Adrián Babič prišiel o život koncom mája počas tréningu na ceste za obcou Lemešany. Pár dní na to nedala vodička pri obci Tlmače prednosť 22-ročnému profesionálnemu cyklistovi Martinovi Chrenovi. Vyviazol s pomliaždeninami kolena a zápästia, natrhnutým svalom a odreninami lopatiek. V júni zachytilo auto pri Banskej Bystrici 10-ročné dieťa s matkou, ktorá vážnym zraneniam na mieste podľahla. Koncom augusta zomrel na ceste pri Trenčíne len 18-ročný talentovaný cyklista a slovenský juniorský reprezentant Róbert Nagy.

Na prebiehajúcej septembrovej schôdzi parlamentu je návrh, ktorý by mal zvýšiť bezpečnosť cyklistov na slovenských cestách. Štyria poslanci opozičného Smeru-SD navrhujú minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní cyklistu na vzdialenosť 1,5 metra mimo zastavaného územia a 1 meter v zastavanom území obce. Zároveň má novela medzi porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom zaradiť okrem ohrozenia aj obmedzenie cyklistu pri predchádzaní.

Na prvé počutie sa cyklistom zmeny pozdávajú. „Áno, samozrejme, potrebná vec. V mnohých krajinách to tak už funguje. Podľa toho, čo sa deje, to malo byť už dávno,“ povedal nám cyklista a odborník na servis bicyklov Marek Jurčík z Kaktus biku.

Čo si o návrhu myslia ďalší cyklisti? Čítajte »TU« 

Občianske združenie Cyklokoalícia, ktorá dlhodobo upozorňuje a rieši problémy cyklistov, vidí v aktuálnom návrhu nedostatky. „Je to nejednoznačnosť zastavaného územia. Jednoduchším riešením by v prípade, že chceme zavádzať dve vzdialenosti, bolo rozdelenie na cesty v obci a mimo obce,“ tvrdí šéf Cyklokoalície Dan Kollár. Na zváženie je podľa neho tiež umožnenie predchádzania cyklistu aj cez plnú čiaru, čo v návrhu rovnako absentuje.

Anketa
Je podľa vás nastavenie vzdialenosti obiehania cyklistov dobrý nápad?

Dopravný analytik Jozef Drahovský však z návrhu nie je nadšený. Návrh je podľa neho nedomyslený. „Treba vyriešiť viacero vecí, aby sa bezpečnosť cyklistu zvýšila a neobmedzila sa plynulosť cestnej premávky. Taká istá vzdialenosť by mala platiť aj pre cyklistov, keď dobehnú pomaly idúce vozidlo alebo vozidlo dávajúce prednosť v jazde, aby sa nevopchali medzi vozidlo a obrubník alebo medzi dve vozidlá s následným rizikom zachytenia. Okrem toho treba doriešiť možnosť predbiehania cez plnú čiaru a povinnosť pre pomalé vozidlo na čele kolóny, vrátane cyklistu, aby aspoň raz za 10 minút pustil kolónu pred seba,“ tvrdí Drahovský.

Ako vníma novelu europoslankyňa a cyklistka Lucia Ďuriš Nicholsonová a ktorá krajina prijala pred pár dňami podobný návrh? Čítajte na ďalšej strane » » »