DEŇ S KURIÉROM: Na čo sa treba pripraviť, kedy ide o nervy a čo vás prekvapí! Pozrite sa!
7. 4. 2021, 22:23 (aktualizované: 28. 4. 2021, 15:10)

Kuriérčenie nie je pre každého! Musíte byť vyzbrojení pozitívnou energiou a mnohokrát aj poriadne pevnými nervami. Ako vyzerá všedný deň kuriéra? Stíha doručovať zásielky? Pracuje pod stresom? Presvedčili sme sa na vlastnej koži!
Zdroj: Lukáš Trepáč
Zdroj: Lukáš Trepáč
Zdroj: Lukáš Trepáč
Galéria k článku
Práca kuriéra nie je pre každého! Mnohí si myslia, že sadnú za volant a len tak, bez prípravy, doručujú zákazníkom objednané zásielky. Omyl! Nie je to také jednoduché! Sami sme si to vyskúšali s kuriérom Adriánom.
Táto práca si vyžaduje človeka, ktorý si dokáže dobre zorganizovať vlastný pracovný čas, je skúsený šofér, pozná okolie, v ktorom doručuje, zároveň má vzťah k zákazníkom, ale predovšetkým ovláda logistické procesy, ktoré sú pri doručovaní dôležité.
Najdôležitejšiu vec urobí kuriér hneď ráno: usporiada si prehľadne zásielky podľa toho, v akom poradí ich v priebehu dňa doručuje. Možno si poviete, čo už je na tomto také dôležité! Ale je. Aby sa totiž kuriérovi nestalo, že príde k zákazníkovi a nebude vedieť nájsť jeho balík. Dôležitú úlohu pri doručovaní zohráva logistika nakladania dodávky a takisto aj čas, ktorý je pri tejto práci nesmierne dôležitý.
Zdroj: Petros Giannakouris
Zamestnanci medzinárodnej kuriérskej spoločnosti DHL vykladajú lodný kontajner s vakcínami proti koronavírusu na očkovanie na medzinárodnom letisku v gréckom meste Spatra.
Práca sa začína príletom lietadla
Štandardný proces doručovania zásielok je taký, že v noci priletí nákladné lietadlo z Nemecka na letisko do Bratislavy. Tam zásielky roztriedia do nákladných áut a tie potom smerujú zavčas rána na rôzne pobočky po celom Slovensku, aby si zásielky kuriéri mohli prevziať a doručovať ich po celý deň svojim zákazníkom.
Tento proces sa komplikuje, ak mešká lietadlo privážajúce zásielky na Slovensko, zvyčajne kvôli nepriaznivému počasiu, či prípadnej kvôli technickej poruche. Potom už mešká aj všetko ostatné v logistickom reťazci.
Vyrážame za zákazníkmi!
S kuriérom Adriánom začíname v Trenčíne, v priemyselnom parku. Tam si Adrián každé ráno vyzdvihne na regionálnej pobočke zásielky, ktoré roznáša celý deň.
Anketa
Ako ste boli spokojní s kuriérom, ktorý vám priniesol zásielku?
Z Trenčína vyráža po diaľnici do Dubnice nad Váhom, kde začína s doručovaním. Zásielky si objednávajú jednotlivci, ale vo veľkej miere aj firmy. Jedným z miest, kam Adrián chodí, je areál ZVS Holding. Pri vstupe sa musí vždy identifikovať, hoci tam chodí často.
Zásielky roznáša aj v areáli bývalého dubnického podniku Závody ťažkého strojárstva (ZŤS), kde po rozpade veľkej fabriky sídli množstvo firiem. Areál je rozľahlý, takže kuriér, ktorý sem ppríde prvýkrát, má problém s orientáciou. Našťastie Adrián areál veľmi dobre pozná a teda zásielky doručí relatívne rýchlo.
Na čo musí kuriér v týchto dňoch zabudnúť? Čítajte na ďalšej strane!
Každý deň je práca kuriéra iná. Niekedy doručuje vo veľkom priemyselnom areáli zásielky len trom firmám, inokedy aj desiatim. Vtedy dôležitú úlohu zohráva čas a rýchlosť. "Keby mi naraz prišla požiadavka doručovať do všetkých firiem, ktoré sú v areáli, strávil by som tu celý deň. Našťastie to chodí vyvážene," hovorí kuriér.
