Tisíce eur na odškodenie pre cestujúcich: Sťažujte sa na neskorý príchod aj nefunkčnú klimatizáciu!
7. 6. 2017, 20:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 13:09)

Zdroj: Michal Smrčok
Cestovanie vlakom sa aj napriek moderným klimatizovaným vozňom s pripojením na wifi môže ľahko zmeniť na nepríjemný zážitok. Stačí porucha na trati a dvojhodinové meškanie. Kedy vám vrátia peniaze za lístok či preplatia taxík?

Zdroj: Martin Domok

Zdroj: Martin Domok

Zdroj: archív
Galéria k článku
Železnice vlani zaplatili 17 629 eur ako odškodenie pre nespokojných cestujúcich. Vlaky najčastejšie meškali pre výluky a opravy na trati, výčiny počasia a poruchy rušňov. No peniaze nedostanete za každý oneskorený príchod do cieľovej stanice. Iné pravidlá platia pre osobné vlaky a rýchliky, iné pre IC vlaky.
Kedy vám vrátia peniaze?
V bežných vlakoch žiadajte vrátenie cestovného, ak vlak mešká 5 a viac minút. Ak sa preto rozhodnete necestovať, vrátia vám peniaze za lístok v plnej výške bez storno poplatku.
Ak vystúpite zo zmeškaného vlaku počas cesty na niektorej stanici, dostanete naspäť časť cestovného. Potrebujete k tomu potvrdenie, ktoré si treba vyžiadať priamo vo vlaku alebo v stanici.
Ide váš vlak načas?
Či váš spoj nemá meškanie, zistíte rýchlo aj bez informovania sa na stanici. Okrem aktuálnej polohy vlaku na online mape Železníc SR nájdete informácie o meškajúcich spojov na sociálnej sieti Twitter. Železničná spoločnosť Slovensko tu zverejňuje krátke informácie o všetkých mimoriadnych udalostiach. „Nechceme, aby cestujúci aj niekoľko hodín čakali vo vlaku na trati a nevedeli, čo sa deje. Verejnosti dlžíme lepšie a korektnejšie informácie,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Preplatia hotel aj taxík
Okrem vrátenia cestovného poskytuje prepravca aj pomoc vtedy, ak ste pre meškanie nestihli posledný vlak.
„Ak ste nečakane bez informácie o dĺžke meškania uviazli na ceste a nemôžeme vás prepraviť do cieľa v ten istý deň, poskytujeme pomoc s preukázanými výdavkami,” sľubuje Železničná spoločnosť Slovensko preplatenie hotela do 20 eur či taxíka do sumy 10 eur, ak už nepremáva verejná doprava. Nárok na náhradu škody je potrebné uplatniť si do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka.
Poškodená batožina
Železničná spoločnosť Slovensko zodpovedá aj za batožinu či bicykel v pojazdnej úschovni batožín. „Za zranenie pri udalosti v súvislosti so železničnou prevádzkou počas pobytu v železničných vozňoch alebo pri nastupovaní a vystupovaní môžete žiadať odškodnenie. V prípade zranenia nesieme zodpovednosť aj za stratu alebo poškodenie batožiny alebo zvieraťa zraneného cestujúceho,“ uvádzajú železnice.
Nejde klimatizácia?
Pre expresy InterCity platia osobitné podmienky. Pri meškaní od 60 do 119 minút vám vrátia 25 % z ceny lístka a dostanete občerstvenie za 1 euro. Pri meškaní nad dve hodiny vám vrátia polovicu cestovného a ponúknu občerstvenie v hodnote 2 eurá. Odškodnia vás aj za horúčavu či pokazené vykurovanie v IC vlaku. Ak teplota na vašom mieste klesne pod 15 °C alebo stúpne nad 30 °C a neposadia vás na iné miesto, máte nárok na vrátenie štvrtiny z ceny lístka.
Podobné podmienky platia aj v medzinárodných vlakoch.
Ako na to?
- nárok na náhradu škody si môžete uplatniť priamo v pokladnici alebo písomne na adrese Železničná spoločnosť Slovensko, Sekcia odúčtovania tržieb železníc, Rožňavská 1, 832 72, Bratislava.
- potrebné je uviesť meno, priezvisko, presnú adresu, predmet a dôvod podania
- dodať originály cestovných lístkov
- pri uplatnení náhrady škody treba uviesť aj dôvod podania žiadosti a predložiť oznámený vznik udalosti, doklad o poskytnutí prvej zdravotníckej pomoci, zaplatení úhrady za ubytovanie alebo použitie iného verejného dopravného prostriedku
Zdroj: ZSSK