Reklama

KONIEC voľného jazdenia na kolobežke od TOHTO DÁTUMU: Tieto zmeny Slovákov nepotešia!

×
Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    VIDEO Slovákov čakajú pri jazde na kolobežke veľké zmeny: Názor dopravného analytika Bazovského
    Reklama

    Či už cestou do práce, alebo len tak pre zábavu – v čase drahého benzínu a nafty zvolili Slováci lacnejší a efektívnejší spôsob prepravy po meste. S pribúdajúcimi kolobežkármi však stúpol aj počet dopravných nehôd. Leto sa ešte ani nezačalo a na našich cestách už vyhasli životy dvoch kolobežkárov. Európsky parlament preto prišiel s novinkou, ktorá mnohých nepoteší.

    Teplé počasie vyhnalo Slovákov na kolobežky. Aj keď väčšina z nich jazdí zodpovedne, nájdu sa aj takí, ktorí dopravné predpisy nedodržiavajú, prípadne ich vôbec nepoznajú, keďže nie sú držiteľmi vodičského preukazu. Od roku 2020 je jazdec na elektrickej kolobežke braný ako vodič nemotorového vozidla a platia pre nich rovnaké pravidlá ako pre cyklistov.

    Dve tragické nehody za máj

    Práve nezodpovednosť a neznalosť pravidiel cestnej premávky viedla v máji k dvom tragickým nehodám. Začiatkom uplynulého mesiaca vyhasol život kolobežkára na Tatranskej ulici v Banskej Bystrici. 49-ročného muža našli náhodní okoloidúci ležať na zemi bez známok života. Koncom mája zas neprežil zrážku s osobným vozidlom kolobežkár v Leopoldove. V tomto prípade bol však na vine vodič osobného auta, ktorý mužovi na elektrickej kolobežke nedal prednosť. Podobných nehôd, avšak so šťastnejších koncom, bolo v máji oveľa viac. V Košiciach spôsobila dopravnú nehodu mladá žena, ktorá sa aj so spolujazdkyňou chcela povoziť na kolobežke. Problém bol v tom, že obe boli pod vplyvom alkoholu. 21. mája sa zas v Košiciach zranili dvaja tínedžeri. Obaja totiž jazdili na jednej kolobežke, čo je zakázané. FOTO Z NEHÔD NÁJDETE V GALÉRI

    Anketa

    Zažili ste už nepríjemnú situáciu s kolobežkárom?

    „Podľa štatistík UNIQA patria medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke nárazy do motorových vozidiel stojacich na ulici alebo zrážky počas jazdy, keď auto zabrzdilo a vrazil do neho nepozorný jazdec, prípadne ak auto kolobežkárovi nečakane skrížilo cestu,” priblížila Beata Lipšicová z komunikačného oddelenia poisťovne UNIQA a dodala, že výnimkou nie sú ani prípady kolízií s chodcami, ktoré skončili ťažkými zraneniami.

    VEĽKÉ ZMENY SA DOTKNÚ TÝCHTO ĽUĎÍ. ČLÁNOK POKRAČUJE NA DRUHEJ STRANE >>>

    Väčšina elektrických kolobežiek, ktoré sa predávajú v rámci EÚ, má maximálnu povolenú rýchlosť 25 km/h. Tento limit predpisuje aj európska legislatíva. Niektoré modely však tento strop rýchlosti ignorujú. Technické parametre výkonnejších kolobežiek zas uvádzajú maximálnu rýchlosť až 80 km/h. Len pre porovnanie, motorky a skútre v kategórii AM majú podľa zákona maximálnu rýchlosť na 45 km/h. Potom sú tu modely, ktorých firmvér je možné upraviť, čím sa zvýši povolená rýchlosť kolobežky. K obsluhovaniu takejto kolobežky nie je nutné, na rozdiel od skútrov a motoriek v kategórii AM, vlastniť ani vodičský preukaz.

    Anketa

    Súhlasíte s uzavretím povinného zmluvného poistenia pre kolobežky?

    Čo je však zarážajúce, tieto kolobežky nemusia mať evidenčné čísla ani poistenie, z ktorého by boli v prípade nehody hradené škody na majetku. V prípade zrážky s osobným vozidlom alebo zraneniu chodca má majiteľ kolobežky na výber. Buď uhradí škodu prostredníctvom komerčného zmluvného poistenia, alebo z vlastného vrecka, čo môže byť problém. Európsky parlament preto ešte vlani prišiel s novinkou, ktorá má aspoň čiastočne pribúdajúcim nehodám zabrániť.

    Od januára 2024 sa bude vo všetkých členských štátoch EÚ, a teda aj na Slovensku požadovať povinné uzatvorenie poistenia pre elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou nad 25 km/h, rovnako aj tie s hmotnosťou nad 25 kilogramov. Výnimkou aj naďalej zostávajú majitelia kolobežiek s rýchlosťou do 25 km/h ako aj majitelia rýchlych elektrobicyklov.

    ANALYTIK PZP PRE KOLOBEŽKY SKRITIZOVAL. ČLÁNOK POKRAČUJE NA DRUHEJ STRANE >>>

    Dávid (29) z Bratislavy má taktiež kolobežku, avšak výkonnejšiu, než sú tie s maximálnou rýchlosťou do 25km/h. „Na kolobežke jazdím cca 2 roky väčšinou ako dopravný prostriedok do práce, alebo, keď sa potrebujem niekam rýchlo a efektívne dopraviť,“ povedal nášmu denníku. PZP pre kolobežky, ako vlastní aj on, privítal, avšak nemyslí si, že to pomôže znížiť nehodovosť na cestách. Dopravný analytik Ján Bazovský si zas myslí, že v pravidlách užívania kolobežky je poriadny chaos.

    Je to ako v Amerike. Namiesto toho, aby zakázali predaj strelných zbraní, tak ľuďom prikážu, aby si kúpili nepriestrelné vesty. U nás je to rovnako.“ Jazda na kolobežke podľa Bazovského nie je bezpečná na ceste, ale ani na chodníku pre chodcov. „Keď jazdia po ceste, zdržiavajú sa na pravej krajnici, čo je najhoršia časť cesty. Stačí malý výmoľ, jama alebo kanál, ktorú kolobežkár na rozdiel od cyklistu neprekoná.“ Kolobežkárov podľa neho uzavretie povinného zmluvného poistenia od jazdy na tomto stroji neodradí.

    Práve naopak. „Namiesto toho, aby sme analyzovali a hľadali príčiny a opatrenia, aby k dopravným nehodám nedochádzalo, my ideme prijať zákon o PZP, ktorý rieši následky dopravnej nehody,“ myslí si Bazovský. Mnohých taktiež zaujíma, koľko si v roku 2024 za povinné PZP priplatia. „Cena takéhoto poistenia bude podobná, ako u motorky rovnakého typu,” priblížil dopravný analytik Jozef Drahovský.

    Prečítajte si tiež: