Reklama

Veľké komplikácie niekoľko dní pred začiatkom školského roka: Kde chýba najviac učiteľov?

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    VIDEO Na Slovensku chýba 1 200 učiteľov: Prečo toto povolanie nie je atraktívne?
    Reklama

    Do začiatku školského roka zostáva už len 5 pracovných dní a viaceré školy ešte stále nevedia, ako zabezpečia vyučovanie niektorých predmetov. Najviac učiteľov chýba na západnom Slovensku. Problémom sú nízke platy, ale aj vysoký vek, pričom prognózy na budúce roky neveštia nič dobré. Ako chce ministerstvo problém vyriešiť a v ktorých mestách je situácia najkritickejšia?

    Dopyt po učiteľoch rastie, na veľké množstvo ponúk však chodí veľmi málo reakcií. Pred začiatkom školského roka je na portáli Edujobs.sk, ktorý patrí do portfólia spoločnosti Profesia.sk, 1 254 aktívnych pracovných ponúk pre pedagogických zamestnancov. V prípade inzerátov na pozície pedagógov na základných školách je teraz priemerný počet reakcií tri, v prípade stredných škôl päť. Školy hľadajú najčastejšie posily na druhý stupeň základných škôl a na stredné školy. Až 46 percent z nich je z Bratislavského kraja, 11 percent z Trnavského a 10 percent z Banskobystrického kraja.

    Najviac pracovných ponúk bolo tesne pred začiatkom letných prázdnin v júni – konkrétne 1 227, v júli bolo na Edujobs.sk 925 ponúk a v auguste zatiaľ 570 (údaj k 18. 8.).

    Aktuálne najväčší dopyt je po učiteľoch a učiteľkách matematiky, anglického jazyka, chýbajú aj slovenčinári a slovenčinárky. Potvrdzuje to aj Erika Drgoňová, riaditeľka ZŠ Ostredková v bratislavskej mestskej časti Ružinov. „Počas leta som mala mimoriadne komplikovanú úlohu – zohnať nových učiteľov pre pribúdajúce počty žiakov a tried v našej škole. Problém bol získať najmä kvalifikovaných učiteľov 1.stupňa, matematiky, chémie, fyziky,“ povedala nášmu denníku. Našťastie, učiteľov sa jej nakoniec podarilo zohnať. „S radosťou konštatujem, že mi nastúpili všetci učitelia a mala by som školský rok otvoriť s kvalitným tímom. Na portáli Edujobs však naďalej evidujem mnohé školy, ktoré hľadajú učiteľov 1.stupňa, matematiky či fyziky,“ uviedla.

    Koľko eur zarobí v prieme učiteľ za mesiac? Čítajte na druhej strane >>>

    Problémom v školstve sú dlhodobo nízke mzdy. Tabuľkové platy závisia od vzdelania a praxe, čiže školy sumy v inzerátoch neuverejňujú, no dáta z portálu platy.sk ukazujú, že učiteľ zarobí priemerne 1 225 eur v hrubom za mesiac.

    Smutnou pravdou zostáva, že aj tí, ktorí by v školstve chceli pôsobiť, si často nájdu inú, lepšie platenú prácu. Podľa riaditeľky Drgoňovej však nie je problém iba v nízkych platoch, ale aj v postavení tejto profesie v spoločnosti. „Pri pracovných pohovoroch záujemcov o učiteľské povolanie odrádza výška hrubej mzdy okolo 1 100 až 1 350 eur, ďalej nevyriešený bytový problém mladých začínajúcich absolventov v Bratislave a tiež nízky spoločenský status učiteľov,“ vysvetlila.

