Dramatické zvýšenie cien potravín, ktoré podľa Štatistického úradu dosiahlo hranicu 19,3 percenta, robí prievan v peňaženkách mnohých Slovákov. Najväčší vplyv na rodinné rozpočty mal nárast cien mäsa o vyše 18 percent a mlieka, syrov a vajec o viac ako 20 percent.

Obchodné reťazce na Slovensku sa preto po vzore Francúzska rozhodli zaviesť protiinflačnú garanciu. „Znamená to, že každý reťazec si sám určí tridsať až sto druhov potravín, pri ktorých bude garantovať rovnakú cenu v období troch mesiacov. Celkovo ide o 400 jedinečných položiek. Potraviny budú vyložené na pulte označenom logom nákupného vozíka v krúžku na modrom podklade, ktoré bude v každom reťazci rovnaké,“ vysvetlil filozofiu opatrenia minister Samuel Vlčan. Logo ste si už odvčera mohli všimnúť v reťazcoch Billa, CBA, Coop Jednota, Kaufland, Labaš, Lidl, Terno, Tesco.

ZOZNAM VÝROBKOV, PRI KTORÝCH JEDNOTLIVÉ REŤAZCE GARANTUJÚ NÍZKE CENY NÁJDETE V »GALÉRII«

Začiatok opatrení bol však v niektorých predajniach neistý. Overili sme si to v predajni Lidl v Bratislave. Ráno o 10.00 h predavačky otázky o garancii najprv prekvapili, a tak nás nasmerovali na vedúceho. „Práve som dostal hrubú obálku s inštrukciami, idem si ich naštudovať,“ prezradil vedúci predajne Martin. Ako prvé vylepil logo protiinflačnej garancie na vchod do obchodu. Potom si zobral menšie logá, ktoré začal lepiť k výrobkom zo zoznamu.

Reťazec má na zozname 40 položiek, nechýbajú pečivo, mliečne výrobky, šunka, tofu a dokonca aj deväť druhov vín a jeden druh piva. Prekvapivé bolo zistenie, že čerstvé ovocie ani zelenina sa na zozname nenachádzali. Dokonca sme na ňom nenašli ani mäso či produkty z drogérie.

Článok pokračuje na ďalšej strane: AKÉ PRODUKTY VYBRALI OSTATNÉ REŤAZCE A PREČO JE GARANCIA CIEN PODĽA ANALYTIKA CHYBOU? »»»