Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

ZOZNAM potravín, ktorých cenu nesmú reťazce zvýšiť: Výrobky nakúpite výhodne do TOHTO DÁTUMU!

Reklama

Tri mesiace nebudeme zdražovať! Slovenské obchodné reťazce sa rozhodli zákazníkom garantovať ceny stoviek produktov, ktoré si samy zvolili. Odvčerajška ste si tak mohli v obchodoch všimnúť logo protiinflačnej garancie pri produktoch, ktorých cena sa nahor hýbať nebude. Zdá sa však, že všetko sa doťahovalo na poslednú chvíľu!

Dramatické zvýšenie cien potravín, ktoré podľa Štatistického úradu dosiahlo hranicu 19,3 percenta, robí prievan v peňaženkách mnohých Slovákov. Najväčší vplyv na rodinné rozpočty mal nárast cien mäsa o vyše 18 percent a mlieka, syrov a vajec o viac ako 20 percent.

Obchodné reťazce na Slovensku sa preto po vzore Francúzska rozhodli zaviesť protiinflačnú garanciu. „Znamená to, že každý reťazec si sám určí tridsať až sto druhov potravín, pri ktorých bude garantovať rovnakú cenu v období troch mesiacov. Celkovo ide o 400 jedinečných položiek. Potraviny budú vyložené na pulte označenom logom nákupného vozíka v krúžku na modrom podklade, ktoré bude v každom reťazci rovnaké,“ vysvetlil filozofiu opatrenia minister Samuel Vlčan. Logo ste si už odvčera mohli všimnúť v reťazcoch Billa, CBA, Coop Jednota, Kaufland, Labaš, Lidl, Terno, Tesco.

Začiatok opatrení bol však v niektorých predajniach neistý. Overili sme si to v predajni Lidl v Bratislave. Ráno o 10.00 h predavačky otázky o garancii najprv prekvapili, a tak nás nasmerovali na vedúceho. „Práve som dostal hrubú obálku s inštrukciami, idem si ich naštudovať,“ prezradil vedúci predajne Martin. Ako prvé vylepil logo protiinflačnej garancie na vchod do obchodu. Potom si zobral menšie logá, ktoré začal lepiť k výrobkom zo zoznamu.

Reťazec má na zozname 40 položiek, nechýbajú pečivo, mliečne výrobky, šunka, tofu a dokonca aj deväť druhov vín a jeden druh piva. Prekvapivé bolo zistenie, že čerstvé ovocie ani zelenina sa na zozname nenachádzali. Dokonca sme na ňom nenašli ani mäso či produkty z drogérie.

Článok pokračuje na ďalšej strane: AKÉ PRODUKTY VYBRALI OSTATNÉ REŤAZCE A PREČO JE GARANCIA CIEN PODĽA ANALYTIKA CHYBOU? »»»

Billa dala na zoznam aj toaletný papier. „Zastropované ceny sa týkajú produktov ako mlieko, tvaroh, rôzne druhy syrov, vajcia, káva, čaj, maslo a margaríny, pekárenské výrobky, cukor, soľ, olej, ryža, mäso, mäsové výrobky, ryby, balená voda, banány, džúsy, ale aj toaletný papier,“ vymenovala hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová. Dodala, že výrazná väčšina týchto produktov je slovenského pôvodu. Ceny týchto produktov teda nebudú v období troch mesiacov stúpať, no zlacnieť vraj môžu. „Zákazníkov môžeme potešiť správou, že aj na tieto produkty sa môžu vzťahovať zľavy a ich ceny tak môžu ešte viac klesnúť,“ doplnila hovorkyňa.

Reťazec Kaufland zastropoval ceny až stovke produktov, ktorých ceny navyše znížil o 15 – 20 %. Na zozname má mlieko, maslo, olej, ryžu, cestoviny, jogurty, ale aj cesnak, zemiaky, hrušky, jablká alebo šalát. „Od 20. marca 2023 v našom obchodnom reťazci zlacnie viac ako sto potravín bežnej spotreby, ktoré zákazníci nakupujú najčastejšie. Ide o dlhodobé zníženie cien, ktoré sa týka tovaru zo sortimentu čerstvých potravín ako chlieb, mlieko či zemiaky a tiež trvanlivých potravín,“ vysvetlil Richard Bendík, riaditeľ nákupu v spoločnosti Kaufland Slovensko.

