VEĽKÉ POROVNANIE cien z novembra 1989 a dnes: Pozrite, koľko sme robili na chlieb či televízor!
16. 11. 2021, 6:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 6:50)
Dnes na ceny nahor tlačí oživenie ekonomiky po pandémii koronavírusu a rekordná inflácia. Znova zažívame aj pocit nedostatku tovaru, keďže výroba sa naplno neobnovila. Pozrite sa, aké cenovky viseli v obchodoch v roku 1989 a koľko za rovnaký tovar zaplatíte dnes.
Zdroj: Škoda
Zdroj: archÃv
Zdroj: Zdroj: Štatistický úrad SR, prepočty WOOD and Company
Galéria k článku
Rady na toaleťák či banány sa dnes zmenil na tlačenice na akcie. Po nežnej revolúcii sa zmenil aj spôsob nakupovania Slovákov. Dnes už máme oveľa viac možností, kde a čo nakúpiť. Otvorením hraníc u nás začali pôsobiť aj zahraničné obchodné reťazce. Zároveň sme od globálneho trhu oveľa viac závislí, čo ukázala aj pandémia koronavírusu. Bez čipov z Číny sa na Slovensku nedajú vyrábať nemecké autá. Máme sa teda skutočne lepšie?
Mnohí majú pocit, že za socializmu bolo všetko lacnejšie. Ak by sme vtedajšie ceny prerátali na eurá, chlieb by skutočne stál 0,09 centa, maslo 0,17 centa, kilové kurča 1 euro a Škoda Favorit by nás vyšla 2 800 eur. Šetriť by sme naň však museli z mesačného platu 104 eur, čo bol vtedy priemerný zárobok. Od roku 1989 vzrástla priemerná mzda z 3 142 Kčs na 1 163 eur v prvom polroku tohto roka.
Koľko sme na potraviny a tovar robili vtedy a dnes: Kliknite TU
Mnohí však dlhé roky po revolúcii hovorili, že za socializmu sa mali lepšie. A sčasti majú aj pravdu. „Slováci začali reálne zarábať viac ako v roku 1989 až v roku 2007,“ vysvetľuje analytička Eva Sadovská zo spoločnosti WOOD & Company. Po revolúcii sa totiž prepadli reálne mzdy, viackrát sa devalvovala koruna a naopak, mnohé ceny v obchodoch rástli. „V súčasnosti zarábame v priemere reálne o 35 až 40 percent viac ako v roku 1989,“ doplnila Sadovská s tým, že dnes si z platov môžeme dovoliť kúpiť viac tovarov a služieb ako kedysi.
S rastom platov za 32 rokov od nežnej revolúcie poriadne rástli aj cenovky v obchodoch. Navyše v posledných mesiacoch rastú ceny potravín a niektorých tovarov rekordným tempom. Aj pod to sa podpísala koronakríza. Porovnať tak, či sme sa mali lepšie vtedy alebo dnes, je najlepšie na množstve odpracovaného času.
POROVNANIE CIEN Článok pokračuje na ďalšej strane >>>
Na kúpu chleba dnes musíme pracovať o 5 minút dlhšie ako kedysi. Kým v roku 1989 sme si na chlieb za 9 Kčs zarobili za 9 minút, dnes na chlieb za 1,51 eura musíme pracovať až 14 minút. Dlhšie robíme aj na zemiaky, namiesto 5 minút pred 32 rokmi si dnes kilo kúpime po 7 minútach práce.
Sú to však skôr výnimky. „Na nákup väčšiny potravín nám dnes stačí odpracovať kratší čas ako kedysi. Platí to najmä pre mäsové výrobky, vajcia, ale aj cukor. Menej času strávime v práci aj pre nákupy mliečnych výrobkov, avšak rozdiely už nie sú natoľko výrazné,“ vypočítala Sadovská.
Podstatne kratší čas potrebujeme odpracovať aj na nákup tovarov dlhodobej spotreby. Napríklad na kúpu farebného televízora sme museli v roku 1989 odpracovať približne 8-násobne dlhší čas ako v súčasnosti, keď si chceme zaobstarať LCD televízor.
Ak sme si pred vyše tromi dekádami chceli dopriať novú chladničku, stálo nás to päťnásobne viac času stráveného v práci ako dnes. V prípade kúpy automobilu išlo kedysi o viac ako dvojnásobne dlhší odpracovaný čas.
Zmenil sa spôsob nakupovania: Článok pokračuje na ďalšej strane >>>
Za vyše tridsať rokov od socializmu sa zmenil aj spôsob nakupovania. Okrem zahraničných reťazcov na Slovensku vznikli veľké obchodné centrá, ktoré nesmú chýbať v žiadnom väčšom meste. Mimo tovarov do nich chodíme aj za zábavou či kulinárskymi zážitkami. Aj pre pandémiu sa čoraz viac do popredia dostáva aj nakupovanie v e-shopoch.
„Slováci prišli na chuť online nakupovaniu, ktoré dosahuje v tomto roku rekordy. Objem nákupov kulminoval v marci, keď bol až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období roka 2020 a dokonca viac než dvojnásobný než v marci 2019,“ uviedol analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Nakupovanie cez internet pokračovalo aj po otvorení obchodov a praje mu aj predvianočný čas. „Súčasné dáta naznačujú, že by objem platieb v eshopoch mohol v závere tohto roka prekonať aj rekordné marcové objemy,“ doplnil Horňák.
V posledných rokoch sa upriamuje pozornosť aj na uvedomelé nakupovanie. Mnohí Slováci sa snažia kupovať slovenské výrobky s podporou lokálnych výrobcov a kupovať tak, aby nevytvárali zbytočný odpad, neplytvali energiami a čo najmenej zaťažovali našu planétu.