Takto s nami korona zatočila: Niektorým reštauráciám a hotelom ostali iba oči pre plač
7. 8. 2020, 17:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 17:06)

Zdroj: fb
Dnešná situácia v oblasti cestovného ruchu by na prvý pohľad podľa záberov preplnených turistických destinácií z televízie a sociálnych sietí mala byť vynikajúca, nie je to však celkom tak. Cestovný ruch nie sú len vychytené horské chodníky, ale aj mestské a kongresové hotely či reštaurácie mimo hlavných turistických trás. A tým sa väčšinou nedarí koronový výpadok dobehnúť.
Zdroj: archiv
Zdroj: fb
Zdroj: paj
Galéria k článku
Regióny ako Vysoké Tatry, Liptov či Nízke Tatry hlásia takmer plné kapacity, ale to iba v období prázdnin, od septembra aj oni očakávajú prepad v počte rezervácií.
„Kongresový cestovný ruch v poslednom polroku akoby zanikol úplne a oživenie vidíme najskôr od mája 2021, to je stav podľa skutočných rezervácií,“ hovorí viceprezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Ján Svoboda. To isté platí podľa neho o mestských biznis hoteloch, ktoré žili zo zahraničných obchodných cestujúcich, ktorí teraz kvôli cestovným obmedzeniam vôbec neprichádzajú. „Tu je prepad viac ako 90 %,“ tvrdí Svoboda..
Slováci utrácajú menej
Majitelia hotelov a reštaurácií vo všetkých regiónoch vnímajú drastický prepad v počte prenocovaní a tržieb. Treba tiež otvorene povedať, že slovenskí turisti, ktorých je teraz v našich reštauráciách a hoteloch väčšina, utratia na dovolenku menej ako zahraniční návštevníci.
Podobne sú na tom aquaparky a kúpaliská. Tým skomplikovalo situáciu aj počasie. V júli bolo iba pár takých pekných dní, kedy sa ich kapacity zaplnili. Realita je taká, že pokles počtu návštevníkov a tržieb je v priemere o 40-50 %.

Pomohlo by znížiť DPH o 10 %
„Pomohla by okamžitá pomoc štátu vo forme 10-percentného zníženia sadzby DPH na reštauračné, wellnes a ďalšie služby. Rekreačné poukazy dotované štátom pomôžu v regiónoch, nie však v mestských a biznis hoteloch,“ vysvetľuje Svoboda. Podľa neho by pomohlo aj odpustenie odvodov do Sociálnej poisťovne.
Zdroj: archív JS
Viceprezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Ján Svoboda.
„Väčšina aktivít v oblasti cestovného ruchu sa odohráva počas víkendov, kde máme vysoké osobné náklady na personál a za normálnych okolností by cenová politika mala reflektovať aj tieto náklady napríklad tak, že počas nedele by jedlo či nápoje mali stáť o 100 % viac ako napríklad v pondelok, pretože zamestnancovi musíme zaplatiť 100 % príplatok. Zatiaľ to však nikto neurobil, no nevylučujeme ani takýto krok,“ dodáva s tým, že pomer ceny práce na celkových nákladoch v cestovnom ruchu je okolo 50 %, ďalších 30 % je nákladovosť na tovar a okrem toho sú tu ešte účty za energie, poistenie a podobne. Marža je veľmi nízka a podnikatelia nemajú šancu na vytvorenie väčšej rezervy, z ktorej by dotovali stratové mesiace.
Článok pokračuje na ďalšej strane
Chýbajú zahraniční hostia
Zdroj: hotel
Najznámejší hotel v Trenčíne je typickým príkladom mestského biznisového a kongresového hotela. Klientelu zo 70 % tvorili vždy zahraniční manažéri z firiem z celého Považia. Dnes ncestujú.
Najznámejší hotel v Trenčíne je typickým príkladom mestského biznisového a kongresového hotela. Klientelu zo 70 % tvorili vždy zahraniční manažéri z firiem z celého Považia, od Kórejcov, Japoncov, Talianov, Američanov, Britov, Holanďanov až po Blízky východ. Dnes z týchto klientov necestuje nikto a v dohľadnej dobe ani nebudú. Zamerali sa teda na slovenský trh, no ten preferuje skôr víkendové pobyty a v týždni, kedy zvyčajne mali desiatky akcií, zíva hotel prázdnotou. Prepad je v priemere viac ako 60 %, hoci ceny znížili až o 30 %, aby sa priblížili slovenskej klientele. Oživenie očakávajú až v máji 2021.
Tu zabral program pre rodiny
Zdroj: paj
Hotel je priateľský k rodinám a deťom, pri bazéne nájdete aj dostatok hračiek pre ne.
„U nás sa tohoročná sezóna začala dosť rozpačito, vzhľadom k nejasným pravidlám o obmedzeniach z dôvodu COVID epidémie. Na rozdiel od niektorých iných zariadení sme však nepodliehali panike, vedeli sme, že dopyt po domácej dovolenke bude s blížiacou sa letnou sezónou stúpať, “ povedal nám riaditeľ hotela v Oponiciach Ivan Plačko.