Až 50 produktov dennej spotreby má na zozname Tesco. „Na tri mesiace budeme garantovať cenu vyše 50 produktov. Keďže primárnym cieľom je ochrániť najmä nízkopríjmové domácnosti, Tesco medzi potraviny so zastropovanými cenami zaradilo najmä produkty bežnej spotreby,“ priblížila PR manažérka reťazca Tesco Mária Zerzanová.

Analytikovi INESS Martinovi Vlachynskému sa však zmrazenie cien nepozdáva. Ľuďom podľa neho veľa pozitív neprinesie. „Predpokladám, že je to dohoda s ‚nožom na krku‘ a obchodníci sa ňou snažia vyhnúť ešte nebezpečnejším opatreniam, ako sú napríklad špeciálne dane. Obchodníci nemajú moc zastaviť infláciu, takýto krok im zníži marže a tržby, takže budú mať menej zdrojov na platenie vlastných nákladov, ako sú energie, mzdy a na investície,“ vyjadril sa analytik.

Anketa

Súhlasíte so zastropovaním cien vybraných potravín na tri mesiace?

Hlasovanie bolo ukončené

Straty vraj môžu premietnuť do položiek, ktoré na zozname nemajú. „Efektom môže byť aj to, že časť cenového tlaku prenesú na výrobky mimo zoznamu, časť na výrobcov potravín, prípadne niektoré produkty vyradia z ponuky alebo ich budú ponúkať na prídel (maximálne množstvo na jeden nákup). Na konci dňa má tento krok pozitívny prínos len pre politikov, ktorí sa pred voľbami môžu pýšiť ‚bojom proti vysokým cenám‘. Naopak, stratia na tom obchodníci, potravinári, poľnohospodári a po čase aj samotní spotrebitelia,“ predpovedal Martin Vlachynský.

Článok pokračuje na ďalšej strane: ZA POPULISTICKÝ KROK OZNAČILI ZASTROPOVANIE AJ PEKÁRI: TESNE PRED ZASTROPENÍM REŤAZCE ZDRAŽELI VÝROBKY O 10%! PREČO? »»»

Za populistický krok označili zastropovanie cien potravín aj pekári. „Nebudeme akceptovať žiadne vysávanie našich rozpočtov špekulatívnymi praktikami dodávateľov energií, nenásytnými obchodnými reťazcami či populistickými návrhmi politikov,“ povedal predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Milan Lapšanský. Ako príklad uviedol práve dohodu ministra pôdohospodárstva a reťazcov. Tesne pred podpisom mali totiž reťazce bezdôvodne zvýšiť ceny.

„Agrorezort síce s nimi 17. marca uzavrel dohodu o zastropovaní pultových cien vybraných výrobkov (protiinflačná garancia) na obdobie troch mesiacov, počas posledných dní pred podpisom dohody však pekári zaznamenali neodôvodnené zdraženie svojich výrobkov na pultoch viacerých zahraničných reťazcov dosahujúce takmer 10 percent,“ zdôraznil Milan Lapšanský. Podčiarkol, že sa tak dialo aj jeden deň pred piatkovou tlačovou konferenciou. „Dokonca išlo vo viacerých sieťach o rovnaké zdraženie identického pekárskeho sortimentu, čo môže vytvárať podozrenie z kartelovej dohody a toto konanie by mal preveriť Protimonopolný úrad,“ dodal predseda zväzu.

Ministerstvo pôdohospodárstva sa bráni, že protiinflačná garancia je iniciatívou obchodníkov. „Lapšanský má bohaté skúsenosti s politickými kampaňami v súvislosti s potravinami a mal by vedieť aj na základe vlastných chýb z minulosti (osobitný odvod pre obchodné reťazce), aké reálne možnosti má ministerstvo pri riešení vysokých cien potravín,“ dodal agrorezort.

Mohlo by vás zaujímať:

Vyberáme pre vás niečo PLUS

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.