Počuli ste od svojho lekára niekedy tieto vety? Niektorí lekári často necitlivými výrokmi zbytočne poškodzujú psychický stav svojich pacientov. Vedci ich zozbierali a navrhli riešenie.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: GettyImages

Zdroj: ČT
Galéria k článku
Vedci z texaskej univerzity A&M, ktorá je šiestou najväčšou americkou univerzitou, zverejnili vety, ktorým by sa lekári mali v každom prípade vyhnúť, aby svojim pacientom nepriťažili. Ak ste ch od toho svojho nikdy nepočuli, gratulujeme vám k dobrému výberu. Tu sú tie problémové vety:
1. „Prečo ste čakali tak dlho, kým ste sem prišli?
Táto veta by mala byť pre každého zdravotníka tabu. Nikomu nepomôže, naopak, pacient sa bude cítiť previnilo a teda nepríjemne. Lekár by ho mal aj v takomto prípade privítať skôr touto vetou: „Som rád, že ste prišli.“ Po nej bude atmosféra v ambulancii príjemná.
2. „Všetko bude dobré!“
Na pohľad nevinná podporná veta, ale kým si lekár nie je istý, že je naozaj pravdivá, nemal by ju vysloviť. Je dobré pacienta podporiť, ale lekár musí zostať realista. Lepšie od neho vyznie veta: „Som tu na to, aby som vám v celom procese liečby pomáhal.“
3. „Máme skúsiť všetko?“
Namiesto tejto sugestívnej otázky by pre pacienta oveľa lepšie znelo: „Poďme sa porozprávať o tom, aké sú dostupné možnosti, aby sa situácia nezhoršila.“
4. „My už viac urobiť nemôžeme.“ Aj v prípade, že lekár nevidí nádej na vyliečenie, nemal by pacientovi brať nádej. Dobrý lekár v tejto situácii povie: „Terapia síce vašu chorobu nedokázala odstrániť, ale sústredíme sa na liečbu symptómov a na zlepšenie vašej kvality života.“
5. „Čo to s vami ostatní lekári porobili?“ Lekár by v žiadnom prípade nemal s pacientom diskutovať o odbornosti či neodbornosti kolegov. Radšej by mal povedať: „Teším sa, že ste prišli ku mne, aby ste získali druhý názor. Zvážme spolu, čo môžeme urobiť ďalej.“