    Rovnaký názor má aj riaditeľka Základnej školy s materskou v Poprade Monika Strnková. „Naše povolanie stráca na svojej atraktivite situáciou v spoločnosti, ktorá prevláda niekoľko rokov. Mladí ľudia napriek tomu, že vyštudujú tento smer, z dôvodu nízkeho finančného ohodnotenia radšej odchádzajú mimo republiky. Ďalším dôvodom je rešpektovanie učiteľa ako osobnosti a vzoru pre deti.“ Ako dodala, ich škola je na tom s personálom relatívne dobre. „Našťastie sa za posledných 5 rokov radíme ku školám, na ktorých nechýbajú pedagogickí zamestnanci. Plánovaním a obsadzovaním miest pokrývame kvalifikovanosť edukácie nad 98 percent,“ povedala.

    Aké sú prognózy do budúcna? Čítajte na druhej strane >>>

    Alarmujúce je, že problém s učiteľmi sa bude len zhoršovať a už o tri roky nám podľa prognóz bude chýbať vyše 2-tisíc pedagógov. Vyplýva to z analýzy Inštitútu vzdelávacej politiky v spolupráci s Ekonomickým ústavom SAV. „Kritická situácia v oblasti stavu učiteľov v jednotlivých druhoch škôl je spôsobená predovšetkým vyšším vekom učiteľov. Ich nedostatočným nahradzovaním mladšími učiteľmi sme dospeli až do stavu, keď priemerný vek učiteľa je viac ako 45 rokov,“ píše sa v správe. Zatiaľ čo v období rokov 2022 – 2025 sa nedostatok učiteľov každý rok pravdepodobne prehĺbi o 1 600, v období rokov 2026 – 2030 prognózujeme nárast nedostatku učiteľov na viac ako 2 100 učiteľov ročne.

    Ministerstvo školstva situáciu rieši. Uvedomuje si, že problém s chýbajúcimi učiteľmi sa bude rokmi prehlbovať. „Je preto potrebné čo najskôr zatraktívniť učiteľskú profesiu, aby školstvo pritiahlo a udržalo dostatočný počet kvalifikovaných a motivovaných ľudí,“ odpísali nám z rezortu školstva. „V januári prebehlo zvyšovanie platov učiteľov o 10 % a v septembri dôjde k ďalšej valorizácii platov o 12 %. K zlepšeniu pracovných podmienok a možností na profesijný rast môže prispieť mentoring, ktorý ponúkajú nedávno vytvorené Regionálne centrá podpory učiteľov,” dodali. Učiteľov chcú navyše podporiť aj nepeňažnými benefitmi, ako je napríklad vykonávanie časti práce mimo pracoviska, získavanie finančných benefitov za rozširovanie kvalifikácie, možnosť kariérneho postupu, čerpanie plateného voľna na vzdelávanie, či možnosť čerpania sabatikalu po desiatich rokoch pracovnej činnosti.

    Budú učiť matematiku slovenčinári? Článok pokračuje na druhej strane >>>

    Čo môžu školy spraviť, ak nemá kto vyučovať?

    Odpovedá bývalý pedagóg a psychológ Miron Zelina:

    1. Dajú učiť predmet niekomu, kto síce je učiteľ, no nie je kvalifikovaný na učenie daného predmetu. Napríklad slovenčinár by mohol učiť matematiku. Je to síce učenie, ale nie je kvalifikované. Čiže v tom zmysle, že nemá kvalifikáciu na matematiku.
    2. Pohľadať nejakých ľudí v okolí, ktorí napríklad ovládajú informatiku alebo matematiku. Týchto ľudí môžu školy zamestnať ako nekvalifikovanú silu.
    3. Stiahnuť učiteľov z dôchodku, ktorí majú kvalifikáciu a teda spýtať sa ich, či by nevedeli niektoré predmety suplovať.

    Spoločnosť si učiteľov neváži

    Podľa psychológa Mirona Zelinu je dôvodov viac. Hlavným dôvodom sú nízke platy, ale aj náročnosť práce. „Profesia učiteľa nie je ocenená. Učiteľom často nadávajú rodičia, študenti, spoločnosť si učiteľa neváži,” dodáva psychológ do tretice.

    Prečítajte si tiež:

    Výber pre vás