Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Na chodníkoch už nezaparkujeme: Za nedodržanie nového zákona hrozia vodičom pokuty

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Ako je to s "chodníkovou" novelou? Odpovedá dopravný analytik Drahovský
    Reklama
    Logo Plus JEDEN DEŇLogo Plus JEDEN DEŇ

    Na väčšine chodníkov už o pár dní nezaparkujeme! Vyplýva to z tzv. chodníkovej novely, ktorá začne platiť už v nedeľu. Hoci niektoré mestá túto novinku vítajú, plánujú aj legalizáciu parkovania na určených chodníkoch v niektorých častiach. Ako to však bude vyzerať v praxi?

    Samosprávy v rámci celého Slovenska sa prichystali na dôležitú zmenu v oblasti parkovania. Od nedele (1. októbra) bude v platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá zakazuje parkovanie na chodníkoch mimo označených parkovacích miest. Zákaz bude platiť celoplošne a výnimkou budú len úseky, na ktorých to umožní príslušné dopravné značenie. Parkovať na chodníkoch budú môcť aj naďalej bicykle, kolobežky (aj s pomocným motorčekom) a motocykle, pri ktorých ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra.

    Magistrát hlavného mesta už v minulosti podporil túto novinku a aktuálne pripravuje plány na zavedenie tohto opatrenia. Hovorca Bratislavy Peter Bubla uviedol, že v reakcii na túto zmenu zákona preveril magistrát všetky ulice v správe mesta a vyhodnotil, kde by bolo možné legalizovať parkovanie na chodníkoch pri cestách. „V nadväznosti na zmenu zákona regulujúcu parkovanie na chodníkoch boli passportované všetky ulice v správe hlavného mesta. A následne vyhodnotené, kde bude možné legalizovať parkovanie vrátane chodníkov priľahlých ku komunikácii v našej správe," uviedol Bubla.

    Pri vyhodnocovaní zohľadňovali rôzne faktory, ako sú šírka chodníkov, blízkosť dôležitých inštitúcií ako školy, či nemocnice, počet rezidentov v danej zóne a riziko pre chodcov pri prechádzaní a schádzaní z chodníkov. Na základe týchto kritérií napokon vybrali miesta, kde by mohli byť vyznačené parkovacie miesta na chodníkoch bez toho, aby obmedzovali chodcov. „Plánom mesta je umožniť legalizované parkovanie na chodníkoch iba na miestach, kde to šírka chodníka dovoľuje,” potvrdil.

    Ako sa vyjadrila k novinke mestská polícia v Bratislave, si prečítajte na ďalšej strane:

    Takéto riešenie chcú ponechať "aspoň" do času systémovej regulácie prostredníctvom celomestského regulovaného parkovania PAAS. Práve v zónach, kde je zavedené celomestská parkovacia politika, prípadne v ktorých sa systém regulovaného parkovania pripravuje, považuje magistrát tento problém za vyriešený. Čo sa však týka miestnych komunikácií tretej a štvrtej triedy a priľahlých chodníkov, tie spravujú mestské časti.

    Mestská polícia v Bratislave v tejto súvislosti vyzvala vodičov, aby sa pripravili na nový zákaz parkovania na chodníkoch a už vopred svoje auto preparkovali na vyhradené parkovacie plochy. Vyhnú sa tak pokutám. Hovorkyňa Mestskej polície Barbora Krajčovičová poznamenala, že už krátko po polnoci očakávajú prvé oznámenia o priestupkoch. "Očakávame, že prípadov, ktorými sa budeme musieť zaoberať prvé mesiace, bude tak veľa, že budeme musieť priorizovať tie, pri ktorých dochádza priamo k ohrozeniu života a zdravia ľudí," skonštatovala Krajčovičová.