Po uvoľnení opatrení začali v polovici mája evidovať zvýšený záujem najmä domácich klientov. Nesnažili sa špekulovať s cenou a ponukou, sústredili sa na kvalitné služby. „Pri analýze trhu sme zistili, že trendom je dnes jednať a zajtra cestovať, čo sa nám v konečnom dôsledku potvrdilo v približne 35-percentnom náraste obsadenosti,“ hovorí Plačko. Na novú situáciu a klientelu reagovali vytvorením sprievodného program pre rodiny. „Ten sa nám podarilo vytvoriť prostredníctvom partnerských zariadení v regióne, sadli sme si spoločne za jeden stôl približne 15 zariadení v okolí a začali sme úzko spolupracovať. Tým sme našu ponuku vo vzdialenosti, ktorú sú naši klienti ochotní akceptovať, rozšírili o termálnu vodu, zoologickú záhradu, golf, kone, rybolov a mnoho iného,“ dodal .
Zdroj: archív
V Oponiciach sa nesnažili špekulovať s cenami, sústredili sa na kvalitu a darí sa im.
Momentálnu situáciu zhodnotil riaditeľ ako nárast domáceho dopytu o 45 % a pokles zahraničných hostí o 70 %. Keďže nikto nevie momentálne predpovedať, ako sa bude situácia s druhou vlnou pandémie vyvíjať, robia si zatiaľ iba krátkodobé plány a veria, že sa druhej vlne vyhneme alebo nás zasiahne miernejšie ako prvá.
Článok pokračuje na ďalšej strane
Na Liptove rozhoduje počasie
Zdroj: archív
Keď je zlé počasier, liptovské koliby zostanú prázdne.
Ján Strachan, majiteľ reštauračných a hotelových zariadení v Liptovskom Jáne a Demänovskej doline tvrdí, že tohtoročná letná sezóna sa nedá porovnávať so žiadnou inou. „V apríli, v máji sa vždy už rozbiehame, ale tohto roku bola zo známych dôvodov návštevnosť nulová. Po uvoľnení sme reštart síce zaznamenali, ale opäť to boli len odrobinky,“ zdôrazňuje s tým, že v Demänovskej doline je všetko ešte komplikované tým, že dolina je rozostavaná. „Tam máme takmer stopercentný výpadok,“ konštatuje smutne skúsený hotelier.
V porovnaní z Liptovským Jánom, kde je situácia takmer štandardná, je to značný rozdiel. V Jánskej doline návštevnosť rastie so zlepšovaním počasia. Aj tak to však podľa neho žiadna sláva nie je. Už teraz rátajú straty a tých pár pekných dní podľa Strachana letnú sezónu nezachráni.
Varenie cez internet k nám priviedlo nových hostí
Zdroj: MIROSLAV MIKLAS
Šéfkuchár Andrea Ena počas pandémie varil na sociálnej sieti.
Hádam jediný, komu sa po korone darí lepšie ako pred pandémiou, je majiteľ jednej talianskej reštaurácie v hlavnom meste, Andrea Ena. „Od júna máme stále každý deň plno,“ teší sa. „Oproti minulému roku máme o 20 % viac a prišlo aj veľa nových zákazníkov z celého Slovenska,“ hovorí Andrea, ktorý počas pandémie nezaháľaľ a po celý čas na sociálnych sieťach tvoril video recepty, aby zostal v kontakte so svojimi zákazníkmi. „Často prídu za mnou a hovoria mi, ako počas korony piekli, kváskovali a varili spolu su mnou,“ dodáva šéfkuchár, ktorý má pocit, že to, čo ľuďom tie dva mesiace dával, mu teraz vracajú návštevnosťou.
Pomáha nám 20-metrový odstup
Obľúbený historický hotel v dedinke Belá pri Štúrove tento rok kvôli COVIDu otvoril brány kastieľa až 18. júna. „V júni sme dosiahli len 15 % z minuloročného príjmu v rovnakom čase,“ hovorí riaditeľ hotela Jürgen Gruber. Chýbali im hlavne firemné podujatia a svadby, ktoré boli zrušené alebo preložené na neskôr.
Zdroj: paj
Väčšinu svadieb ľudia odložili na lepšie časy a zámok v Belej prišiel o dôležitú časť biznisu.
„V júli sme na tom boli o niečo lepšie, ako minulý rok, teraz máme dobré čísla aj preto, že zámok je veľký a patrí k nemu obrovský pozemok s lesom a jazierkami, kde hostia ľahko dodržia aj 20-metrový odstup od iných rodín, takže hostia sa u nás cítia bezpečne. Aj tak však obchodný rok ukončíme pre COVID 19 s negatívnym výsledkom, pre pandémiu sme stratili až štvrť milióna eur“ uzavrel bilanciu s tým, že rezervácií na budúci rok je zatiaľ málo. Ubudli hlavne zahraniční hostia a podujatia.
Zdroj: paj
Dostatok priestoru je teraz veľkou výhodou.
Teraz je hotel obsadeny na 90% domacimi hosťami, pričom minulý rok ich bola len polovica. Najviac ho však teší, že napriek tejto situácii nikoho nemuseli prepustiť. Čiastočne pomohol príspevok od štátu, ktorý dostali, čiastočne to, že pracovníci sa dobrovoľne vzdali časti platu, aby pomohli hotelu prežiť ťažké časy.
Anketa
Využívate toto leto služby slovenských hotelov a reštaurácií?