SMRŤ mladých hasičov očami Bazovského: Na cestách máme vodičov, ktorí tam nemajú ČO ROBIŤ!
19. 7. 2022, 18:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:26)
Tragédia, pri ktorej vyhasli dva ľudské životy! V katastri obce Sása v okrese Zvolen došlo v pondelok večer k nehode, pri ktorej umreli dvaja hasiči, ktorí sa išli počas osobného voľna previezť na bicykli. Ako sa na prípad pozerá známy dopravný analytik Ján Bazovský?
Zdroj: fb Polícia SR
Zdroj: fb Polícia SR
Zdroj: fb Polícia SR
Galéria k článku
"Včera podvečer došlo na ceste od obce Sása do obce Pliešovce – Zaježová k tragickej kolízii osobného auta s dvomi cyklistami," napísali policajti Banskobystrického kraja na sociálnej sieti Facebook a priblížili detaily z nehody. "Podľa doterajších zistení z miesta nehody sa 53-ročný vodič pravdepodobne plne nevenoval vedeniu vozidla a nesledoval situáciu v cestnej premávke. Po prejdení pravotočivej zákruty čelne narazil do dvoch oproti idúcich cyklistov. Obaja muži vo veku 35 a 36 rokov, žiaľ, zraneniam na mieste podľahli," priblížili policajti.
Bezpečnostný analytik Ján Bazovský v tejto súvislosti pripomína, že na cestách máme nezodpovedných vodičov a vodičský preukaz už dnes dostanú aj takí, ktorí nie sú ešte pripravení viesť osobné vozidlo. "V prvom rade treba vodičov prinútiť, aby sa správali zodpovedne a aby sledovali situáciu na ceste. To je však celý komplex opatrení. Mať vodičský preukaz je dnes sociálna povinnosť, či už sa musíte dostať do práce, alebo idete na nákupy. Len, bohužiaľ, potom to tak aj vyzerá," povedal pre denník Plus JEDEN DEŇ.
Novela zákona o obiehaní cyklistov nemá podľa Bazovského zmysel
Od 1. marca 2022 platí podľa novely zákona niekoľko zásadných zmien. Najväčšia zmena v zákone predstavuje novinku týkajúcu sa bezpečnosti cyklistov. Dodržiavať odstup od cyklistu na ceste bol síce povinný, no v zákone nebol definovaný presne. Povinnosťou vodiča bolo „dbať na zvýšenú opatrnosť a pri predchádzaní zachovať dostatočný odstup“. Po novom je však jasne definované, ako majú vodiči cyklistov obiehať.
Do rýchlosti 50 km/h musí vodič pri predbiehaní cyklistu dodržiavať odstup jeden meter, pri rýchlosti nad 50 km/h, čiže mimo obcí a miest, je minimálna hranica od cyklistu 1,5 metra. Podľa Bazovského to však problémy na cestách nevyrieši. "Prijal sa zákon, ale nezmyselný. Toto nie je príčina tragických dopravných nehôd. Najčastejšou príčinou je, že sa vodič nevenuje poriadne riadeniu a nesleduje situáciu v premávke," vyjadril svoj názor Bazovský, podľa ktorého je tragická nehoda cyklistov jasným dôkazom toho, že sa treba zamerať na iné, dôležitejšie veci ako povinný rozstup. "Na cesty sa dostávajú vodiči, ktorí tam nemajú čo robiť. Buď neovládajú, alebo nedokážu používať svoje vozidlo. Vodičov treba v autoškolách naučiť správny spôsob jazdy, aké rýchlosti zvládať v zákrutách, akú mám brzdnú dráhu či podmienky pri obchádzaní vozidla," vysvetlil analytik.
Článok pokračuje na druhej strane >>>
Polícia začiatkom roka ohlásila, že sa pri dopravných akciách zameriava aj na bezpečnosť cyklistov. Podľa informácií Denníka N si však nevedie štatistiky o tom, ako sa v praxi dodržiava predbiehanie vo vzdialenosti 1,5 metra. Vedú sa iba štatistiky o porušeniach pri predbiehaní, nekonkretizujú však, či išlo o predbiehanie bicykla.
Alkohol u vodiča zistený nebol, nariadený bol aj odber biologického materiálu s účelom zistenia inej návykovej látky. Vodičovi bol na mieste zadržaný vodičský preukaz. "Všetky ďalšie okolnosti, ako aj príčiny dopravnej nehody sú predmetom prebiehajúceho vyšetrovania a znaleckého skúmania, preto nateraz nebudeme k prípadu poskytovať žiadne ďalšie informácie," informovala polícia.