Už pri vstupe do bratislavského simulačného centra sa ma zmocnila obava. Jasné, nič sa nestane, veď je to iba simulátor, ale je príliš reálny. Máte pocit, že sedíte v kabíne skutočného lietadla a za sebou máte desiatky cestujúcich. A musíte ich bezpečne a pohodlne previezť z Viedne do Bratislavy. Na sedadlo druhého pilota si po inštruktáži sadá lektor Pavol Bayer.

Prevratný objav slovenských vedcov: Takýto prsteň nemá ani Arabela

Pilotujem, on sa stará o technické veci, ako je zasunutie podvozka či zmena kurzu. Hneď v prvých sekundách som sa zapotil. Chvíľu mi trvalo, kým som pedálmi, ktorými ovládate smer jazdy lietadla na zemi, nastavil stroj na vzletovú dráhu. Motory som spustil podľa inštrukcií na 40 percent, potom si ich prevzal automat. Sústredil som sa na ovládanie palubného kormidla. Okolo mňa burácajú turbíny, počujem, ako zvyšujú výkon, simulácia je naozaj znamenitá.


Takto vyzerá pilotná kabína aj v reálnom lietadle.

Foto: Plus JEDEN DEŇ/Matej Kalina

Nezažijete síce, ako vás sila lietadla usadí pri štarte do sedadiel, ale zvuky a výhľad si vychutnáte. Vzniesli sme sa na počudovanie úspešne. Lenže to ťažšie máme pred sebou. Ako bezpečne zosadnúť? Najmä keď ma inštruktor pred letom uistil, že filmové scény, keď s lietadlom pristáva amatér, sú nereálne. „Nedávno urobili pokus: letušku posadili do simulátora a ani ona, hoci s pomocou dispečera, nedokázala pristáť,“ hovorí Pavol Bayer.

 


Hotovo, podarilo sa!

Foto: Plus JEDEN DEŇ/Matej Kalina

Tak sa na pristátie sústredíme. Inštruktor vypína autopilota, mení kurz a je už len na mne, aby som nasmeroval lietadlo správnym smerom. Trikrát si skúsim zmenu smeru a s veľkým kusom šťastia sa mi to aj podarí. Ale to už vidím pristávaciu dráhu na Letisku Milana Rastislava Štefánika. Prepnem na automat, nech mi pomôže s klesaním a udržaním kurzu. Lenže krátko pred pristátím sa kormidla musí opäť chytiť človek.

 


Pavol Bayer lietanie miluje.

Foto: Plus JEDEN DEŇ/Matej Kalina

Pevne stískam kormidlo, ruky sa mi potia, srdce rýchlo bije. A zrazu je to tu! Kolesá sa dotýkajú zeme, rýchlo mením smer ťahu motorov, nech pomáhajú brzdiť, a snažím sa usmerniť lietadlo, ktoré sa rúti po dráhe. Vybieham na trávnik, vraciam sa späť na dráhu, až sa mi podarí zastaviť. A hovorím si, že je super stáť nohami pevne na zemi. Ak si to chcete vyskúšať, hodinový let pre dvojicu stojí 100 eur.

3 otázky pre inštruktora

Pavol Bayer si už ako chlapec nainštaloval na starý počítač prvý letecky simulátor. Ten, ktorý prevádzkuje teraz, je jediný na Slovensku.

1. Pre koho je určený? - Mysleli sme, že bude najmä pre verejnosť. Zatiaľ však chodí viac pilotov ako bežných ľudí, ktorým chceme priblížiť zážitok z lietania.

2. Čo všetko možno zažiť? - Vieme simulovať takmer všetko. Človeka naučíme základné spôsoby ovládania lietadla, vysvetlíme mu funkcie prístrojov. Akčnejšie typy, ktoré potrebujú adrenalín, zažijú poruchu motora, pristávanie s jedným motorom či nevysunutý podvozok.

3. Môžem u vás pristáť aj v mestečku Lukla v Nepále, kde je jedno z najnebezpečnejších letísk na svete? - Máme všetky letiská sveta, aj toto. Lenže s naším Boeingom sa tam nedá pristáť, má veľmi krátku dráhu. Pri pristávaní letí pilot tak nízko nad mestom, že pasažieri sa pozerajú ľuďom do obývačiek. Ale máme napríklad Paro v Bhutáne, kde môžu pristávať s Airbusom 320 tuším len štyria piloti na svete.