Sex 5 krát do týždňa? Vysoký tlak? Vaše auto vie o vás všetko. A automobilky údaje predávajú...
17. 9. 2023, 7:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:27)

Výrobcovia áut vo veľkom ponúkajú na predaj údaje o majiteľoch vozidiel vrátane záznamu ich hlasov, údajov o zdravotnom stave či sexuálnej aktivite. Tvrdí to prieskum neziskovej internetovej spoločnosti Mozilla Foundation medzi 15 svetovými automobilkami. A vy ako majiteľ často ani netušíte, kde všade stroje vaše údaje zbierajú.
Zdroj: ROBO HUBAČ
Zdroj: ROBO HUBAČ
Zdroj: ROBO HUBAČ
Galéria k článku
Napríklad japonský výrobca Nissan podľa autorov prieskumu uviedol, že môže obchodníkom s dátami predať údaje o inteligencii, zdraví či sexuálnej aktivite vodičov a ďalších cestujúcich. Nemecká automobilka Volkswagen zase pomocou nahrávok hovorov z auta môže vytvoriť profil jeho majiteľa na účely cielenej reklamy, píše portál čt24.
„Už nejde len o to predávať autá, aby ste zarobili peniaze. Ide o to zbierať údaje, a tie potom použiť na zarobenie peňazí,“ povedal podľa webu Politico vedúci prieskumu Len Caltrider. Množstvo dát, ktoré automobilky zbierajú, je podľa neho „šokujúce“. Moderne vybavené autá ich podľa neho môžu zhromažďovať pomocou senzorov, záznamov zvuku či kamier mieriacich dovnútra vozidla.
Mozilla Foundation je známa predovšetkým prevádzkovaním internetového prehliadača Firefox. Robí ale aj prieskumy týkajúce sa ochrany súkromia v digitálnom prostredí. Jej ľudia teraz preverovali politiku ochrany súkromia automobiliek alebo prechádzali aplikácie, ktoré ponúkajú zákazníkom.
Prieskum okrem spomínaných firiem zahŕňal napríklad aj spoločnosti BMW, Fiat, Renault, Toyota či Tesla. Výrobcovia viac ako štyroch pätín skúmaných značiek sú podľa prieskumu schopní ponúkať dáta na predaj. Iba značky Renault a Dacia ponúkajú majiteľom možnosť zmazať všetky ich dáta.
Prieskumníci sa zaoberali trhmi v Európe, Spojených štátoch a Južnej Kórei. V Európskej únii síce teoreticky platí vďaka nariadeniu GDPR zrejme najprísnejšia ochrana citlivých údajov, avšak automobilov sa podľa Caltridera netýka.
„Zdá sa, že autá sa ukryli pred radarom ochrany súkromia, a ja dúfam, že to pomôžeme napraviť. Pretože je to naozaj desivé,“ dodal Caltrider. „Z väčšiny áut sa stále viac stáva pojazdné nahrávacie zariadenie. Elektronika, za ktorú vodiči platia stále viac, o nich zbiera viac a viac údajov,“ povedal agentúre AP expert na technológie a ľudské práva Albert Fox Cahn z Harvardovej univerzity.