Reklama

Bratislavské Zlaté piesky vydali ďalšie tajomstvo: TOTO našli potápači!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:19
Remaining Time 0:19
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Bratislavské Zlaté piesky vydali ďalšie tajomstvo.
    Reklama

    Bratislavské Zlaté piesky odkrývajú zvyšné tajomstvá! Takmer 45 rokov po páde Iljušina Il-18B sa podarilo dvojici potápačov vytiahnuť ďalšie časti havarovaného lietadla. Niekoľko vecí vytiahli už vlani, napríklad časť krídla a budík z palubnej dosky, tohtoročný nález je však podľa ich slov zatiaľ najväčší a vizuálne najviac pripomína lietadlo.

    Ako vysvetlil jeden z dvojice potápačov Peter, trosky z minulého roka pochádzali priamo z miesta dopadu. „Kus nájdený začiatkom tohto týždňa však odpadol z trupu, keď ho ťahali tankom von z vody. Súdime tak z miesta lokalizácie, ktoré bolo ďalej od miesta dopadu a na spojnici miesta dopadu a miesta na brehu z ktorého ťahali trup von z vody. Takmer 45 rokov bol pod hladinou a teraz sa opäť dostal na suchú zem,“ vysvetlil Peter.

    Podľa jeho slov, diel, ako aj ostatné nájdené veci by nemali skončiť na smetisku. „Pokúsime sa ho umiestniť napríklad do niektorého z múzeí. Toto letecké nešťastie patrí k najväčším na území Československa, je totiž neoddeliteľnou súčasťou Bratislavy, jej histórie a je dôležité, že sa to dostane do rúk ľuďom, ktorí týmto príbehom žijú, s úctou a pietou ju dávajú do pozornosti, aby sme nezabudli na túto tragickú udalosť,“ dodal Peter.

    Zdroj: Peter Kubicka

    Takmer 45 rokov po páde Iljušina Il-18B sa podarilo dvojici potápačov vytiahnuť ďalšie časti havarovaného lietadla.

    Iljušin letiaci z Prahy spadol do vĺn Zlatých pieskov 28. júla 1976. Išlo o najtragickejšiu leteckú nehodu ČSA na území Československa, pri ktorej zahynulo 76 osôb. Bola to posledná z veľkých leteckých katastrôf, ktoré postihli túto spoločnosť v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Len pre upresnenie, najviac obetí priniesol náraz lietadla ČSA č. 540 neďaleko sýrskeho Damasku, pri ktorom 20. augusta 1975 zahynulo 126 osôb.

    Lietadlo štartovalo z letiska Praha-Ruzyně o 8.52 h. Na palube bolo 69 platiacich cestujúcich, štyria spolucestujúci (zamestnanci ČSA), štvorčlenná posádka a dvaja palubní sprievodcovia - celkom 79 osôb.

    V predvečer kritického dňa sa lietadlo vrátilo z Tunisu, pričom posádka do knihy závad uviedla chybné preblikávanie na motore č. 4. Keďže na zemi sa porucha neprejavila a ani sa ju nepodarilo nijako vyvolať, letel v osudné ráno v kokpite stroja aj mechanik, aby pozoroval, či sa chyba opakovane vyskytne, prípadne identifikoval jej príčinu.

    Po prvých problémoch mal pilot požiadať o núdzové pristátie v Brne. Veža ho však odmietla, pretože na letisku vraj bola vietnamská delegácia. Pomoc síce malo ponúknuť aj viedenské letisko, to však vraj československé úrady zamietli...

    Stroj dopadol na hladinu Zlatých pieskov o 9.38 h, v čase, keď sa tam nachádzali stovky kúpajúcich rekreantov. Po náraze o vodnú hladinu sa oddelili krídla, trup sa rozlomil na dve časti, predná časť klesla ku dnu a zadná časť plávala a vyčnievala koncom chvostovej časti nad hladinou.

    Zdroj: Peter Kubicka

    Takmer 45 rokov po páde Iljušina Il-18B sa podarilo dvojici potápačov vytiahnuť ďalšie časti havarovaného lietadla.

    Nehodu prežilo niekoľko zranených cestujúcich. Tí však nevedeli opustiť lietadlo, ktoré malo dvere ponorené pod hladinou. Búchaním a volaním sa im podarilo pripútať pozornosť a záchranári najprv sekerami a neskôr motorovou pílou vyrezali do trupu otvor, ktorým vyslobodili štyroch cestujúcich. Údajne vyplávali ešte ďalší dvaja cestujúci z ponorených častí. Definitívne prežili traja cestujúci (občas sa uvádza, že dvaja) - dvaja Pražania a jeden Francúz. Trup o 15.20 h zmizol celý pod hladinou a žiadneho živého človeka už potápači nenašli.

    Ďalšie zaujímavosti o nehode si prečítajte na ďalšej strane!

    Majú pamätník

    Pred siedmi rokmi odhalili na Zlatých pieskoch pamätník 76 obetiam leteckej katastrofy. Na spomienkovej udalosti sa zúčastnili aj očití svedkovia a záchranári, ktorí prišli na miesto nešťastia medzi prvými.

    Zdroj: Peter Kubicka

    Takmer 45 rokov po páde Iljušina Il-18B sa podarilo dvojici potápačov vytiahnuť ďalšie časti havarovaného lietadla.

    Nedokázali tam prísť

    Zlaté piesky po tragédií na dva roky uzavreli, mnohí Bratislavčania však nechodili do areálu ani po ich znovuotvorení… „Pracovala som vtedy na Chemicko-technologickej fakulte a zahynuli mi tam traja kolegovia. Sprevádzali študentov v Prahe, odprevadili ich a vracali sa domov. Odvtedy som sa už nemohla kúpať na Zlatých pieskoch,“ priznala sa na sociálnej sieti Katarína Grman.

    Na vlastné oči

    Nehodu videli na vlastné oči nielen rekreanti v areáli, ale aj mnohí vodiči a spolujazdci v aute na výpadovke do Trnavy. O tragédií ako prvý informoval Večerník, ďalšie denníky však priniesli informáciu na druhý deň v menšom rozsahu. Paradoxne, viac priestoru ako Československá televízia venovala dráme na Zlatých pieskoch rakúska televízia…