov jednotlivých zložiek priecestia, súčasťou čoho je oprava vrchnej betónovej dosky a frézovanie sklonu cesty," objasnil Bubla.

    Popraskanú betónovú dlažbu evidujú na dvoch zastávkach z celkovo 16 nových nástupísk, uviedol pre TASR. Okrem stavebného dozoru je podľa samosprávy na stavbe každý mesiac kontrolný deň, raz za tri mesiace aj za účasti štatutárov.

    Opýtali sme sa viacerých Petržalčanov, či veria, že by sa už mohli na prelome mája a júna odviezť električkou v Petržalke. Väčšina z nich sa vyjadrila, že tomu neveria, pretože treba dokončiť veľa práce a stále chýbajú viaceré zastávky.

    Zdroj: Miro Lisál

    Ladislav si myslí, že na prelome mája a júna tu električka premávať nebude.

    „Neverím, že by tu na prelome mája a júna premávala električka. Robia ešte aj zastávky, je tu veľa roboty,“ myslí si Ladislav (72).

    Zdroj: Miro Lisál

    Oľga si myslí, že električka tu bude premávať najskôr v auguste.

    Rovnaký názor mala aj Oľga (70): „Nie, nemyslím si, že v máji alebo júni električku spustia. Najskôr v auguste, práce sledujem už od roku 2018. Je hanba, že trať dlhú necelé štyri kilometre nevedia za päť rokov dokončiť."

    Starosta Petržalky Ján Hrčka na sociálnej sieti napísal, že to, čo si vedenie magistrátu predstavuje pod pojmami „petržalská električka bude v premávke“ alebo „bude dokončená“, je na míle vzdialené od predstavy bežného obyvateľa. Niektoré časti projektu bude, ako tvrdí, mesto dokončovať ešte dlhé mesiace, možno až roky.

    Avizovaný rýchly interval električky síce víta, avšak v kombinácii s inými rozhodnutiami magistrátu môže podľa neho priniesť ďalšie komplikácie, najmä dopravné zápchy a s nimi naviazané problémy. Poukazuje napríklad na nevybudovanie mimoúrovňových križovaní aspoň na hlavných cestných tepnách, o ktoré opakovane žiadali.

    Chýbajúca konečná

    Na novej trati, ktorá bude dlhá 3,9 kilometra sú už koľaje položené, no niektoré zastávky ešte dobudované nie sú. Boli sme sa pozrieť aj na konečnú zastávku pod podjazdom pod Panónskou cestou. Ani tam to však nevyzerá, že by sa všetko malo stihnúť do pár týždňov. Bol tu síce čulý stavebný ruch, ale konečná zastávka ešte vôbec nemá svoje kontúry. Aj rampa, ktorá povedie k zastávke, je stále len rozostavaná.

    Opýtali sme sa preto bratislavského magistrátu, či je termín spustenia električky na prelome mája a júna reálny, keď nie je ešte dobudovaná ani konečná zastávka Janíkov dvor. "Máme opakovaný prísľub od dodávateľa, že všetky potrebné práce na tejto zastávke do konca mája stihne zrealizovať," potvrdil nám hovorca Bratislavy Peter Bubla.

    Zdroj: Miro Lisál

    Helena si tiež nemyslí, že by trať mala byť spustená v máji alebo júni.

    Petržalčania si však poväčšine myslia, že termín sa opäť bude posúvať. „Ešte tu nie sú ani zastávky, takže si nemyslím, že by trať mala byť v máji alebo v júni spustená. Termínov už bolo viacej a stále čakáme,“ povedala Helena (62).

    Zdroj: Miro Lisál

    Električka môže chodiť, ale prázdna, myslí si zase Bohuš.

    Optimistickejší bol síce Bohuš (69), no s dávkou sarkazmu: „Električka môže chodiť, ale prázdna. Chýbajú ešte zastávky, ktoré treba pripraviť. Pochybujem, že do konca mája bude premávať. Myslím si, že to bude až v auguste alebo septembri,“ myslí si.

    Dokončenie projektu

    Primátor Vallo v rozhovore pre SITA vyjadril radosť z toho, že zhotoviteľ úspešne celý projekt dokončuje, pretože pôvodne hrozilo, že z tejto stavby odíde. „Som šťastný, že sa nám to podarilo dokončiť,“ povedal Vallo pre SITA. Električková trať už má za sebou úspešnú rýchlostnú skúšku i technické bezpečnostné, zvukové a akustické skúšky.

    Zdroj: Jaroslav Novák

    Primátor Bratislavy Matúš Vallo je rád, že sa projekt podarilo dokončiť.

    "Presný termín spustenia električky v tejto chvíli záleží hlavne od výsledkov povoľovacích konaní. Stále platí, že stavebne bude električková trať a s ňou súvisiaca infraštruktúra - chodníky, cyklochodníky, priecestia, križovatky, zastávky, terénne úpravy, pripravená do plnej prevádzky na začiatku júna," potvrdil hovorca Bratislavy.

    "Niektoré objekty, ktoré nemajú priamy vplyv na električku, hoci sú súčasťou projektu, sa budú robiť aj po tomto termíne, do konca augusta," dodal Bubla. Týka sa to napríklad dvoch mostov na Kutlíkovej ulici, preloženie nadväzujúcej cesty do nového profilu i kompletné preloženie zostávajúcej časti Rusovskej cesty.

    Po spustení novej električkovej trate sa výrazne skráti čas prepravy ľudí z Janíkovho dvora do centra mesta. Cesta by mala trvať približne 12 minút a električky budú premávať každé dvedve a pol minúty.

    Anketa

    Veríte, že bude nová električková trať v Petržalke dokončená a spustená do konca júna tohto roka?

    Hlasovanie bolo ukončené

    Vyberáme pre vás niečo PLUS

    Autor článku

    Logo Plus JEDEN DEŇLogo Plus JEDEN DEŇ

    "Odkedy som sa naučil písať a čítať, odvtedy píšem a čítam. Kedysi som písal o všetkom, čo bolo zaujímavé, dnes píšem hlavne o ľuďoch a ich životných príbehoch. Najkrajšie, najzaujímavejšie, ale i veľmi smutné príbehy vie naozaj napísať len život."