Reklama

Cestujete vlakom a nemáte funkčnú klimatizáciu? Máte nárok na odškodnenie za týchto podmienok!

Reklama

Pokiaľ vlaky, ktorými cestujete, nespĺňajú požadovanú kvalitu, má každý pasažier nárok na odškodnenie. Môžete to využiť aj v tom prípade, ak počas chladných dní nefunguje kúrenie a v lete klimatizácia.

Aj keď informácie o odškodnení pri cestovaní vlakmi sa nachádzajú na stránke Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), poniektorí to zrejme neriešia. Preto sme sa za vás opýtali, kedy a ako dostanete pri niektorých chýbajúcich službách späť časť peňazí z ceny lístka. Viacerí už zrejme vo vlakoch zažili problém s kúrením alebo klimatizáciou. ZSSK však garantuje pri preprave cestujúcich určitú teplotu. Ak ju nedodrží, môžete požiadať o kompenzáciu.

Odškodnenie z dôvodu teplotného diskomfortu ponúkame v lôžkových vozňoch do Českej republiky, kde garantujeme teplotu od 18 do 30 °C. Ak to nedodržíme a do hodiny cestujúcemu nenájdeme náhradné kupé, cestujúci má nárok na vrátenie 25 % z ceny lôžkového lístka. Ak si kupoval lístok na Slovensku, nárok si uplatní v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK prostredníctvom žiadosti,“ ozrejmil nám hovorca ZSSK Dominik Drevický.

V komerčných IC vlakoch dostanete odškodnenie aj nad rámec toho, na čo máte právo, teda nielen za meškanie vlakov, čo nám tiež potvrdil hovorca. Ak je meškanie v cieľovej stanici väčšie ako 60 minút, máte nárok na 25 % zo sumy lístka a k tomu občerstvenie v cene jedného eura. Ak je meškanie 120 a viac minút, vrátia vám 50 % zo sumy lístka a môžete využiť aj občerstvenie v cene 2 eur. Ak je však odškodnenie menej ako 4 eur, to sa už nevypláca.

Zdroj: Miro Lisál

Pokiaľ vlaky, ktorými cestujete, nespĺňajú požadovanú kvalitu, má každý pasažier nárok na odškodnenie.

Nefunkčná klimatizácia alebo kúrenie

Ak je teplota v mieste sedenia menej ako 15 °C alebo viac ako 30 °C, dostanete späť 25 % ceny lístka. Problémom však môže byť aj chýbajúci vozeň, do ktorého si cestujúci zakúpil lístok. Ak mu dopravca nezabezpečí náhradné miesto na sedenie, dostane odškodnenie celej sumy lístka.

Nárok na odškodnenie zaniká, ak sa vyskytnú neočakávané situácie, ktorým dopravca nemohol zabrániť – prírodné katastrofy, samovraždy, či nehody na priecestiach. Kompenzáciu nečakajte ani z dôvodu, že neočakávanú situáciu zavinil cestujúci priamo vo vlaku. „Z dôvodov zavinených cestujúcim ako je vylúčenie cestujúceho z prepravy, zmeškanie vlaku cestujúcim, čakanie vlaku na nesprávnom nástupišti, z dôvodov vopred ohláseného štrajku, meškania vlaku, o ktorom bol cestujúci informovaný v čase pred nástupom na cestu, odškodnenie zaniká,“ upresnil nám Dominik Drevický.

Pri vnútroštátnej preprave môžete návratky alebo náhrady škody uplatniť v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK (okrem zmluvných predajcov) alebo písomne, viac informácií nájdete na webe ZSSK. Pri medzinárodnej preprave s medzinárodným lístkom si odškodnenie môžete žiadať v pokladnici ZSSK s komplexným vybavením cestujúcich (okrem zmluvného predaja).

Zdroj: ZSSK

Pri vnútroštátnej preprave môžete náhrady škody uplatniť v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK.

Kompenzácia aj pri meškaní vlaku 15 minút!

ZSSK sa riadi pri odškodňovaní nariadením Európskeho parlamentu, no uplatňuje si aj výnimky vo vnútroštátnej preprave. "Jednými z uplatňovaných výnimiek je aj náhrada škody a pomoc (vo forme občerstvenia a zabezpečenia ubytovania) pri meškaní vlaku viac ako 60 minút,“ potvrdil nám Drevický.

Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku je dopravca povinný oznámiť cestujúcemu dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku. „V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom (vlakmi iných železničných dopravcov alebo autobusom). ZSSK v tomto prípade uhradí cestujúcemu nevyhnutné a primerané vzniknuté náklady a, samozrejme, okrem toho vráti cestujúcemu zaplatené cestovné na cestu vlakom ZSSK,“ dodal.

"Ak cestujúci vo vnútroštátnej preprave plánuje využiť vlak, ktorý mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec nejde, prípadne z dôvodu meškania predchádzajúceho vlaku (aj kratšieho ako 15 minút) došlo k strate prípoja, má viacero práv," povedal nám hovorca. Aké práva to sú, si prečítajte v galérii.

Mohlo by vás zaujímať:

Autor článku

"Odkedy som sa naučil písať a čítať, odvtedy píšem a čítam. Kedysi som písal o všetkom, čo bolo zaujímavé, dnes píšem hlavne o ľuďoch a ich životných príbehoch. Najkrajšie, najzaujímavejšie, ale i veľmi smutné príbehy vie naozaj napísať len život."