Historický krok v kauze prestavby bratislavskej Hlavnej stanice: Aké novinky sú na pláne?
4. 10. 2017, 18:30 (aktualizované: 21. 7. 2018, 17:41)

Zdroj: archív
Železnice SR odstúpili od kontroverznej zmluvy so spoločnosťou Transprojekt ešte 18. septembra. Mala platiť 50 rokov. V súčasnosti sa rokuje o budúcnosti vstupnej brány do hlavného mesta. Čo teda bude ďalej?

Zdroj: archív

Zdroj: archív

Zdroj: archív
Galéria k článku
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy včera rokoval s primátorom Bratislavy Ivom Nesrovnalom. Témami boli aktuálna situácia okolo Hlavnej stanice v Bratislave po odstúpení ŽSR od zmluvy so spoločnosťou Transprojekt, rozvoj koľajovej dopravy v Bratislave či štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava.

- Rozhorčení rodičia na polícii: Naše deti mali zaplatené hokejové tréningy, využili to dospelí!
- FOTO Žiariaca kópia Mesiaca, mrakodrap aj vodná trasa: Do Bratislavy opäť prichádza Biela noc!
Chcú definitívny koniec
Martin Erdössy objasnil, že odstúpenie od neslávnej zmluvy je dôležitým krokom zo strany ŽSR, no zatiaľ len prvým, aby sa historický zmluvný vzťah ukončil. Je podľa neho predčasné hovoriť o tom, čo budú ŽSR robiť s Hlavnou stanicou ďalej.
- Sľuby sa sľubujú.. Rekonštrukcia námestia potrvá minimálne do apríla 2018!
- FOTO VIDEO Pred turistami sa už nemusíme hanbiť: Náhradná autobusová stanica má proste šmrnc
Tento posun teda neznamená, že železničná stanica sa obratom zmení na reprezentatívne miesto. Situácia závisí od reakcie druhej zmluvnej strany. Cieľom ŽSR ale bolo a je definitívne ukončiť historický zmluvný vzťah.
Zvýšenie bezpečnosti
Cestujúcich ale predsa len čakajú novinky. Na pláne je prebudovanie bývalého služobného podchodu na tretí podchod pre cestujúcich. Súčasťou by mali byť aj moderné výťahy na každé nástupište. Zlepší sa tým aj prístup pre imobilných cestujúcich, matky s kočíkmi aj cestujúcich s ťažkou batožinou.
"Ukončenie tejto rekonštrukcie predpokladáme do konca tohto roka," priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. "Radi by sme začali s prestavbou bývalej reštaurácie na novú čakáreň. Uvažujeme aj o novom opláštení budovy,“ povedal Martin Erdössy. Problém s bezdomovcami by malo vyriešiť zavedenie súkromnej bezpečnostnej služby.
Plány mesta
Hlavné mesto by tiež chcelo skrášliť predstaničné námestie. Ciele sú odvážne. Výťah k električkovému nástupisku, oprava zastávok MHD a výmena verejného osvetlenia. To všetko tento rok.
Primátor a generálny riaditeľ sa na svojom stretnutí zaoberali aj témou posilnenia medzimestských vlakov zo Senca do Petržalky či zapojením RegioJetu do IDS BK.
ŽSR od neslávnej zmluvy odstúpili po zvážení všetkých okolností. Transprojekt s.r.o. si podľa ich vyjadrenia nesplnila zákonnú povinnosť. Tou bolo najneskôr do 31. júla 2017 zabezpečiť svoj zápis do registra partnerov verejného sektora v zmysle zákona.
Podľa Erdössyho je odstúpenie od rámcovej zmluvy čisto rozhodnutím správcu železničnej infraštruktúry, a tento krok nemá žiadny súvis s aktuálnym právnym stavom vo vzťahu mesta Bratislava a spoločnosti Transprojekt s.r.o.. Predmetom zmluvy bol nájom pozemkov potrebných na realizáciu investičného zámeru podľa projektu „Predstaničný priestor – Bratislava“, ako aj vzájomné vysporiadanie majetkovoprávnych vzťahov k pozemkom a k navrhovaným stavbám.