Koniec Slovenska ako automobilovej veľmoci? TÁTO norma spustí masové prepúšťanie!
25. 3. 2023, 7:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:56)

Zdroj: mh
Emisná norma Euro 7 predstavuje hrôzu, pred ktorou sa trasie celý európsky automobilový priemysel. Výrobcovia sa obávajú úplného zániku spaľovacích áut, automobilky sa rozhliadajú, kam mimo Únie presunúť svoje fabriky. Zamestnanci tŕpnu, či prídu o prácu, a známa česká automobilka už vyčíslila, koľko ľudí bude musieť prepustiť.
Zdroj: Škoda Auto
Zdroj: Jacques Brinon
Zdroj: MICHAL SMRCOK
Galéria k článku
Pomaly, ale isto plánujú do platnosti zaviesť nové prísne emisné normy známe ako Euro 7. Okrem ekologických vylepšení so sebou prinesú aj niečo, čo drvivú väčšinu motoristov nepoteší. Euro 7 totiž môže zapríčiniť masívne zdražovanie naprieč vozidlami rôznych skupín či dokonca zánik ich výroby.
„Ak normu Euro 7 prijmú vo forme, v ktorej je aktuálne navrhnutá, bude to znamenať obmedzenia vo výrobe a stratu desiatich tisícov pracovných miest, a to iba na Slovensku. Ide o návrh, ktorý nereflektuje reálne možnosti, ktoré nám dáva súčasný stav poznania technológií používaných v automobiloch. Takéto podmienky priemysel nebude schopný splniť a jedinou možnosťou môže byť ukončenie výroby vozidiel, ktoré sa nezhodnú s novou normou,“ varuje Viktor Marušák, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR.
Veľký problém je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, že Euro 7 je len v návrhu a text nemá odborná verejnosť k dispozícii. Z uniknutých informácií však usudzuje, že schválenie normy môže mať katastrofálne následky. „Ak bude mať norma Euro 7 neprimerané parametre, môže dôjsť nielen k zastaveniu výroby a strate pracovných miest, ale aj k odsunu výrobných kapacít mimo Európskej únie. V prípade, že sa v krátkom čase zakážu iné vozidlá ako s Euro 7, nastane kolaps dopravy,“ zdôrazňuje.
Motoristický novinár Rastislav Chvála podotýka, že norma stanovuje ťažko dosiahnuteľné riešenia. Čas od schválenia Euro 7 po nadobudnutie účinnosti je aj pre naše automobilky veľmi krátky, aby sa pripravili, vyvinuli technické riešenia a zaviedli metrológiu na kontrolu požadovaných vlastností. Téma ochrany životného prostredia je však podľa jeho slov vysoko aktuálna a vyžaduje si neustále zlepšovanie. „Treba brať do úvahy, že doprava je len jednou súčasťou celého komplexu a automobilový priemysel urobil za ostatné obdobie taký obrovský pokrok v znížení energetickej náročnosti na výrobu a ekologizáciu áut, ako urobilo máloktoré odvetvie,“ prízvukuje Rastislav Chvála.
ODKEDY ZAČNE NORMA PLATIŤ A O KOĽKO SA ZVÝŠI CENA ÁUT? Čítajte na ďalšej strane »»»
Norma Euro 7 by po schválení mala začať platiť pre všetky vozidlá vyrobené už po 1. júli 2025. „V aktuálne navrhovanej forme by nám priamo ohrozila výrobu malých vozidiel, ktoré by sa pre vyššie náklady stali nepredajnými, ale ani väčšie a luxusnejšie modely nemusia byť uchránené pred predčasným ukončením výroby,“ prízvukuje Viktor Marušák. „Kúpiť si nové vozidlo pod 12 500 eur je mimoriadne náročné už teraz. Po zavedení emisnej normy Euro 7 lacné spaľovacie modely zmiznú z ponuky,“ tvrdí Rastislav Chvála.
Cena vývoja vozidla sa podľa jeho výpočtov až strojnásobí. „K tejto cene treba pripočítať aj samotnú výrobnú cenu nových požadovaných technológií, ktoré vo vozidle budú povinne inštalované. Medzi ďalšími požiadavkami sú častejší servis vozidla a výmena dielov, prípadne senzorov, ktoré budú kritické pre nízkoemisnú prevádzku vozidla, a to až na 10 rokov alebo 200-tisíc kilometrov od kúpy vozidla (doteraz 5 rokov alebo 100-tisíc km),” informuje motoristický novinár.
Ak si vozidlo neopravíte, návrh ráta s tým, že vozidlo sa vám zablokuje až do okamihu, kým chybu neodstránite. „Systému bude jedno, kde sa aktuálne s vozidlom nachádzate, aké máte plány alebo potreby. Chceli by ste si takéto vozidlo kúpiť?“ pýta sa generálny sekretár Viktor Marušák. Takto nastavené podmienky podľa neho spôsobia zníženie dopytu po nových vozidlách. „Nižšia výroba znamená nižšiu požiadavku na pracovnú silu, a teda prepúšťanie,” dodáva.
Známa česká automobilka Škoda Auto už prepúšťanie vyčíslila. „Ak sa Euro 7 schváli v tejto podobe, musíme zatvoriť jeden závod, pretože by sme prestali vyrábať menšie modely – Fabia, Scala, Kamiq – čo znamená, že by to zasiahlo minimálne 3-tisíc pracovných miest,“ zdôraznil člen predstavenstva Škody pre predaj a marketing Martin Jahn. V rámci celého dodávateľského reťazca v Česku by podľa neho mohlo prísť o prácu až 10-tisíc ľudí.
BUDÚ PREPÚŠŤAŤ AJ AUTOMOBILKY NA SLOVENSKU? Ich vyjadrenia si prečítajte na ďalšej strane »»»
Naše automobilky zatiaľ mlčia. Hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová sa k téme vyjadriť odmietla, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia Michal Nič vidí zatiaľ budúcnosť fabriky ružovo. „V trnavskej automobilke nie je plánované žiadne hromadné prepúšťanie v súvislosti s normou Euro 7. V súčasnosti pripravujeme transformáciu výroby na prípravu nového veľkokapacitného projektu nových vozidiel. Nový výrobný program sa bude spúšťať na začiatku roka 2024. Trnavský závod bude aj naďalej vyrábať vozidlá segmentu B,“ povedal Michal Nič.
V akej forme napokon norma prejde, ukáže až čas. Pre Slovensko môže mať vážne následky, keďže automobilový priemysel je najdôležitejším odvetvím v našom hospodárstve a sme svetovou jednotkou v počte vyrobených áut na tisíc obyvateľov. Automobilky u nás zamestnávajú viac ako 15 percent ľudí, čo je najviac z celej Únie. K téme sme oslovili aj ministerstvo hospodárstva, do uzávierky sa však nevyjadrilo.
Prečítajte si tiež: