Veľká zmena pravidiel na našich cestách: TÁTO NOVINKA má zvýšiť bezpečnosť cyklistov!
18. 9. 2021, 18:00 (aktualizované: 18. 9. 2021, 19:50)

Zdroj: fd
Mimoriadne tragické leto na slovenských cestách pokiaľ ide o zrážky áut s cyklistami. Asi najviac zarezonovala smrť talentovaného 24-ročného reprezentanta Adriána Babiča, no žiaľ, jeho prípad nebol jediný. Tragédie rozprúdili debatu o bezpečnosti cyklistov na cestách a v parlamente je už aj návrh zákona na radikálnu zmenu. Podarí sa zabrániť ďalším zbytočným úmrtiam?
Zdroj: mh
Zdroj: mh
Zdroj: mh
Galéria k článku
Adrián Babič prišiel o život koncom mája počas tréningu na ceste za obcou Lemešany. Pár dní na to nedala vodička pri obci Tlmače prednosť 22-ročnému profesionálnemu cyklistovi Martinovi Chrenovi. Vyviazol s pomliaždeninami kolena a zápästia, natrhnutým svalom a odreninami lopatiek. V júni zachytilo auto pri Banskej Bystrici 10-ročné dieťa s matkou, ktorá vážnym zraneniam na mieste podľahla. Koncom augusta zomrel na ceste pri Trenčíne len 18-ročný talentovaný cyklista a slovenský juniorský reprezentant Róbert Nagy.
Na prebiehajúcej septembrovej schôdzi parlamentu je návrh, ktorý by mal zvýšiť bezpečnosť cyklistov na slovenských cestách. Štyria poslanci opozičného Smeru-SD navrhujú minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní cyklistu na vzdialenosť 1,5 metra mimo zastavaného územia a 1 meter v zastavanom území obce. Zároveň má novela medzi porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom zaradiť okrem ohrozenia aj obmedzenie cyklistu pri predchádzaní.
Na prvé počutie sa cyklistom zmeny pozdávajú. „Áno, samozrejme, potrebná vec. V mnohých krajinách to tak už funguje. Podľa toho, čo sa deje, to malo byť už dávno,“ povedal nám cyklista a odborník na servis bicyklov Marek Jurčík z Kaktus biku.
Čo si o návrhu myslia ďalší cyklisti? Čítajte »TU«
Občianske združenie Cyklokoalícia, ktorá dlhodobo upozorňuje a rieši problémy cyklistov, vidí v aktuálnom návrhu nedostatky. „Je to nejednoznačnosť zastavaného územia. Jednoduchším riešením by v prípade, že chceme zavádzať dve vzdialenosti, bolo rozdelenie na cesty v obci a mimo obce,“ tvrdí šéf Cyklokoalície Dan Kollár. Na zváženie je podľa neho tiež umožnenie predchádzania cyklistu aj cez plnú čiaru, čo v návrhu rovnako absentuje.
Anketa
Je podľa vás nastavenie vzdialenosti obiehania cyklistov dobrý nápad?
Dopravný analytik Jozef Drahovský však z návrhu nie je nadšený. Návrh je podľa neho nedomyslený. „Treba vyriešiť viacero vecí, aby sa bezpečnosť cyklistu zvýšila a neobmedzila sa plynulosť cestnej premávky. Taká istá vzdialenosť by mala platiť aj pre cyklistov, keď dobehnú pomaly idúce vozidlo alebo vozidlo dávajúce prednosť v jazde, aby sa nevopchali medzi vozidlo a obrubník alebo medzi dve vozidlá s následným rizikom zachytenia. Okrem toho treba doriešiť možnosť predbiehania cez plnú čiaru a povinnosť pre pomalé vozidlo na čele kolóny, vrátane cyklistu, aby aspoň raz za 10 minút pustil kolónu pred seba,“ tvrdí Drahovský.
Ako vníma novelu europoslankyňa a cyklistka Lucia Ďuriš Nicholsonová a ktorá krajina prijala pred pár dňami podobný návrh? Čítajte na ďalšej strane » » »
Podobne to vidí aj europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová, ktorá intenzívne upozorňuje na problémy cyklistov. Podľa nej je obiehanie cyklistov vo vzdialenosti 1,5 metra dôležité, no kľúčová je iná vec. „Rýchlosť vozidiel je absolútne kľúčovým faktorom bezpečnosti cestnej premávky, a to ako pri predchádzaní nehodám, tak pri závažnosti ich následkov. Napríklad pravdepodobnosť, že stojaca osoba prežije náraz automobilu pri rýchlosti 64 km/h je len mizivých 15 %, pri rýchlosti 48 km/h je to už 55 %, pri rýchlosti 32 km/h až 95 %,“ upozornila Nicholsonová.
