Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

ZLÉ SPRÁVY pre šoférov: Po meste sa už 50-kou nepreveziete, na diaľnici klesne maximálka tiež!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    NA TOTO POZOR: Vodičák na automat vám neplatí aj pre manuál!
    Zdroj: FB/Polícia Slovenskej republiky
    Reklama

    V Bruseli sa aktuálne veľmi vášnivo diskutuje o nových cieľoch v doprave. Tie by chceli presadiť do roku 2030. Jednou z tém je zavedenie jednotnej maximálnej povolenej rýchlosti pre celú Európsku úniu. O koľko by sa tak znížila rýchlosť aj na našich cestách?

    Maximálna povolená rýchlosť pre osobné aj nákladné vozidlá sa má v krajinách Európskej únie zjednotiť. Európsku komisiu na to vyzvala Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC), uvádza portál autoviny.sk.

    Spolu s ďalšími inštitúciami, ETSC požaduje zaviesť rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné autá a dodávky. Pre nákladné autá by mala platiť maximálka 80 km/h. Na okresných cestách považujú za prijateľný maximálny limit 80 km/h.

    Zmena má nastať aj v mestách. Aktuálnych 50 km/h sa zníži na 30 km/h. Európska rada pre bezpečnosť v doprave totiž považuje túto rýchlosť za nový štandard pre mestské oblasti, v ktorých sa motorové vozidlá miešajú s chodcami a cyklistami.

    Anketa

    Súhlasíte so znížením rýchlosti?

    Okrem toho má ísť aj o zníženie emisií. „Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšujú pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie,“ vysvetľuje organizácie ETSC v liste adresovanom európskym komisárom. Ako príklad uvádzajú Holandsko, ktoré úspešne znížilo povolenú rýchlosť na diaľniciach na 100 km/h počas dňa s ambíciou znížiť výfukové emisie. Auto jazdiace rýchlosťou 100 km/h je podľa správy o 25 % efektívnejšie ako pri rýchlosti 130 km/h.

    Článok pokračuje na ďalšej strane: Ktoré mestá už nový rýchlostný limit prijali? »»»

    Maximálnu rýchlosť v mestách už na 30 km/h znížilo niekoľko miest, medzi nimi aj Brusel a Paríž. Rovnaký limit bude novou normou v mestských oblastiach aj po celom Španielsku. Analýza bruselského regiónu preukázala, že toxické emisie, hluk a nehody sa od zavedenia novej maximálnej rýchlosti znížili.

    Modelovú analýzu uskutočnilo aj Spojené kráľovstvo. Výsledky hovoria jasne. Pri nižšej povolenej rýchlosti (30 km/h) sa znižujú aj nároky potrebné na zastavenie/rozjazd v meste, čo redukuje emisie CO2 a spotrebu paliva až o štvrtinu.

    „Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať na zníženie rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ uvádza Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.

    Prečítajte si tiež:

    Vyberáme pre vás niečo PLUS

    Autor článku

    Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.