Reklama

Bude ešte Hlavná stanica v Bratislave hlavná, alebo už na vedľajšej koľaji? Dôvod vás prekvapí!

Reklama

Hlavná železničná stanica Bratislavy bude stáť v poli pri Stupave? Tak niektorí interpretujú výsledky štúdie o rozvoji vysokorýchlostných tratí na Slovensku. Ministerstvo dopravy hovorí, že nič také sa nechystá, lenže o návrhu už vie aj bratislavský magistrát.

O možnosti, že by pri Stupave vybudovali novú železničnú stanicu pre hlavné mesto, informoval ako prvý denník SME. Návrh mal vyplynúť z predbežnej verzie dokumentu s názvom „Štúdia uskutočniteľnosti vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4“. Objednal si ju počas minulých vlád vtedajší manažment Železníc SR (ŽSR) a hlavným zhotoviteľom je česká firma NDCon. 

Prečo práve Stupava?

Zarážajúci nápad kritizovala strana SaS. Nabáda ministerstvo dopravy, aby opravilo Hlavnú stanicu v Bratislave a nepresúvalo ju do Stupavy. Podľa SaS by to bol svetový unikát. KDH hovorí o technickej absurdite. Odborník z Fakulty dopravy pražskej ČVUT Martin Šulek upozorňuje, že si ani nechce predstaviť, aké drahé by bolo vybudovanie stanice v Stupave. Bola by totiž nutná aj výstavba autobusového terminálu či odstavného parkoviska. 

Informácie, že bratislavská Hlavná stanica má byť v Stupave, nie sú podľa hovorkyne ministerstva dopravy Petry Poláčikovej pravdivé. Stupava sa spomína ako jedna z možných lokalít pre stanicu vysokorýchlostnej železnice, ktorá by spájala krajiny V4, v štúdii realizovateľnosti zadanej v roku 2022, ktorá je vo fáze vyhodnocovania. Mala by to byť prestupná stanica pre cestujúcich medzinárodných rýchlikov.  "Ide teda o dva odlišné projekty, nie presun bratislavskej Hlavnej stanice do Stupavy," priblížila hovorkyňa.  

Zdroj: Martin Domok

Bude hlavná stanica v Stupave?

Súčasné vedenie ŽSR oponuje, že štúdia ešte ani nie je hotová. Vypracovaná je zatiaľ len jedna z etáp, ktorá ešte neprešla ani pripomienkovaním. „Keďže finálne spracovanie štúdie ešte nemáme, nebudeme jej text zverejňovať,“ odpísali hovorcovia ŽSR Denníku N. 

Autori spomínanej štúdie z firmy NDCon však minulý týždeň prezentovali predbežné závery zástupcom Bratislavy a bratislavskej integrovanej dopravy. „Myšlienka vybudovania novej stanice v Stupave zaznela, nejde však o finálne rozhodnutie. Ide zatiaľ len o závery jednej etapy prípravy projektu, ktoré sa môžu zmeniť – napríklad aj po žiaducich korekciách vo výpočtoch,“ povedal Denníku N hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Ako na to reaguje bratislavský magistrát?

Podľa magistrátu by však bolo vybudovanie prestupnej stanice v Stupave veľmi rizikové. Nepočíta sa tam podľa nich s napojením na MHD, len na prímestské autobusy, a nepočíta sa ani s peším prístupom. Ide vraj len o odpútanie pozornosti od problémov súčasnej bratislavskej Hlavnej stanice, o rekonštrukcii ktorej sa hovorí roky, ale bez výsledku. 

Stanicu v Stupave by vraj mohli vybudovať do roku 2030. Minister dopravy Jozef Ráž tvrdí, že železničná doprava narastie tak veľmi, že súčasnú bratislavskú Hlavnú stanicu nebude kam nafúknuť. Preto by mala vzniknúť ďalšia, ktorú by využívali medzinárodné rýchliky idúce do Maďarska prípadne aj do Rakúska. V hre sú podľa informácií denníka Sme bývalá stanica Bratislava – Filiálka pri Trnavskom mýte, súčasná stanica Nové MestoStupava.  

Podľa magistrátu je plán vybudovať v Stupave prestupnú stanicu veľmi rizikové. "Pri zamýšľanej stanici v Stupave sa nepočíta ani s napojením na MHD (len na prímestské autobusy) a nepočíta sa ani s peším prístupom. Predpokladá sa hlavne prestup vlak - vlak," uviedol nám hovorca magistrátu Peter Bubla.

Na bratislavskej hlavnej stanici by však podľa Bublu aj pri vybudovaní stanice Bratislava - západ v Stupave naďalej zastavovali vlaky z celého Slovenska aj väčšina regionálnej dopravy, podobne, ako teraz. "Za nás preto naďalej platí stanovisko, že hlavné mesto podporí každé úsilie štátu o to, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu a kvalitné železničné napojenie nielen do zázemia Bratislavy a ostatných miest Slovenska, ale prostredníctvom vysokorýchlostnej trate aj na hlavné/veľké európske mestá, ako je to štandardom aj v iných európskych hlavných mestách. Bratislava je hlavným mestom európskeho štátu a ako európske hlavné mesto tohto storočia má mať tomu zodpovedajúcu aj hlavnú stanicu," ozrejmil hovorca.

Bude ešte Hlavná stanica hlavná?

Na otázku, či a v akom rozsahu sa bude Hlavná stanica rekonštruovať, nám hovorca zatiaľ nevedel odpovedať. "Máme informácie, že ŽSR majú zámer urobiť jednoduchú obnovu súčasnej hlavnej stanice, ale nemáme informácie o presnom rozsahu. Podľa všetkého sa nedotkne polohy výpravnej budovy ani koľajísk." 

Zdroj: Tony Štefunko

Magistrát za najväčší problém považuje odpútanie pozornosti od problémov súčasnej hlavnej stanice.

"Z pozície hlavného mesta budeme apelovať na štát, aby v rekonštrukcii súčasnej hlavnej stanice, ktorú minister ohlásil, nič nebolo zanedbané a urobili ju tak, aby sa zásadne zvýšil komfort cestujúcich a nemuseli sme sa hanbiť, keď niekto príde do Bratislavy. Rovnako sa budeme určite zaujímať, kde štát plánuje budovať novú hlavnú stanicu, ako bude vyzerať, ako ovplyvní chod nášho mesta, pretože železničná stanica zásadne vstupuje do života mesta, už len potrebou kvalitného prepojenia s MHD," dodal na záver Peter Bubla.

Čo na presunutie Hlavnej stanice do Stupavy hovoria ľudia, si prečítajte v galérii >>>

Prečítajte si tiež:

Autor článku

"Odkedy som sa naučil písať a čítať, odvtedy píšem a čítam. Kedysi som písal o všetkom, čo bolo zaujímavé, dnes píšem hlavne o ľuďoch a ich životných príbehoch. Najkrajšie, najzaujímavejšie, ale i veľmi smutné príbehy vie naozaj napísať len život."