Bežný ČLOVEK sa sem NEDOSTANE: Neuveríte aké technológie majú v terminále kombinovanej dopravy
19. 7. 2024, 14:40 (aktualizované: 19. 7. 2024, 17:49)

Zdroj: Lukáš Trepáč
Najväčší terminál kombinovanej dopravy na Slovensku sa nachádza v areáli spoločnosti Metrans v Dunajskej Strede. Vďaka moderným technológiám tu denne naložia aj 10 plných vlakov a mesačne tu preložia až 60-tisíc kontajnerov z kamiónov na vlaky a opačne.
Zdroj: Lukáš Trepáč
Zdroj: Lukáš Trepáč
Zdroj: Lukáš Trepáč
Galéria k článku
Areál kombinovanej dopravy v Dunajskej Strede je na slovenské pomery skutočne výnimočný, nielen svojou veľkosťou, ktorá dosahuje 300-tisíc m2, ale aj vybavením.
Okrem štyroch moderných portálových žeriavov, ktoré sa dokážu otočiť na všetky strany zabezpečuje prekladanie tovaru z nákladných vozňov na kamióny aj 17 špeciálnych vozíkov, ktoré dokážu manipulovať s ťažkými intermodálnymi kontajnermi.

Zdroj: Lukáš Trepáč
Je to neuveriteľné, ale päť z týchto špeciálnych vozíkov dokáže zdvihnúť náklad ťažký až 45 ton. Žeriav dokáže zdvihnúť náklad až do 500 ton. Zaujímavosťou je aj to, že súčasne dokážu v areáli terminálu prekladať až 9 vlakov dlhých až do 650 metrov.
V kabíne žeriavu
V kabíne žeriavnika sú až 3 monitory. Moderné technológie na prvom monitore v kabíne žeriavu dokážu presne určiť odkiaľ kam treba kontajner preložiť, akú má nosnosť, ba dokonca aj skladovaciu polohu. Na druhom monitore sú kamery, a tretí monitor je bezpečnostný, ktorý ukazuje parametre žeriavu.

Zdroj: Lukáš Trepáč
Bezpečnosť pri práci je dôležitejšia ako práca samotná a preto manipulační pracovníci s kontajnermi musia celý čas nosiť na hlave ochranné prilby. „Práca tu je veľmi zaujímavá, ale aj náročná, musíte dbať na každý detail, aby bol kontajner správne uchytený a aby ste sa nezranili“, hovorí jeden z pracovníkov Metransu.

Zdroj: Lukáš Trepáč
Kam tovar smeruje a čo je najväčší problém? Čítajte na ďalšej strane!
Katastrofálny stav koľají
V areáli terminálu sme stretli aj generálneho riaditeľa Metransu Petra Kissa, od ktorého sme zisťovali ako je spokojný s kapacitou areálu: „Pre nás nie je problém navyšovať kapacity. Tento rok sme ukončili rozšírenie tohto terminálu, postavili sme ďalších 5 ha plochy, dnes tento terminál urobí 60 000 manipulácií mesačne a dá sa povedať, že jeho kapacity sú neobmedzené.“
Pri otázke ohľadom koľajovej infraštruktúry, ktorú spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), a ktorá vedie z hlavného mesta sem do terminálu už taký optimistický nie je: „Žiaľ katastrofálny stav koľají a chýbajúce investície do opráv a výstavby novej železničnej infraštruktúry značne limitujú rozvoj a efektívne využívanie kombinovanej dopravy. Vlak z nemeckých prístavov príde za 15 h do Bratislavy, a je nemysliteľné, aby posledných 45 km z Bratislavy do Dunajskej Stredy išiel 6 hodín.“
Na všetky strany sveta
Z terminálu kombinovanej dopravy v Dunajskej Strede putujú kontajnery na všetky svetové strany. Nákladné vlaky ich odvezú do prístavov Severného mora v Rotterdame, Hamburgu či do poľského Gdansku.
Smerom na juh vyrážajú na pobrežie Jadranského mora do prístavov v chorvátskej Rijeke, slovinskom Koperi, či talianskom Terste. Na pobrežie Čierneho mora putujú do rumunskej Constanty.
Najďalej smerujú kontajnery až do Istanbulu v Turecku. Terminál kombinovanej dopravy s väčšou kapacitou v rámci flotily firmy sa v strednej Európe nachádza už len v Prahe.