Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Cestovanie vlakmi sa skomplikuje zbytočnými prestupmi: Vieme, kde prídu o priamy vlakový spoj

...

Zdroj: Lukáš Trepáč

Reklama

ZSSK komplikuje cestu z Prievidze do Bratislavy aj Nitry prestupom, spojenie do Banskej Bystrice a Tatier zrýchľuje.

Síce sa cesta z Prievidze do Bratislavy rýchlikom skráti o približne 15 minút, cestujúci však stratia priame spojenie na hlavnú stanicu. Vlaky z Prievidze po novom skončia v stanici Nové Mesto a teda väčšina cestujúcich bude nútená v Trnave, respektíve v Leopoldove prestupovať. ZSSK však do Prievidze zahusťuje dopravu a rýchliky tu budú jazdiť každé 2-hodiny, doteraz premávali každé 4-hodiny a vyhnú sa aj preprahu rušňa v Leopoldove, čím sa ušetrí spomenutých 15 minút času.

Cestujúcim z Prievidze do krajského mesta Nitra aj do Trenčína, ktorí tu vo veľkom dochádzajú za prácou sa cesta taktiež skomplikuje. Doteraz jazdili priamym osobákom, ten im však ZSSK zrušila a po novom tak budú musieť prestupovať ak pôjdu rýchlikom v Zbehoch a ak pôjdu osobákom tak v Topoľčanoch.

Doteraz trvala cesta z Prievidze do Nitry niečo cez 2 hodiny, po novom s prestupom sa cesta predĺži o polhodinu. Ak však pôjdete rýchlikom tak ušetríte pol hodinu času. Rýchlik však nemôžu využívať cestujúci z dedín na hornej Nitre a preto sa väčšine z nich cestovanie prestupom skomplikuje a predĺži. Osobáky z Trenčína do Topoľčian, ktoré jazdili v rannej a poobednej špičke každé 2 hodiny nahradili celodenným 4-hodinovým intervalom. Navyše posunuli ráno odchody tak, že ľudia nestihnú prísť do práce či do školy.

Z Prievidze sa dá dostať vlakom aj do Banskej Bystrice a Tatier s prestupom v Turčianskych Tepliciach, respektíve vo Vrútkach. Týmto vlakom upravili odchody, aby nadväzovali na rýchliky idúce zo Žiliny do Tatier a z Vrútok do Banskej Bystrice. Cesta z Prievidze, ktorá trvala do Banskej Bystrice skoro 4 hodiny sa skráti na niečo cez 3 hodiny. Cesta z Prievidze do Tatier, ktorá trvala cez 4 hodiny sa po novom skráti o polhodinu.

Toto zrýchlenie nesúvisí so zvyšovaním traťovej rýchlosti, ale s tým, že vlaky na seba lepšie časovo nadväzujú.
Šaľanom pomohli, Bernolákovu a Malackám ubrali, grafikon ako v kocúrkove
Zo Šale do Bratislavy sa cesta vlakom skráti o cca 10 minút, jazdiť tu budú zrýchlené vlaky z Nových Zámkov, ktoré zastavia iba v 5 staniciach. Na prvý pohľad zmena k lepšiemu má aj slabé stránky. Odchody boli predtým rozložené v špičkách na pravidelné intervaly 20 – 30 minút, po novom idú 2 rýchliky za sebou po 10 minútach a potom ďalšiu polhodinu nejazdí žiadny spoj, cestujúci sú z toho rozhorčení a spisujú petície.

