Zakážu mobily na školách? Vo svete to funguje. Je to digitálny heroín, hovorí odborník
15. 10. 2023, 18:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:31)
Téma používania či nepoužívania mobilných telefónov na školách nie je vôbec nová. Diskusie sa vedú dlhodobo. Prečo sa o nej ale opäť hovorí? Používanie mobilov totiž vedie k šikane a čo je ešte horšie, k depresiám.
Zdroj: Profimedia
Zdroj: Daniel Bockwoldt
Zdroj: SITA
Galéria k článku
Používanie mobilných telefónov na školách je zakázané alebo obmedzené vo viacerých krajinách. Problému sa venuje aj globálna správa UNESCO s názvom „Technológie vo vzdelávaní“. „Mobily na školách sú postupne zakázané v každej 4. krajine na svete. Príkladmi sú Taliansko, Portugalsko, Francúzsko, Španielsko či iné. V niektorých funguje plošný zákaz, v iných blokujú konkrétne aplikácie, napríklad v USA sociálnu sieť Tik Tok,“ uviedla Jana Foltányová zo Slovenskej komisie pre UNESCO. Organizácia v správe vyzýva k plošnému zákazu používania mobilov v triedach. „Už len fakt, že deti majú mobil pri sebe stačí na to, aby sa prestali sústreďovať. Aby sa sústredenie dieťaťa navrátilo po používaní mobilu, je potrebných 20 minút, čo je takmer polovica vyučovacej hodiny. Technológie majú byť podporný nástroj vo vzdelávaní, nie jeho náhradou,“ vraví Foltányová.
Komisár pre deti Jozef Mikloško upozornil, že mobily sa v školách často stávajú nástrojom na šikanovanie. „Odvádzajú pozornosť od výchovno-vzdelávacieho procesu, znižujú kognitívne schopnosti, vedú k osamelosti dieťaťa a v neposlednom rade ovplyvňujú jeho zdravý duševný vývoj,“ vysvetľuje Mikloško.
Jeho slová potvrdil aj český neurológ, pedagóg a primár neurológie na Univerzite v Yale Martin Jan Stránský. „Napriek tomu, že 87 % ľudí v únii vlastní mobilný telefón a 92 % má prístup k internetu, zaznamenávame pokles IQ, vo všetkých štandardizovaných testoch. Navyše za posledných 10 rokov sme vzrástol počet ľudí s depresiou až o 33 %,“ vysvetľuje neurológ. „Digitálne technológie navyše menia spôsob ako mozog preberá a procesuje informácie, čo mení neurochemické procesy a trasy v mozgu a tým podkopáva jeho evolučné schopnosti a prirodzený proces, ako sa mozog učí a myslí. Mobilné telefóny nazývam digitálnym heroínom.“
Vo Francúzsku funguje zákaz mobilov v školách od roku 2018. Ako vyzerá v praxi, priblížil atašé pre vzdelávaciu spoluprácu Louis Marandet zastupujúci Veľvyslanectvo Francúzskej republiky na Slovensku. „V čase kedy sme zaviedli zákaz smartfónov na školách každý žiak II. stupňa na ňom trávil priemerne 7 hodín a 48 minút denne. Zákaz platí počas celého vyučovacieho dňa, v celom areáli školy. V zákaze sú ale výnimky pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Výnimky tiež určujú konkrétne miesta a okolnosti vo vyučovacom procese, kedy je možné mobily používať,“ vysvetlil Louis Marandet. Dodal, že pri zavedení zákona, bolo potrebné zistiť názory rodičov detí „Pred zavedením zákazu prebehol výskum medzi rodičmi. Rok pred schválením zákona so zákazom súhlasilo 67 % rodičov. Rok po zavedení zákazu tento počet stúpol na 82 %.“
Jozef Mikloško preto vyzýva k širokej odbornej diskusii, z ktorej vyplynú konkrétne závery, ktoré identifikujú najvhodnejšie jednotné formy a spôsoby regulácie mobilných zariadení na školách so záväznosťou pre celé územie Slovenska. „Osobitne výzvam rezort školstva a zdravotníctva k prijatiu opatrení smerujúcich k podpore regulácie používania mobilných zariadení na základných a stredných školách,“ dodal Mikloško.