Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Bežný ČLOVEK sa sem NEDOSTANE: Neuveríte aké technológie majú v terminále kombinovanej dopravy

Areál terminálu kombinovanej dopravy Metrans v Dunajskej Strede

Zdroj: Lukáš Trepáč

Reklama

Najväčší terminál kombinovanej dopravy na Slovensku sa nachádza v areáli spoločnosti Metrans v Dunajskej Strede. Vďaka moderným technológiám tu denne naložia aj 10 plných vlakov a mesačne tu preložia až 60-tisíc kontajnerov z kamiónov na vlaky a opačne.

Areál kombinovanej dopravy v Dunajskej Strede je na slovenské pomery skutočne výnimočný, nielen svojou veľkosťou, ktorá dosahuje 300-tisíc m2, ale aj vybavením.

Okrem štyroch moderných portálových žeriavov, ktoré sa dokážu otočiť na všetky strany zabezpečuje prekladanie tovaru z nákladných vozňov na kamióny aj 17 špeciálnych vozíkov, ktoré dokážu manipulovať s ťažkými intermodálnymi kontajnermi.

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:27
Remaining Time 0:27
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Areál kombinovanej dopravy terminálu v Dunajskej Strede
    Zdroj: Lukáš Trepáč

    Je to neuveriteľné, ale päť z týchto špeciálnych vozíkov dokáže zdvihnúť náklad ťažký až 45 ton. Žeriav dokáže zdvihnúť náklad až do 500 ton. Zaujímavosťou je aj to, že súčasne dokážu v areáli terminálu prekladať až 9 vlakov dlhých až do 650 metrov.

    V kabíne žeriavu

    V kabíne žeriavnika sú až 3 monitory. Moderné technológie na prvom monitore v kabíne žeriavu dokážu presne určiť odkiaľ kam treba kontajner preložiť, akú má nosnosť, ba dokonca aj skladovaciu polohu. Na druhom monitore sú kamery, a tretí monitor je bezpečnostný, ktorý ukazuje parametre žeriavu.

    Video Player is loading.
    Stream Type LIVE
    Advertisement
    Current Time 0:00
    Duration 0:00
    Remaining Time 0:00
    Loaded: 0%
      • Chapters
      • descriptions off, selected
      • subtitles off, selected
      Špeciálny žeriav na prekladanie tovaru v areáli Metrans Dunajská Streda
      Zdroj: Lukáš Trepáč

      Bezpečnosť pri práci je dôležitejšia ako práca samotná a preto manipulační pracovníci s kontajnermi musia celý čas nosiť na hlave ochranné prilby. Práca tu je veľmi zaujímavá, ale aj náročná, musíte dbať na každý detail, aby bol kontajner správne uchytený a aby ste sa nezranili“, hovorí jeden z pracovníkov Metransu.

      Video Player is loading.
      Stream Type LIVE
      Advertisement
      Current Time 0:00
      Duration 0:00
      Remaining Time 0:00
      Loaded: 0%
        • Chapters
        • descriptions off, selected
        • subtitles off, selected
        Žeriav na nakladanie ťažkých kontajnerov v prekladisku tovarov v Dunajskej Strede
        Zdroj: Lukáš Trepáč

        Kam tovar smeruje a čo je najväčší problém? Čítajte na ďalšej strane!

        Katastrofálny stav koľají

        V areáli terminálu sme stretli aj generálneho riaditeľa Metransu Petra Kissa, od ktorého sme zisťovali ako je spokojný s kapacitou areálu:Pre nás nie je problém navyšovať kapacity. Tento rok sme ukončili rozšírenie tohto terminálu, postavili sme ďalších 5 ha plochy, dnes tento terminál urobí 60 000 manipulácií mesačne a dá sa povedať, že jeho kapacity sú neobmedzené.“

        Pri otázke ohľadom koľajovej infraštruktúry, ktorú spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), a ktorá vedie z hlavného mesta sem do terminálu už taký optimistický nie je: Žiaľ katastrofálny stav koľají a chýbajúce investície do opráv a výstavby novej železničnej infraštruktúry značne limitujú rozvoj a efektívne využívanie kombinovanej dopravy. Vlak z nemeckých prístavov príde za 15 h do Bratislavy, a je nemysliteľné, aby posledných 45 km z Bratislavy do Dunajskej Stredy išiel 6 hodín.“

        Na všetky strany sveta

        Z terminálu kombinovanej dopravy v Dunajskej Strede putujú kontajnery na všetky svetové strany. Nákladné vlaky ich odvezú do prístavov Severného mora v Rotterdame, Hamburgu či do poľského Gdansku.

        Smerom na juh vyrážajú na pobrežie Jadranského mora do prístavov v chorvátskej Rijeke, slovinskom Koperi, či talianskom Terste. Na pobrežie Čierneho mora putujú do rumunskej Constanty.

        Najďalej smerujú kontajnery až do Istanbulu v Turecku. Terminál kombinovanej dopravy s väčšou kapacitou v rámci flotily firmy sa v strednej Európe nachádza už len v Prahe.

        Vyberáme pre vás niečo PLUS