Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Takto s nami korona zatočila: Niektorým reštauráciám a hotelom ostali iba oči pre plač

Takto volal šéfkuchár Andrea Ena svojich zákazníkov cez sociálnu sieť späť. V prvý deň po otvorení však zostala jeho terasa prázdna, lebo pršalo. Ale dnes má viac hostí, ako pred koronou.

Zdroj: fb

Reklama

Dnešná situácia v oblasti cestovného ruchu by na prvý pohľad podľa záberov preplnených turistických destinácií z televízie a sociálnych sietí mala byť vynikajúca, nie je to však celkom tak. Cestovný ruch nie sú len vychytené horské chodníky, ale aj mestské a kongresové hotely či reštaurácie mimo hlavných turistických trás. A tým sa väčšinou nedarí koronový výpadok dobehnúť.

Regióny ako Vysoké Tatry, Liptov či Nízke Tatry hlásia takmer plné kapacity, ale to iba v období prázdnin, od septembra aj oni očakávajú prepad v počte rezervácií.

„Kongresový cestovný ruch v poslednom polroku akoby zanikol úplne a oživenie vidíme najskôr od mája 2021, to je stav podľa skutočných rezervácií,“ hovorí viceprezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Ján Svoboda. To isté platí podľa neho o mestských biznis hoteloch, ktoré žili zo zahraničných obchodných cestujúcich, ktorí teraz kvôli cestovným obmedzeniam vôbec neprichádzajú. „Tu je prepad viac ako 90 %,“ tvrdí Svoboda..

Slováci utrácajú menej

Majitelia hotelov a reštaurácií vo všetkých regiónoch vnímajú drastický prepad v počte prenocovaní a tržieb. Treba tiež otvorene povedať, že  slovenskí turisti, ktorých je teraz v našich reštauráciách a hoteloch väčšina, utratia na dovolenku menej ako zahraniční návštevníci.

Podobne sú na tom aquaparky a kúpaliská. Tým skomplikovalo situáciu aj počasie. V júli bolo iba pár takých pekných dní, kedy sa ich kapacity zaplnili. Realita je taká, že pokles počtu návštevníkov a tržieb je v priemere o 40-50 %.

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Hotely a reštaurácie sú zúfalé: 60 percent z nás muselo prepúšťať, hrozí ďalšia vlna výpovedí!

    Pomohlo by znížiť DPH o 10 %

    „Pomohla by okamžitá pomoc štátu vo forme 10-percentného zníženia sadzby DPH na reštauračné, wellnes a ďalšie služby. Rekreačné poukazy dotované štátom pomôžu v regiónoch, nie však v mestských a biznis hoteloch,“ vysvetľuje Svoboda. Podľa neho by pomohlo aj odpustenie odvodov do Sociálnej poisťovne.

    Zdroj: archív JS

    Viceprezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Ján Svoboda.

    „Väčšina aktivít v oblasti cestovného ruchu sa odohráva počas víkendov, kde máme vysoké osobné náklady na personál a za normálnych okolností by cenová politika mala reflektovať aj tieto náklady napríklad tak, že počas nedele by jedlo či nápoje mali stáť o 100 % viac ako napríklad v pondelok, pretože zamestnancovi musíme zaplatiť 100 % príplatok. Zatiaľ to však nikto neurobil, no nevylučujeme ani takýto krok,“ dodáva s tým, že pomer ceny práce na celkových nákladoch v cestovnom ruchu je okolo 50 %, ďalších 30 % je nákladovosť na tovar a okrem toho sú tu ešte účty za energie, poistenie a podobne. Marža je veľmi nízka a podnikatelia nemajú šancu na vytvorenie väčšej rezervy, z ktorej by dotovali stratové mesiace.

    Článok pokračuje na ďalšej strane

    Chýbajú zahraniční hostia

    Zdroj: hotel

    Najznámejší  hotel v Trenčíne je typickým príkladom mestského biznisového a kongresového hotela. Klientelu zo 70 % tvorili vždy zahraniční manažéri z firiem z celého Považia. Dnes ncestujú.

    Najznámejší  hotel v Trenčíne je typickým príkladom mestského biznisového a kongresového hotela. Klientelu zo 70 % tvorili vždy zahraniční manažéri z firiem z celého Považia, od Kórejcov, Japoncov, Talianov, Američanov, Britov, Holanďanov až po Blízky východ. Dnes z týchto klientov necestuje nikto a v dohľadnej dobe ani nebudú. Zamerali  sa teda na slovenský trh, no ten preferuje skôr víkendové pobyty a v týždni, kedy zvyčajne mali desiatky akcií, zíva hotel prázdnotou. Prepad je v priemere viac ako 60 %, hoci ceny znížili až o 30 %, aby sa priblížili slovenskej klientele. Oživenie očakávajú až v máji 2021.

    Tu zabral program pre rodiny

    Zdroj: paj

    Hotel je priateľský k rodinám a deťom, pri bazéne nájdete aj dostatok hračiek pre ne.

    „U nás sa tohoročná sezóna začala dosť rozpačito, vzhľadom k nejasným pravidlám o obmedzeniach z dôvodu  COVID epidémie. Na rozdiel od niektorých iných zariadení sme však nepodliehali panike, vedeli sme, že dopyt po domácej dovolenke bude s blížiacou sa letnou sezónou stúpať, “ povedal nám riaditeľ hotela v Oponiciach Ivan Plačko.