    Za nedodržanie nového zákona hrozia vodičom pokuty, ktorých výška sa môže pohybovať od 50 do 150 eur v závislosti od závažnosti priestupku. Hlavné mesto sa snaží riešiť tento problém aj prostredníctvom informačných kampaní a plánuje zvýšiť počet hliadok mestskej polície, aby mohla monitorovať dodržiavanie nových pravidiel. Cieľom je zlepšiť bezpečnosť chodcov a udržať chodníky a obrubníky v lepšom stave, keďže ťažké vozidlá ich môžu poškodzovať. Okrem toho  znepríjemňujú chôdzu a výrazne sťažujú pohyb peším, najmä rodičom s kočíkmi alebo ľuďom na vozíčkoch.

    Ako zrealizujú túto novinku v Banskej Bystrici, si prečítajte na ďalšej strane:

    Na novinku sa pripravuje aj Banská Bystrica. Tu vodiči budú môcť i naďalej parkovať na chodníkoch vo vybraných častiach Ulice M. M. Hodžu, Kollárovej, Beskydskej, Jegorovovej a Tulskej. 

    „Naše sídliská neboli stavané na taký počet automobilov, s akým sa stretávame v súčasnosti. Tento fakt sa mal pri tvorbe legislatívy vziať do úvahy, no opäť sa potvrdilo, že štát neberie mestá ako rovnocenných partnerov. Na chodníky, ktoré spĺňajú podmienky novej legislatívy umiestnime dopravné značky, čím umožníme vodičom na nich legálne parkovať. Rovnako ako iné samosprávy, aj my si uvedomujeme, že to nebude postačovať. Navýšenie parkovacích miest môžeme dosiahnuť len prostredníctvom realizácie investičných zámerov, hoci v súčasnom náročnom období a nie ideálnej finančnej situácii to je náročné,“ hovorí primátor Ján Nosko.

    Táto novelizácia zákona však podľa jeho slov v praxi znamená pre samosprávy ďalšie náklady na určenie úsekov s vhodnými dopravno-technickými parametrami, spracovanie návrhov doplnenia dopravného značenia, jeho schválenie a samotnú realizáciu. Banská Bystrica okrem vyznačenia parkovacích miest na chodníkoch, s cieľom eliminovať dopad novely a navýšiť kapacity na parkovanie, tiež pristúpi k zjednosmerneniu niektorých ulíc. Uvedené dopravno-organizačné opatrenia si však vyžadujú citlivé zhodnotenie, najmä z hľadiska obslužnosti príslušného územia, preskupenia dopravného zaťaženia križovatiek, liniek verejnej hromadnej dopravy a pod.

    Ktoré ulice budú jednosmerkami? Čítajte na ďalšej strane:

    Takýmto spôsobom budú v krátkom čase zjednosmernené ulice Na Uhlisku, Timravy, Jesenského, Boženy Nemcovej a Lesná. „Chodníky, ktoré v súčasnosti motoristi využívajú na parkovanie nie je možné považovať za oficiálne parkovacie miesta. Ide najmä o miesta, na ktorých bolo podľa iných legislatívnych ustanovení zakázané parkovanie aj doteraz. Týka sa to napríklad chodníkov, ktoré sú síce dostatočne široké, no nedá sa k nim dostať priamo z cesty, ale iba súvislou jazdou po chodníku, čo je zakázané. Legalizovať parkovanie na takýchto chodníkoch preto nemôžeme, a to aj napriek tomu, že ich vodiči na tento účel doteraz využívali," ozrejmuje Milan Ozdinec z Oddelenia dopravných stavieb MsÚ v Banskej Bystrici.

    Ubudnú tiež možnosti na odstavenie vozidla na tých špecifických miestach, na ktorých je v súčasnosti možné zaparkovať pri dodržaní voľnej šírky chodníka aspoň 1,5 m, avšak nie je možné takéto miesta vyznačiť s príslušnými parametrami „boxu“ a ponechať požadovanú šírku chodníka. Po tom, čo vstúpi do platnosti chodníková novela, budú príslušníci mestskej polície riešiť prípadné porušovanie predpisov prioritne upozornením alebo dohovorom.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS