Bude MODERNÁ bratislavská autobusová stanica BEZ autobusov? TOTO jej spôsobuje problémy!
14. 3. 2023, 13:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:54)
Stará autobusová stanica v Bratislave bola dlhé roky tŕňom v oku hlavného mesta. V roku 2021 sa konečne cestujúci dočkali novej stanice najvyšších štandardov. Napriek tomu, že developer stanicu „prichystal” na premávku 1 200 a viac spojov denne, v súčasnosti ju využíva len 970 spojov. A hrozí, že číslo bude čoskoro ešte menšie.
Galéria k článku
Cestujúci si novú stanicu nevedia vynachváliť. Čisté toalety, dostatok pohodlných sedačiek či množstvo druhov obchodov a občerstvenia. Napriek tomu hrozí, že od júla bude stanica ešte o niečo prázdnejšia.
Za týmto rozhodnutím stojí Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý chce zmeniť trasy niektorých regionálnych liniek tak, aby končili mimo stanice. Dôvodom je podľa slov hovorkyne BSK Lucie Formann „optimalizácia a racionalizácia vedenia prímestskej autobusovej dopravy (PAD) a MHD”.
„Štatistiky ukazujú, že iba časť cestujúcich vystupuje až na autobusovej stanici. Preto debatujeme o tom, ako cestujúcich dopraviť tam, kde treba a neposielať autobusy tam, kde nevozia v podstate nikoho,” doplnila s tým, že pri niektorých spojoch alebo linkách zvažujú ich presmerovanie na iné zastávky blízko stanice alebo ich ukončenie na inej zastávke.
Za každý vjazd a výjazd zo stanice musí totiž kraj zaplatiť firme Slovak Lines, ktorá je jej prevádzkovateľom, dokopy vyše 18 eur. Cena je síce vyššia ako v iných mestách, podľa hovorcu Slovak Lines Štefana Baka však cena reálne odzrkadľuje náklady vynaložené na prevádzku stanice vrátane nárastu cien energií. Tiež pripomína, že úroveň služieb a komfort stanice Nivy sa nedá porovnávať s inými slovenskými stanicami, pretože tá bratislavská dosahuje štandard európskych metropol.
„HB Reavis svoju úlohu vybudovaním modernej, komfortnej a bezpečnej stanice svetových štandardov naplnil. Preto nás mrzí, že sa dozvedáme z médií, že samospráva začína uvažovať o odklone od tejto vízie, na čo v konečnom dôsledku doplatia cestujúci,” krúti hlavou developer. „Považujeme za nešťastné, že po dlhých rokoch diskusií o potrebe moderných staníc pre verejnú dopravu sa dnes plánuje opak a zvažuje sa opätovné vyhnanie cestujúceho späť do nekomfortu exteriérových zastávok,” dodali.
Prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji zabezpečuje spoločnosť ARRIVA, podľa hovorcu spoločnosti Petra Stacha by všetky zmeny boli „v súlade s aktuálnymi trendmi vo verejnej doprave”. Riešením je podľa nich napríklad vybudovanie prestupových terminálov so službami pre cestujúcich a zázemím pre vodičov.
„Rozhodnutia sú však plne v kompetencii objednávateľa prímestskej autobusovej dopravy, ktorým je Bratislavský samosprávny kraj,” uzavrel Stach. I keď Slovak Lines aktuálne nie je súčasťou rokovaní, zo strany samosprávneho vraj dostali prísľub, že akékoľvek zmeny budú s nimi včas komunikovať, aby sa mohli na situáciu pripraviť a „neodniesli” si to cestujúci.