    Po uvoľnení opatrení  začali v polovici mája evidovať zvýšený záujem najmä domácich klientov. Nesnažili sa špekulovať s cenou a ponukou, sústredili sa na kvalitné služby. „Pri analýze trhu sme zistili, že trendom je dnes jednať a zajtra cestovať, čo sa nám v konečnom dôsledku potvrdilo v približne 35-percentnom náraste obsadenosti,“ hovorí Plačko.  Na novú situáciu a klientelu reagovali vytvorením sprievodného program pre rodiny. „Ten sa nám podarilo vytvoriť prostredníctvom partnerských zariadení v regióne, sadli sme si spoločne za jeden stôl približne 15 zariadení v okolí a začali sme úzko spolupracovať. Tým sme našu ponuku vo vzdialenosti, ktorú sú naši klienti ochotní akceptovať, rozšírili o termálnu vodu, zoologickú záhradu, golf, kone, rybolov a mnoho iného,“ dodal .

    Zdroj: archív

    V Oponiciach sa nesnažili špekulovať s cenami, sústredili sa na kvalitu a darí sa im.

    Momentálnu situáciu zhodnotil riaditeľ ako nárast domáceho dopytu o 45 % a pokles zahraničných hostí o 70 %. Keďže nikto nevie momentálne predpovedať, ako sa bude situácia s druhou vlnou pandémie vyvíjať,  robia si zatiaľ iba krátkodobé plány a veria, že sa druhej vlne vyhneme alebo nás zasiahne miernejšie ako prvá.   

    Článok pokračuje na ďalšej strane

    Na Liptove rozhoduje počasie

    Zdroj: archív

    Keď je zlé počasier, liptovské koliby zostanú prázdne.

    Ján Strachan, majiteľ reštauračných a hotelových zariadení v Liptovskom Jáne a  Demänovskej doline tvrdí, že tohtoročná letná sezóna sa nedá porovnávať so žiadnou inou. „V apríli, v máji sa vždy už rozbiehame, ale tohto roku bola zo známych dôvodov návštevnosť nulová. Po uvoľnení sme reštart síce zaznamenali, ale opäť to boli len odrobinky,“ zdôrazňuje s tým, že v Demänovskej doline je všetko ešte komplikované tým, že dolina je rozostavaná. „Tam máme takmer stopercentný výpadok,“ konštatuje smutne skúsený hotelier.

    V porovnaní z Liptovským Jánom, kde je situácia takmer štandardná, je to značný rozdiel. V Jánskej doline návštevnosť rastie so zlepšovaním počasia. Aj tak to však podľa neho žiadna sláva nie je. Už teraz rátajú straty a tých pár pekných dní podľa Strachana  letnú sezónu nezachráni.   

    Varenie cez internet k nám priviedlo nových hostí

    Zdroj: MIROSLAV MIKLAS

    Šéfkuchár Andrea Ena počas pandémie varil na sociálnej sieti.

    Hádam jediný, komu sa po korone darí lepšie ako pred pandémiou, je majiteľ jednej talianskej reštaurácie v hlavnom meste, Andrea Ena. „Od júna máme stále každý deň plno,“ teší sa. „Oproti minulému roku máme o 20 % viac a prišlo aj veľa nových zákazníkov z celého Slovenska,“ hovorí Andrea, ktorý počas pandémie nezaháľaľ a po celý čas na sociálnych sieťach tvoril video recepty, aby zostal v kontakte so svojimi zákazníkmi. „Často prídu za mnou a hovoria mi, ako počas korony piekli, kváskovali a varili spolu su mnou,“ dodáva šéfkuchár, ktorý má pocit, že to, čo ľuďom tie dva mesiace dával, mu teraz vracajú návštevnosťou.

    Pomáha nám 20-metrový odstup

    Obľúbený historický hotel v dedinke Belá pri Štúrove tento rok kvôli COVIDu  otvoril  brány kastieľa až 18. júna. „V júni sme dosiahli len 15 %  z minuloročného  príjmu v rovnakom čase,“  hovorí  riaditeľ hotela Jürgen Gruber. Chýbali im hlavne firemné podujatia a svadby, ktoré boli zrušené  alebo preložené na neskôr.

    Zdroj: paj

    Väčšinu svadieb ľudia odložili na lepšie časy a zámok v Belej prišiel o dôležitú časť biznisu.

    „V júli sme na tom boli o niečo lepšie,  ako minulý rok, teraz máme dobré čísla aj preto, že zámok je veľký a  patrí k nemu obrovský pozemok s lesom a jazierkami, kde hostia ľahko dodržia aj 20-metrový odstup od iných rodín, takže hostia sa u nás cítia bezpečne.  Aj tak však obchodný rok ukončíme pre COVID 19 s negatívnym výsledkom, pre pandémiu sme stratili až štvrť milióna eur“ uzavrel bilanciu s tým,  že rezervácií na budúci rok je zatiaľ málo. Ubudli hlavne zahraniční hostia  a podujatia.

    Zdroj: paj

    Dostatok priestoru je teraz veľkou výhodou.

    Teraz  je hotel obsadeny na 90% domacimi hosťami, pričom minulý rok ich bola len polovica. Najviac  ho však teší, že napriek tejto situácii nikoho nemuseli prepustiť. Čiastočne pomohol príspevok od štátu, ktorý dostali, čiastočne to, že pracovníci sa dobrovoľne vzdali časti platu, aby pomohli hotelu prežiť ťažké časy.

    Anketa

    Využívate toto leto služby slovenských hotelov a reštaurácií?

     

    Vyberáme pre vás niečo PLUS