Reklama

ŽELEZNICE majú PROBLÉM! Rušňovodiči chýbajú, neprilákali ich ani vysoké platy: Čo ich odrádza?

Reklama

Je to zaujímavá, ale predovšetkým zodpovedná a žiaľ, často nedocenená profesia. Reč je o rušňovodičoch. Dokážu si zarobiť slušné peniaze, ale vraj iba vďaka nadčasom. Aj preto ich je málo. Nedostatok rušňovodičov bol jeden z dôvodov, prečo musela Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pred Vianocami odstaviť 350 spojov. Tie od včera opäť jazdia, ale problém s rušňovodičmi ostal.

ZSSK dlhodobo trápi nedostatok vodičov hnacích koľajových vozidiel (HKV) – čiže laicky povedané rušňovodičov. Príčiny sú rôzne. Ako nám potvrdili sami rušňovodiči, je medzi nimi veľa starších, ktorí odchádzajú do dôchodku a mladí idú za prácou do zahraničia. O túto profesiu je však stále nižší záujem, keďže je zodpovedná a nielen fyzicky, ale i psychicky náročná.

“Keď som nastupoval pred pár rokmi k železniciam ja, brali za rušňovodičov iba absolventov vybraných troch – štyroch stredných škôl. Dnes z nárokov zľavili, berú absolventov akejkoľvek školy, len aby sa vôbec niekto prihlásil,” vysvetlil nám rušňovodič Miroslav (29). “Lenže z niektorých škôl prídu potom ľudia technicky zle alebo málo pripravení na túto prácu,” dodáva.

Čo odrádza záujemcov o prácu rušňovodiča? Pár dôvodov nájdete TU!

Mnohých záujemcov o prácu rušňovodiča odrádza aj dlhodobo zlý stav železničnej infraštruktúry. Veď od samostatnosti Slovenska nepostavili ani jeden kilometer novej železničnej trate, do opráv sa neinvestuje v takom rozsahu, ako by sa malo, a modernizácia trate medzi Bratislavou a Košicami trvá rekordných 20 rokov. “Áno, niektoré úseky už nutne potrebujú opravu. Musíme nimi jazdiť zníženými rýchlosťami, aby nedošlo k vykoľajeniu alebo k inej mimoriadnej udalosti,” potvrdil Miroslav.

Najväčšie problémy s rušňovodičmi má už dlhšie štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Vlani ich potrebovali 1 217, ale chýbalo ich 142. Pre porovnanie: v roku 2017 im chýbalo len 27 rušňovodičov.

Počet prijatých rušňovodičov klesá

Počet prijatých rušňovodičov v jednotlivých rokoch: 2017 - 25 2018- 20 2019 - 52 2020 - 45 2021 - 21

V roku 2021 bola situácia kritická. V lete pre nedostatok rušňovodičov museli Železnice odrieknuť každý deň niekoľko desiatok vlakov na západnom Slovensku. Pred Vianocami zrušili 350 spojov – nielen preto, že počas pandémie ľudia toľko necestujú, ale i preto, že chýbajú rušňovodiči.

Anketa

Pociťujete nedostatok vlakových spojov?

Rušňovodiči chýbajú, kde to pocítime najviac? Čítajte na ďalšej strane!

Dočasne pozastavené spoje odvčera opäť jazdia. Lenže rušňovodičov je stále nedostatok. Najhoršie je to v okolí Bratislavy. "Preto je možné v tomto regióne očakávať príležitostné obmedzenia jazdy vlakov oproti riadnemu grafikonu, ktoré však budeme operatívne koordinovať tak, aby bol dopad na ponuku spojov minimálny," informoval Tomáš Kováč, riaditeľ úseku komunikácie ZSSK. Napríklad všetkých desať osobných vlakov v úseku Bratislava-Petržalka – Rajka nahradia autobusovou dopravou.

Zdroj: MICHAL SMRCOK

Cestujúci IC vlakmi sú zväčša spokojní. V bežných rýchlikoch je vybavenie i úroveň cestovania nižšia.

„Nedostatok rušňovodičov je naším najväčším problémom. Dôvodom výpadku je stále trvajúca pandemická situácia. V roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov. Každoročne musíme nahradiť tých, ktorí odchádzajú do dôchodku alebo napríklad stratili zdravotnú spôsobilosť,” vysvetlil Tomáš Kováč. “Za normálnych podmienok je ZSSK schopná fluktuáciu rušňovodičov nahrádzať, ale rýchle a skokové zvyšovanie potreby rušňovodičov nie je vždy možné okamžite uspokojiť,” upozorňuje. “Napriek tomu, že je situácia so stavom rušňovodičov nepriaznivá, ZSSK sa ju snaží zmierniť napríklad výpomocou zamestnancov z iných regiónov,“ uviedol.