Vysoká rýchlosť áut je problém aj podľa Cyklokoalície. „Maximálnu povolenú rýchlosť na Slovensku bežne prekračujú zhruba tri štvrtiny vodičov. Efektívnejšie, automatizované vymáhanie jej dodržiavania by určite pomohlo. V okolitých krajinách vidíme, že technológie to dnes umožňujú,“ doplnil Kollár.
Úlohu v bezpečnej cyklistike zohráva aj stav a výstavba cyklistickej infraštruktúry. „Zdroje na ňu môžu mestá a obce čerpať z eurofondov aj Plánu obnovy. Financie pre to nie sú dobrou výhovorkou, je to o vôli a aktivite samospráv,“ prízvukuje šéf Cyklokoalície.
Nemenej dôležité na zníženie nehodovosti sú podľa Ďuriš Nicholsonovej aj zjednodušenie procesu určovania dopravného značenia, osveta a vzdelávanie cyklistov aj vodičov v školách či autoškolách a najmä vzájomná tolerancia všetkých účastníkov cestnej premávky. „Nič z toho smerácka novela nerieši. Je to len populistický návrh vytrhnutý z kontextu, na ktorom chcú získať lacné politické body. Výsledkom bude, že ministerstvo vnútra a ministerstvo dopravy si touto úpravou umyjú ruky a bezpečnosť cyklistov nebudú riešiť komplexne tak, ako to požadujeme v petícii, ktorú podpísalo skoro 22-tisíc ľudí,“ dodala europoslankyňa.
Bezpečný odstup pri predchádzaní cyklistu na vzdialenosť minimálne 1,5 metra schválili tento týždeň v stredu aj naši susedia Česi. „Hoci samotné spresnenie odstupu nezabráni všetkým nehodám, ako jeden z mnohých dielikov skladačky určite prispeje k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Našim susedom preto srdečne gratulujeme. Veríme, že sa naprieč politickým spektrom inšpirujú českými kolegami a urobia tento prvý krok k väčšej bezpečnosti ľudí na bicykloch na našich cestách,“ zhodnotil Kollár z Cyklokoalície.
Či návrh Smeru-SD v parlamente prejde, je otázne. „My nemáme problém s opozičnými návrhmi, pokiaľ sú zmysluplné, ale v zmysle koaličnej zmluvy podpora opozičného návrhu musí prejsť dohodou na koaličnej rade,“ povedal Peter Pčolinský (Sme rodina). „Nie je to len o 1 a pol metroch, treba aj ďalšie opatrenia,“ dodala Anna Zemanová (SaS). Viac ako opozičný návrh by poslanci koaličných strán radšej videli komplexný návrh z dielne ministerstva vnútra. Ten sa vraj už pomaly pripravuje a mohol by prísť na schôdzu už v októbri.
Koaliční poslanci upozornili, že dodržať odstup nie je vždy možné: Na niektorých cestách to nejde! » » »
Poslanci Národnej rady (NR) SR v piatok v závere druhého rokovacieho dňa aktuálnej schôdze venovali otázke bezpečnosti cyklistov. Novelu zákona o cestnej premávke, ktorú predložil poslanec Richard Takáč (Smer-SD), niektorí nevidia reálne.
Navrhuje stanoviť minimálny bočný postup auta pri predchádzaní cyklistu na 1,5 metra na cestách mimo zastavaného územia obce a najmenej jeden meter v zastavanom území obce. „Myslím si, že je potrebná ochrana cyklistov ako najzraniteľnejšej skupiny na cestách. Cyklista má len tú prilbu," podčiarkol Takáč s tým, že auto chráni aj karoséria a celá konštrukcia.
Viacerí koaliční poslanci poukázali pritom na nedostatky cestnej infraštruktúry, ktorá podľa nich toto neumožňuje.
Miloš Svrček (Sme rodina) poznamenal, že Slovensko je signatárom a dodržuje medzinárodný dohovor o cestnej premávke, ktorý stanovuje povinnosť vodiča zachovať bezpečnostný odstup pri predchádzaní. Podotkol, že úroveň cestnej infraštruktúry na Slovensku je katastrofálna a na niektorých cestách nie je možné zabezpečiť metrový odstup od cyklistu. Na niektorých cestách by podľa neho mohlo pri takomto obchádzaní cyklistu dôjsť k stretu s protiidúcim autom.