S týmto Danko nerátal: Na zrušení slovenských známok zarobia hlavne zahraniční šoféri!
14. 2. 2020, 6:00 (aktualizované: 16. 9. 2024, 14:31)

Zdroj: TASR
Diaľničné známky by mali patriť minulosti. Vláda v stredu schválila návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke, ktorý na rokovanie predložil predseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD). Toto opatrenie viac poteší zahraničných motoristov.
Zdroj: Matej Jankovič
Zdroj: archív
Zdroj: NDS
Galéria k článku
Zrušenie diaľničných známok pre všetky vozidlá do 3,5 tony nebude pre Slovákov podľa odborníka také výhodné ako sa môže na prvý pohľad zdať. V roku 2019 vodiči zakúpili celkovo skoro 5 miliónov diaľničných známok, čo je o 2,6 % viac ako v roku 2018. Príjem z úhrady elektronických známok predstavoval 79 374 263 eur, čo je nárast oproti roku 2018 o 4 %.
Experti považujú toto je opatrenie za nelogické a dokonca škodlivé. Ročne nás bude stáť asi 80 miliónov eur a bude platiť pre všetkých. „Opatrenie bude musieť platiť nielen pre Slovákov, ale aj pre zahraničných motoristov, inak by to bolo diskriminačné,“ vysvetlil šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Viac ako polovicu zo spomínanej sumy však za používanie našich diaľnic zaplatili v minulom roku zahraniční šoféri, ktorí cez Slovensko prechádzali. „Výsledkom bude, že ľudia z iných krajín prejdú cez Slovensko, zničia nám naše cesty, znečistia ovzdušie a nezaplatia za to ani euro,“ dodal Palčák.
Poplatok 50 eur za ročnú diaľničnú známku bol najnižší spomedzi okolitých krajín a už niekoľko rokov sa nezvyšoval. „Myslím si, že je oveľa spravodlivejšie, ak poplatok zaplatia užívatelia diaľníc, tí, čo po nich reálne jazdia, lebo teraz to zaplatíme všetci, aj dôchodcovia a tí, ktorí ani nemajú auto,“ povedal Palčák.

Zdroj: Facebook: Andrej Danko - predseda SNS
Prečo by sa podľa experta za diaľnice malo platiť? »
Platenie za využívanie diaľničných úsekov má svoj zmysel. „Mýto v rámci európskej dopravnej politiky predstavuje poplatok, ktorý znevýhodňuje cestnú dopravu z toho titulu, že cestná doprava má zlý vplyv na životné prostredie. Má to teda pôsobiť aj motivačne, aby sme ľudí z osobných áut dostali do verejných prostriedkov a na železnice," vysvetlil Palčák.
Diaľničiari tvrdia, že bez týchto príjmov nebudú schopní zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic či splácanie existujúcich investičných úverov. „V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľníc a ich bezpečnosť," uvádza sa v stanovisku NDS.
Mohlo by vás zaujímať: