Zúfalí rodičia: Otvorte konečne školy, takto ďalej nevládzeme! Problém sú čas aj peniaze
30. 11. 2020, 18:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 21:03)

Zdroj: František Iván
Nestíhajú, nerozumejú zadaniam a chýbajú im peniaze. To sú najvážnejšie problémy rodičov, ktorých deti sa už vyše mesiaca vzdelávajú na diaľku. Za čo najrýchlejší návrat do školy sú aj žiaci. A to aj tí, ktorí museli do školy vstávať o piatej ráno a cestovať dve hodiny. Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) už má plán návratu žiakov do škôl. Len či mu schvália!
Zdroj: archiv
Zdroj: František Iván
Zdroj: Facebook
Galéria k článku
Žiaci druhého stupňa základných škôl sa vzdelávajú na diaľku od 26. októbra, stredoškoláci už od 12. októbra. Toto opatrenie výrazne zasiahlo slovenské rodiny. Drvivá väčšina, až 77 % rodičov, považuje učenie detí z domu za náročnejšie. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý si objednala strana Spolu.
Hlavným problémom je nedostatok času, no aj to, ako motivovať deti k učeniu. Až 31 % rodičov uviedlo, že učivo pre 5. - 9. ročník ZŠ je pre nich náročné a nevedia s ním svojim deťom pomôcť. Týka sa to aj 24 % rodičov s vysokoškolským vzdelaním.

Zdroj: Facebook Juraj Hipš
Dištančné vzdelávanie je pre slovenské rodiny náročné aj finančne. Až 53 % domácností muselo dokúpiť počítač, notebook alebo iné zariadenie, aby sa ich dieťa vedelo takto vzdelávať. Viac ako štvrtina rodičov minula od 300 do 500 eur, 17 % dokonca viac ako 500 eur. Väčšina detí sa vzdeláva cez notebook, no až štvrtina sleduje vyučovanie cez mobil. „Ak chceme robiť kvalitnejšiu, interaktívnejšiu výučbu, cez malý displej je to problém,“ ozrejmil predseda strany Spolu Juraj Hipš.
Výsledky prieskumu - Čo si rodičia myslia o dištančnom vzdelávaní
Do prieskumu sa zapojilo 517 rodičov z celého Slovenska a odpovede zbierali v online ankete. Ide teda iba o rodiny, ktoré majú prístup na internet. „Tieto čísla by boli ešte oveľa alarmujúcejšie, keby boli vo vzorke aj rodičia 180-tisíc detí, ktoré nemajú prístup k online vzdelávaniu,“ komentuje Hipš.
Vrátiť sa do školy chcú aj samotní žiaci. Janko (15) býva na lazoch nad Prochotom a navštevuje konzervatórium. Keď je škola otvorená, vstáva o piatej ráno a s dvomi prestupmi cestuje dve hodiny do školy. Človek by čakal, že mladý muž bude rád zavretej škole. Opak je však pravdou. „Robiť umenie online sa dá chvíľku, ale takto sa veľa nenaučím,“ povedal mladý hudobník. Okrem osobného kontaktu s rovesníkmi a učiteľmi má problémy aj s internetovým pripojením. Každé tretie slovo vypadáva.
Článok pokračuje na ďalšej strane: Slovensko ide opačnou cestou ako iné európske krajiny, čo na to minister školstva? »
Rýchly návrat do škôl by sa mal podľa Hipša stať prioritou aj preto, aby sa neprehlbovali rozdiely medzi deťmi z chudobných a bohatých rodín. Tiež by sme si mali vziať príklad zo zahraničia. „V tejto chvíli ide Slovensko úplne opačnou cestou ako väčšina krajín západnej Európy. Školy zatvárame ako prvé a otvárame ich ako posledné, aj počas prvej vlny, až s nočnými klubmi,“ podotkol Hipš.
Plán návratu detí do škôl mal minister školstva Branislav Gröhling (SaS) vypracovať do včera. Minister si úlohu splnil a hneď ráno poslal svoj návrh členom ústredného krízového štábu (ÚKŠ). Ten sa ním mal zaoberať na včerajšom zasadnutí, no to sa nakoniec prekvapujúco nekonalo. „Prečo sa zrušil včerajší krízový štáb, sa budem dopytovať ministerstva vnútra. Faktom však je, že každým jedným dňom odkladu sa znižuje šanca na realizáciu plánu, a teda aj šanca na návrat detí do škôl do Vianoc,“ uviedol minister Gröhling.
Podľa jeho plánu by sa žiaci mohli vrátiť do škôl 8. decembra. Koncom tohto týždňa by školákov, jedného z rodičov, aj pedagógov otestovali antigénovým testom. Ak by mali negatívny výsledok, v utorok 8. decembra by sa už mohli znova učiť v škole. Ministrov plán má však podmienku: na dobrovoľnom testovaní sa musí zúčastniť aspoň 70 percent žiakov školy. Inak zostane druhý stupeň alebo celá stredná škola naďalej pri dištančnom vyučovaní.
Prečítajte si aj: