TAKTO nás klamú! 8 nekalých trikov obchodníkov: Na číslo 4 ste už určite naleteli aj vy
28. 2. 2023, 17:10 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:53)

Zdroj: Juraj Velicka
Je dobre známe, že obchodníci sa snažia o to, aby vás prinútili stráviť v obchode čo najviac času a tým aj nakúpili čo najviac tovaru. Majú na to niekoľko techník. Na 7 najčastejších trikov upozornil instagramový profil Zdravé fakty, ktorý ich čerpal z knihy The Science of Living. Naleteli ste na niektorý z týchto trikov aj vy?
Zdroj: boredpanda.com
1. Červená a žltá
Výrobky s jasnými žltými alebo červenými cenovkami sa predávajú lepšie.
Zdroj: MICHAL SMRCOK
2. Najlacnejšie sú najďalej
Najlacnejšie produkty sú zvyčajne najďalej od vchodu, čo vás núti prejsť okolo iných výrobkov.
Zdroj: mz
3. Poloprázdne police
Police sú niekedy naplnené len napoly, aby tak výrobok vyzeral, že je žiadaný - volá sa to "efekt nedostatku".
Zdroj: MATEJ JANKOVIČ
4."Baťovské ceny"
Na cenovke si najprv všimneme prvú číslicu - toto "zaujatie ľavou číslicou" značí, že 49,90 € vnímame ako oveľa lacnejšie ako 50 €.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
5. Pomalá hudba
Pomalá hudba zdrží zákazníkov v obchode. Pri radostnej hudbe bude vaše tempo aj výber produktov rýchlejšie.
Zdroj: MICHAL SMRCOK
6. Kľukaté uličky
Kľukaté rozloženie v obchode nás tiež nabáda brať veci impulzívne, keďže sa obávame, že by sme ich nemuseli opäť nájsť.
Zdroj: Dušan Křístek
7. Väčšie vozíky
Ľudia nakupujú o 20% viac, keď predajcovia zdvojnásobia veľkosť nákupných vozíkov.
Zdroj: P1D
8. Shrinkflácia
Shrinkflácia znamená zmenšovanie veľkosti spotrebiteľského balenia, čo je jeden zo spôsobov, ako môžu výrobcovia bojovať so zvýšenou infláciou, resp. rastom výrobných nákladov. Zmyslom tohto kroku je jemne znížiť objem či gramáž produktu, avšak pri zachovaní ceny. Jednoducho povedané - za rovnakú sumu dostanete menšie balenie ako kedysi.
4 RADY, AKO BYŤ MÚDRYM NAKUPUJÚCIM NÁJDETE NA ĎALŠEJ STRANE »»»
Zdroj: Vlado Anjel
4 rady, ako byť múdrym nakupujúcim
- Píšte si nákupný zoznam ako opatrenie protichodnému dverovému efektu (vstup do nového priestoru ti vypne mozog a automaticky zabúdaš na to, po čo si pôvodne prišiel). Snaha zapamätať si, čo si prišiel kúpiť, ťa robí zraniteľným voči rozptýleniam a impulzívnemu nakupovaniu.
- Vezmite si košík do ruky, ak je to možné. Nebude vás tak lákať naplniť veľký vozík. Budete obmedzený v tom, čo dokážete fyzicky uniesť a tak kúpite len to, čo naozaj potrebujete.
- Neponáhľajte sa - keď sme v časovom strese, vyberáme si mentálne skratky, ktoré zvyšujú pravdepodobnosť unáhlených rozhodnutí.
- Počúvajte hudbu či podcast cez slúchadlá, aby ste prekryli snahy obchodu o zmenu vašej nálady či tempa.