Vedeli ste, že pokiaľ je v zložení výrobku aj palmový olej, stále môže ísť o zdravú potravinu? Stačí, ak je skombinovaný s inými rastlinnými olejmi a bude mať na nás priaznivý vplyv. Tuky plnia v našom organizme dôležitú úlohu. „Sú najdôležitejšou energetickou rezervou, tepelným izolátorom, pomáhajú vstrebávať vitamíny rozpustné v tukoch A, D, E, K a sú tiež zdrojom esenciálnych mastných kyselín,“ vysvetľuje gastroenterológ a odborník na výživu Peter Minárik.

Práve esenciálne mastné kyseliny majú nezastupiteľné miesto v našom tele, pretože telo si ich nevie vytvoriť, a tak ich musíme prijímať vo forme potravy podobne ako minerály a vitamíny. „Optimálny denný príjem tukov z celkového energetického príjmu by mal tvoriť 20 až 30 percent,“ hovorí Minárik. Ako sa však vo všetkých tukoch vyznať? Všetky tuky sú v podstate mastné kyseliny, ktoré delíme na nasýtené a nenasýtené.

Nezdravé tuky sa ročne podpíšu pod tisíce úmrtí na infarkt či mŕtvicu.
Nezdravé tuky sa ročne podpíšu pod tisíce úmrtí na infarkt či mŕtvicu.
shutterstock

Nasýtené tuky a trans-tuky pri nadmernej konzumácii sú známe ako „zlé“ tuky. Medzi „dobré“ tuky patria nenasýtené mastné kyseliny ako 3-omega a 6-omega. Na rýchlejšiu orientáciu stačí príklad izbovej teploty a tuhosť tukov.

Ak tuky ostávajú v pevnom stave ako napríklad bravčová masť, maslo, slanina či kačací tuk, znamená to, že obsahujú veľké množstvo nasýtených mastných kyselín. Naopak, ak pri izbovej teplote ostávajú tekuté, ako sú napríklad rastlinné oleje, je to znak, že majú vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín.

Nenasýtené tuky

Najzdravšie sú 3-omega a 6-omega esenciálne nenasýtené mastné kyseliny. Sú potrebné na normálny rast buniek, trávenie tukov a cholesterolu, ohybnosť ciev, správnu zrážanlivosť krvi, činnosť mozgu a očí. Chránia srdce a bojujú proti zápalom. Majú blahodarný vplyv na pamäť a duševné zdravie.

Potraviny: losos, sleď, makrela, sardinky, semienka ľanu, vlašské orechy, mandle, lieskovce, arašidy, slnečnicový, repkový, olivový olej, avokádo, bravčová masť

Nenasýtené tuky
Nenasýtené tuky
shutterstock

Nasýtené tuky

Ide o nasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú najmä v potravinách živočíšneho pôvodu ako mäso, vajcia či mliečne výrobky. Pri nadmernej konzumácii sa značne podieľajú na zvyšovaní hladiny cholesterolu v krvi a následne na ukladaní tukov na stenách ciev. Dôsledkom ich upchávania môže byť infarkt či mŕtvica.

Potraviny: kokosový olej, palmový olej, mlieko, maslo, smotana, šľahačka, mäso, slanina, vajcia

Nasýtené tuky
Nasýtené tuky
shutterstock

Trans-tuky

Prirodzené formy týchto tukov, v mliečnych a živočíšnych výrobkoch, sú pre telo bezpečné. Škodlivé a nezdravé tuky vznikajú napríklad vyprážaním alebo pri stužovaní rastlinných olejov. Nachádzajú sa v mnohých spracovaných potravinách. Poškodzujú membrány buniek, zvyšujú cholesterol v krvi, podieľajú sa na vzniku cukrovky 2. typu, vzniku obezity a poruchách pečene. Podporujú depresie a sú častou príčinou náhlej srdcovej či mozgovej smrti.

Potraviny: šišky, hranolčeky, burger, čipsy, pizza

Trans-tuky
Trans-tuky
shutterstock