Nie každý môže robiť rušňovodiča

Zdroj: MATEJ KALINA

Práca rušňovodiča je zodpovedná, treba mať fyzickú aj psychickú kondíciu.

 

Práca rušňovodiča je zodpovedná, náročná a nie každý má na ňu predpoklady. Adepti musia mať určité technické vedomosti, musia byť stopercentne fyzicky aj psychicky v poriadku. Z 10 uchádzačov túto podmienku splní 6.

Táto práca si vyžaduje aj dlhú prípravu, ktorá trvá 10 mesiacov. To niektorých uchádzačov odradí. „Mnohí majú totiž predstavu, že po skúšobnej dobe si sadnú do rušňa a budú viesť vlak. Myslia si, že je to niečo ako spraviť si vodičák. Neuvedomujú si, že musia zvládnuť množstvo teoretickej prípravy formou 4-mesačného internátneho kurzu. K tomu treba pripočítať praktickú časť prípravy Rušňovodičom sa zamestnanec stáva najskôr po 10. mesiacoch od vykonania praktickej skúšky z obsluhy a riadenia hnacieho dráhového vozidla tzv. rušňa,“ popísala situácia Silvia Kuncová, šéfka kancelárie generálneho riaditeľa.

Aké sú platy rušňovodičov? Čítajte na ďalšej strane!

Lákadlom môže byť mzda, ktorá sa pohybuje nad slovenským platovým priemerom, a aj benefity, ktoré ZSSK ponúka. Sami rušňovodiči však upozorňujú, že slušné peniaze majú iba vďaka nadčasom. „Priemerná mzda rušňovodiča bola 1 546,01 eura – vrátane nadčasov. Koncom minulého roka bolo u nás zamestnaných 1 297 rušňovodičov. Menej ako 1 500 eur brutto zarobilo len 554 z nich. Až 731 rušňovodičov zarábalo mesačne 1 501 – 2 000 eur,” vyratúva Tomáš Kováč. “Zaviedli sme náborový príspevok 1 200 eur a príspevok na ubytovanie do 400 eur mesačne pre tých, ktorí dochádzajú z iných regiónov. Kolegov, ktorí odporučia nováčika, dostanú 500 eur,“ popisuje benefitný systém.

Zdroj: archív

Práca na železnici je zodpovedná a často aj psychicky náorčná.

Platy rušňovodičov

Aký plat má väčšina rušňovodičov (zdroj: ZSSK) 1 501 – 1 601: 16,47 % 1 601 – 1 700: 16,24 % 1 701 – 1 800: 14,31 %

ZSSK momentálne chýba 142 rušňovodičov. Preto tí, ktorí jazdia, pracujú často nadčas. Mnohí to vítajú, lebo odmena za to je veľmi slušná, avšak má svoje zákonné limity. Navyše rušňovodič potrebuje oddych, aby bol vo fyzickej i psychickej pohode, aby nedošlo na trati k nešťastiu.

Priemerné mzdy rušňovodičov

Priemerná mzda s nadčasom a priemerná mzda bez nadčasu podľa rokov: 2016: 1 176,98 eura a 1 011,4 eura 2017: 1 214,7 eura a 1 078,2 eura 2018: 1 350,2 eura a 1 204,3 eura 2019: 1 500,1 eura a 1 314,4 eura 2020 1 546,0 eura 1 374,1 eura 1-11/2021 1 624,52 eura 1 386,69 eura

S podobnými problémami zápasí aj štátny nákladný dopravca ZSSK Cargo, hlavne na západnom Slovensku. Pritom ani on neplatí najhoršie: Priemerná mzda je 1 200 € bez nadčasov, s nadčasmi 1 360 €.

Anketa

Chceli by ste pracovať na železnici?

A ako je na tom s počtom rušňovodičov najznámejší súkromný vlakový dopravca na Slovensku? „Rušňovodičov stále naberáme, ale po celú dobu ich máme toľko, aby sme mohli pokryť potrebu všetkých našich spojov. Nikdy sa nestalo, že by sme museli zrušiť spoj kvôli výpadku rušňovodiča. Ročne prijmeme 10 - 15 nových. Každý významný dopravca by mal zabezpečovať vlastné vzdelávanie vlakového personálu, je to zodpovedný príspevok k fungovaniu celého trhu práce,“ hovorí Aleš Ondrůj, riaditeľ komunikácie Regiojetu.

Vyberáme pre vás niečo PLUS