POPLACH medzi cestujúcimi: VLAK z Prahy do Bratislavy NEDOŠIEL! Koniec českých spojov u nás?
11. 5. 2023, 7:15 (aktualizované: 1. 6. 2024, 15:00)

Cestujúci ostali v posledný aprílový víkend šoku! Rýchlik z Prahy do Bratislavy skončil v Břeclavi, do našej metropoly ich viezol autobus. Znamená to, že české vlaky k nám už nechcú jazdiť?
Zdroj: Profimedia
Zdroj: Julius Dubravay
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Galéria k článku
Vlak SuperCity Pendolino z Prahy do Košíc sa vykoľajil tesne pred železničnou stanicou v Žiline 1. marca. Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč potvrdil, že k vykoľajeniu došlo pri prejazde výhybkou. Nehoda spôsobila veľké škody na vlaku aj na koľajniciach.
Železniční prepravcovia z Českej republiky vtedy ostro kritizovali havarijný stav našich koľajníc. Vraj k nám nebudú jazdiť, lebo si zničia vlakové súpravy. Počas posledného aprílového víkendu vlak idúci z Prahy do Bratislavy vyložil cestujúcich pred hranicou v Břeclavi a do našej metropoly ich doviezol autobusom. Preto si mnohí mysleli, že českí prepravcovia to s obmedzením dopravy myslia naozaj vážne.
Zdroj: tasr/Daniel Stehlík
Na železničnej stanici v Žiline sa 1. marca vykoľajil vlak SuperCity Pendolino smerujúci z Prahy do Košíc.
Aj táto havária je podľa odborníkov dôkazom, že naše železničné trate začínajú byť v život ohrozujúcom stave. Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) spolu s Českými dráhami vzápätí apelovali na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a žiadali okamžitú nápravu. Dôrazne upozornili, že spomínaná nehoda sa zaobišla bez obetí, ale v budúcnosti sa môže skončiť tragicky.
„Dovoľujeme si pripomenúť následky kritického stavu ‚našich´ koľají: tranzitné nákladné vlaky Slovensko obchádzajú, z Viedne rozvážajú tovar zákazníkom na západnom Slovensku kamiónmi namiesto vlakmi, máme zvýšené náklady na údržbu vozidiel,” vysvetľoval Patrik Benka z AROS-u.
„Tento niekedy až tristný stav infraštruktúry nám okrem prenášaného meškania, a tým aj narušenia vlakovej dopravy na území ČR, spôsobuje aj zvýšené náklady na údržbu našich vozidiel jazdiacich po infraštruktúre ŽSR,” upozornili České dráhy. Ak sa situácia nezlepší, dopravcovia z Českej republiky by vraj uvažovali aj o obmedzení svojich vlakov na území Slovenska.
Katastrofálny stav železníc
Takže, keď v posledný aprílový víkend zostal stáť vlak v Břeclavi a do Bratislavy cestujúcich previezol autobus, mnohí zostali v šoku. „Už je to tu! Česi si nechcú rozbiť vlaky na našich nekvalitných koľajniciach, tak budú jazdiť iba po hranice a odtiaľ pôjdeme na Slovensko autobusom,” strachovali sa ľudia.
Zdroj: MATEJ KALINA
ŽELEZNIČNÁ TRAŤ - SLÁDKOVIČOVO: Staré drevené podvaly a zhrdzavená trecia plocha koľajnice. Áno, toto je nepoužívaná trať, ale veľmi zle vyzerajú viaceré používané trate na Slovensku. Aj podľa samotných železničiarov sú mnohé životohrozujúce.
Zisťovali sme, či českým dopravcom naozaj došla trpezlivosť a svoje vlaky k nám viac nepustia. Našťastie, zatiaľ to tak nie je, hoci stav slovenských koľajníc je podľa nich veľmi zlý.
Čo sme sa dozvedeli od českých dopravcov čítajte na ďalšej strane!
Paradoxne, za obmedzením dopravy sú výluky na českej strane. Dopravca RegioJet nám potvrdil, že pre opravy železničnej trate na Morave, jeho vlaky naozaj končia v Břeclavi, odkiaľ vezie cestujúcich do Bratislavy autobus. „Vlaky musia v opravovanej časti nahradiť autobusy, alebo musia ísť obchádzkovou trasou cez Hodonín a Holíč. Nemá to žiadnu spojitosť so stavom železničnej infraštruktúry na Slovensku,” vysvetlila nám PR manažérka RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.
Kým RegioJet si vybral náhradnú autobusovú dopravu (okrem jedného rýchlika), České dráhy jazdia po spomínanej obchádzkovej trase, čím sa však cesta predĺži asi o hodinu. "Naše spoje jazdia z Prahy až do Bratislavy," potvrdil Petr Šťáhlavský zo spoločnosti České dráhy.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Vlaky Českých dráh jazdia obchádzkou cez Hodonín a Holíč.
Riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR Ria Feik Achbergerová dodala, že prestup na náhradnú autobusovú dopravu v Břeclavi je spôsobený dlhodobou výlukou na trati Kúty – štátna hranica, kde pokračujú modernizačné práce. Mali by trvať do tretieho štvrťroka 2023.
Zatiaľ teda katastrofický stav našich železníc českých dopravcov neodradil. Otázne je, dokedy ho budú tolerovať a či, nedajbože, nedôjde k tragédii. „Riešením stavu je dostatočné a včasné financovanie ŽSR zo strany štátu a na základe toho - plánovanie opravných prác v dostatočnom predstihu, rekonštrukcie dožitých koľají a výhybiek, postupné realizovanie odloženej údržby a pokračovanie modernizácie s čo najväčším využitím financovania z fondov EÚ,” zdôraznila Ria Feik Achbergerová.