Z Dubnice nad Váhom pokračuje do Ilavy. Mieri do firmy Leoni, aj do distribučného centra Kauflandu. Kým čaká na vstup pred bránou, čo je asi 15 minút, vystrieda sa tu zo desať kamiónov.
A pokračujeme do známej cementárne Ladce. Ako hovorí Adrián, ide o najčastejšieho zákazníka v tejto obci.
Ďalšia zastávka čaká kuriéra v Beluši - v niekoľkých menších firmách, aj domácnostiach. Našťastie všetko ide bez problémov. Ťažkosti môžu spôsobiť zápchy na cestách, ale napríklad i to, že človek, ktorý si zásielku objednal, nie je doma.
Keď je všetko zorganizované, ide to výborne
Okolo obeda Adrián pravidelne prichádza do Púchova, kde ho čaká každodenné doručovanie v gumárenskom podniku Continental, čo je najväčší zamestnávateľ v regióne. Sem smeruje zvyčajne najviac zásielok z jeho dodávky - paradoxne, mnohokrát sa tu zdrží krátko, pretože to tu majú dobre zorganizované a už na neho čakajú.
Zdroj: SHUTTERSTOCK
Dnes už takto zásielku nedostanete! Aj vy, aj kuriér musíte mať minimálne rúško.
A je tu poludnie a čas na obed. "Keď nebola pandémia, dal som si tu aj rýchly teplý obed a zjedol som ho do 10 minút. Žiaľ, teraz je to zakázané, podniky sú zavreté, a tak to riešim bagetou na pumpe. Navyše práve dnes je ten deň v týždni, kedy ma zdrží aj tankovanie," pousmial sa Adrián.
V Púchove pravidelne doručuje aj do textilnej firmy Makyta, aj do športového podniku známych bratov cyklistov Velitsovcov Isadore. "Ak nemám zásielky do ďalších dedín v okolí, zvyčajne sa tu otáčam a idem cez Lednické Rovne naspäť do Ilavy a Trenčína,“ skonštatoval kuriér.
Kuriér si užíva aj zaujímavý bonus. Aký? Čítajte na ďalšej strane!
Adrián vozí zásielky na viaceré miesto. Sú to pravidelní zákazníci, malé firmy, veľké priemyselné podniky, ale aj miesta, kam chodí príležitostne, napríklad odľahlé dediny v okrese. "Vďaka tejto práci spoznáte aj miesta, kam by ste sa za normálnych okolností nedostali: či už sú to areály veľkých priemyselných firiem, alebo malé dedinky na konci okresu. Takto som spoznal napríklad Lazy pod Makytou, Zubák či Zliechov. Doručujeme všade, treba ísť na každú adresu," hovorí Adrián.
Keďže pravidelne doručuje na tie isté miesta, s niektorými vo firmách sa dobre pozná a už si s nimi aj tyká. "Je to prirodzené, keď niekde chodíte každý deň a už vás tam poznajú. Mnohokrát vyjdú v ústrety mne a takisto ja im. Vedia, že prídem, takže mnohokrát už aj na mňa čakajú,“ vysvetľuje, ako to funguje.
Zdroj: MATEJ KALINA
Žiaľ, občas majú kuriéri smolu. V bratislavskom Ružinove riešila polícia prípad vykradnutého auta doručovacej služby DHL.
S výnimkou nepreclených zásielok sú všetky ostatné vopred zaplatené, takže Adrián má výhodu, že nemusí stále chodiť s platobným terminálom v ruke. Urýchľuje mu to aj robotu.
Tak, ako kuriér zásielky doručuje, tak ich môže od vás prebrať na odoslanie. "Ak chcete niekomu napríklad do Nemecka niečo poslať a nemáte vytvorený zákaznícky účet, zaplatíte to u mňa kartou, ja to zmerám, zvážim a prevezmem,“ vysvetľuje, ako môžete cez neho poslať balík do cudziny.
A aká je práca počas pandémie? "Opatrnejšia ako inokedy. Chránim sa rúškami, respirátormi, v aute mám dezinfekciu. Ale či je pandémia alebo nie, počet zásielok každoročne narastá. A pandémia to ešte navýšila,“ potvrdzuje Adrián.