V Bernolákova ste sa v rannej špičke od 6:00 – 9:00 mohli dostať 11 pármi vlakov. Stáli tu osobáky aj zrýchlené vlaky Rex. Po novom tu zastavia iba osobáky, ktoré sú z 11 párov zredukované na 6. „Tie vlaky chodia už teraz preplnené, neviem si predstaviť, ako to tu bude od pondelka vyzerať. Zrušili nám rýchle Rexy a nahradili pomalými osobákmi, hlavne že tadiaľto ráno tých zvyšných 5 vlakov prejde ale nevedno z akého dôvodu tu nezastavia. Tento grafikon mohol vymyslieť len úradník, ktorý nikdy nesedel vo vlaku. Nech si to tu prídu páni z ministerstva a ZSSK vyskúšať“, hovorí rozhorčený Patrik P. z Bernolákova. Podobné nezmysly v novom grafikone spravili aj na ďalších regionálnych tratiach.

Z Malaciek do Bratislavy chodili ešte pred rokom vlaky každých 20 minút. Osobáky tu boli doplnené zrýchlenými Rexami. Tie na hlavnej trati z Kútov do Bratislavy však zrušili bez náhrady. Malačanom tak zostali 2 páry osobákov v 30 minútovom intervale. Po novom budú mať tieto 2 páry 10 minútový interval odchodu po sebe a ďalších 50 minút nepôjde žiadny vlak.

„Kto za nezmysel toto navrhol? Zrušili nám rýchle vlaky, a teraz idú 2 vlaky za hodinu a to 10 minút hneď po sebe. Viete si predstaviť, že niekto zmešká vlak a bude musieť ráno čakať 50 minút na ďalší? Doteraz nám tu chodil ráno každých 20 minút vlak. Tento grafikon je na hlavu postavený a núti ľudí jazdiť autami. Nepomohli nám ani sťažnosti na ZSSK, ani župan. Hovoria si ekologická ZSSK, ale to je len ich marketingová omáčka, toto nemá s ekológiou ani zdravým rozumom nič spoločné,“ hovorí nahnevaný Michal K. z Malaciek, ktorý každé ráno dochádza za prácou do Bratislavy.

Pribúdajú vlaky bez prievodcov, k východu krajiny sa pridá aj trať z Trnavy do Kútov. Kysučania zúria, priame vlakové spojenia im zrušili
Na trati z Prešova do Bardejova, z Humenného do Stakčína a z Humenného do Medzilaboriec takto vlaky jazdia od začiatku letných prázdnin (1.7.2022). V praxi to znamená, že cestujúcim nekontroluje lístok sprievodca, ale musia si ho označiť sami. Tento systém je už dlhodobejšie zaužívaný na tratiach TEŽ vo Vysokých Tatrách, či na trati medzi Žilinou a Rajcom. Od nedele táto novinka prichádza aj na trať medzi Trnavou a Kútmi.

Ba čo viac, cestujúcim sa tu cestovanie skomplikuje, pretože po novom budú musieť v Senici prestupovať. Doteraz mali zabezpečené priame vlakové spojenie medzi Trnavou a Kútmi. Národný dopravca ZSSK argumentuje, že to je dôležitý krok z zefektívneniu obratovosti vlakov. Jeden vlak pôjde z Trnavy do Senice, a druhý zo Senice do Kútov.

Zo Skalitého do Žiliny chodili zrýchlené vlaky Rex každú hodinu priamo do Žiliny. 44 km cesta vlakom trvala 53 minút. Od nedele je potrebný prestup v Čadci a cesta sa tak predĺži najmenej o 15 minút, nehovoriac o tom, že skoro každý druhý vlak má meškanie. Navyše Kysucké Nové Mesto prišlo o priame spojenie so Skalitým aj Zvardoňom. Jeden pár vlakov ide zo Žiliny do Čadce, a druhý pár vlakov z Čadce do Skalitého a Zvardoňa.

„S týmto stavom nemôžeme byť spokojní. Diaľnicu D3 stále postavenú nemáme, vlak bol pre mňa jediné možné riešenie. Po novom musím nielenže nezmyselne prestupovať, ale cesta sa mi predĺži o 20 minút. Robia si z nás srandu. Nech sú to tu prídu páni z Bratislavy vyskúšať,“ hovorí rozhorčený Jakub zo Skalitého.

Vyberáme pre vás niečo PLUS