Bratislava sa môže hanbiť, seriálová Iveta jasať: Trebišov má najmodernejší terminál v krajine
27. 10. 2023, 5:36 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:32)

Zdroj: Lukáš Koco
Konečne sa dočkali! V Trebišove koncom októbra slávnostne otvorili nový Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Od spoločnosti Chemkostav ho prevzali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tie sľubujú lepšiu kvalitu cestovania, ako aj jednoduchý prestup cestujúcich medzi jednotlivými druhmi dopravy.
Zdroj: Lukáš Koco
Zdroj: Lukáš Koco
Zdroj: Lukáš Koco
Galéria k článku
Ešte v apríli vypravili z úplne novej autobusovej stanice prvé autobusy. Projekt novej autobusovej stanice sa na ministerstve pritom povaľoval až pätnásť rokov. „Autobusová stanica bola projektovaná pre špičkovú hodinovú frekvenciu až 1500 cestujúcich. K dispozícii je 11 nástupíšť a tri výstupištia pre prímestské a diaľkové autobusy,“ informoval vtedy generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.
Po viac ako polroku prišlo aj dokončenie TIOP-u
Účelom terminálu je zjednodušiť najmä prestupy. Po novom tak cestujúci z autobusu, áut či bicyklov môžu pokojne pokračovať veľkokapacitnou dopravou, v tomto prípade železničnou, kam len chcú. „TIOP-y sú najlepšie riešenie pre ľudí, najmä keď zavedieme národný integrovaný cestovný lístok, ktorý umožní cestovanie s jedným lístkom na všetky druhy dopravy,“ uviedol dosluhujúci štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. „V populárnom televíznom seriáli IVETA sa hovorilo, že „v Trebišove je kadečo, čo tam nie je a naopak. Hlavná hrdinka bude môcť v budúcnosti pohodlne cestovať do Bratislavy z novej autobusovej alebo železničnej stanice. „Fajné, čo!?“,“ úsmevne dodáva.
Na mieste postavili aj novú prevádzkovo-technologickú budovu. „Keďže ide o miesto verejného záujmu, okrem základných bezpečnostných a kapacitných požiadaviek na stavbu bolo potrebné splniť aj architektonické stvárnenie navrhovaných priestorov. Z toho dôvodu bol dôraz kladený na estetické spracovanie pripojovacích detailov, ktoré tak dotvárajú celkový dojem z priestorov železničnej stanice," konštatuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR Jozef Veselka.

Zdroj: Lukáš Koco
Celý projekt stál 12,3 milióna eur a bol financovaný z eurofondov. Lacnejšiu ponuku od Chemkostavu predložila iba spoločnosť Colasu, no v tendri ju vylúčili. Prvá myšlienka o zriadení trebišovského TIOP vznikla pred tri a pol rokom.
Ľuďom zatiaľ stačí, že majú krajšiu stanicu
Väčšina cestujúcich si zmeny pochvaľuje, páči sa im dizajn. „Je to pekné, aj prehľadnejšie. Dobre sa odtiaľ cestuje, človek sa cíti ako v 21.storočí,“ vraví Mária zo Sečoviec, ktorá do Trebišova chodí k lekárovi. „Je aj výťah, je to nové, čistejšie, lepšie usporiadané. Teším sa,“ pridáva sa Regina.
Niektorým ale prezentovanie najmodernejšieho terminálu na Slovensku v praxi až také moderné nepríde. „Logisticky to nie je dobre vymyslené. Nástupištia sú ďaleko, človek tu mrzne. V lete je to ešte ako-tak fajn,“ hovorí Zdeno. „Chýbajú lavičky, na každom nástupišti je len jedna pre troch ľudí, pričom priestoru je tu dosť. A nie je to ani zastrešené, z bočných strán bude prefukovať,“ kritizuje Ernestína.
Primátor Trebišova Marek Čižmár je ale spokojný: „Výrazná modernizácia priestorov, rekonštrukcia komunikácií, nový terminál a nástupištia, parkovacie plochy a podchod pod koľajiskom spájajúci dve časti mesta sú prvky, ktoré výrazne zvyšujú kvalitu života, zlepšujú podmienky na cestovanie a zároveň, čo je pridaná hodnota celého projektu, skrášľujú dlhé obdobie zanedbávanú časť mesta.“