Živelná POHROMA môže kedykoľvek udrieť aj na Slovensku: Kedy vám poisťovňa preplatí TORNÁDO?
29. 6. 2021, 12:00 (aktualizované: 16. 7. 2024, 3:03)

Minulotýždňové tornádo na Morave zanechalo za sebou okrem ľudských obetí obrovské škody na majetku. Nádejou pre ľudí, ktorí prišli za pár minút doslova o všetko, sú poisťovne. Pokrývajú slovenské poisťovne škody po tornáde a na čo si dať pozor?
Zdroj: Plus JEDEN DEŇ
Zdroj: Profimedia
Zdroj: Vladimír Mièek
Galéria k článku
V najzasiahnutejších okresoch Břeclav a Hodonín poškodili tornádo a búrky 1 200 domov. Väčšina z nich prišla minimálne o strechu, desiatky domov budú musieť zbúrať. Škody na verejnom majetku dosiahli najmenej 471 miliónov eur, na súkromnom mnohonásobne viac.
Po katastrofe pár kilometrov od našich hraníc sa vynárajú otázky, či poisťovne preplatia škody, ak sa niečo podobné stane u nás. Poisťovne tvrdia, že škody spôsobené tornádom kryjú už základné poistky. „V rámci poistenia nehnuteľnosti a zariadenia domácnosti sú už v základnom poistení kryté škody spôsobené búrlivým vetrom s rýchlosťou nad 60 km/h, to znamená, že kryjeme aj škody spôsobené tornádom," povedala Beata Lipšicová z komunikačného oddelenia poisťovne Uniqa.
Dôležité je mať uzatvorené komplexné poistenie celého majetku, ktoré zahŕňa poistenie nehnuteľnosti rodinného domu, zariadenia domácnosti, vedľajších budov na pozemku a pod. „Už v základnom poistení ponúkame komplexné krytie živelných nebezpečí - požiar, búrlivý vietor vrátane tornáda, povodeň, záplava, zemetrasenie, krupobitie, spätné prúdenie vody atď.," dodala Lipšicová.
Podľa Moniky Majerčíkovej z poisťovne Generali je dôležité uvedomiť si rozdiel medzi poistením nehnuteľnosti a domácnosti. Každé slúži na poistenie niečoho iného. „Poistenie nehnuteľnosti kryje škody na samotnej stavbe, poistenie domácnosti zasa na vybavení, čiže interiéri. Je dôležité čo najpresnejšie stanoviť poistnú sumu, od nej závisí aj výška poistného. Dôležitú úlohu v prípade vzniku škody zohrávajú aj asistenčné služby, ktoré naša poisťovňa automaticky ponúka už v základnom krytí," zdôraznila Majerčíková. V asistenčných službách býva zahrnuté náhradné ubytovanie alebo náklady na odpratanie trosiek.
Čítajte na ďalšej strane: Kedy vám poisťovňa nepreplatí škody >>
Odborník upozorňuje, že v čase rastúcich cien nehnuteľností si treba dať veľký pozor na tzv. podpoistenie. „Už aj pri zmluvách starších ako 3 – 5 rokov je riziko, že pôvodná poistná suma už nezodpovedá aktuálnej reálnej hodnote domu. Preto je dôležité si dať takúto zmluvu skontrolovať aspoň raz za 3 roky a jej poistnú sumu navyšovať o mieru rastu cien," uviedol Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.
Poistné plnenie pri tornáde by nemuselo byť vyplatené napríklad vtedy, ak poistená nehnuteľnosť bola už pred udalosťou v zlom technickom stave. „Teda mala poškodenú strechu, bola neudržiavaná a podobne," dodal Búlik.
Pri nahlasovaní škody po tornáde sa postupuje štandardne. Potrebné je nahlásenie škôd poisťovni a postup podľa jej inštrukcií. Pri masovej udalosti ako na Morave poisťovne vysielajú do oblasti svojich odborníkov na zdokumentovanie škôd. Ak existuje obava o stabilitu stavby, pred odstraňovaním škôd treba počkať na obhliadku statikom.