Reklama

Slováci, DOBRÁ SPRÁVA: Aha, ktorých 10 dokumentov už na úrade nebudete potrebovať!

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Sociálna poisťovňa vyzýva Slovákov: Prichádzate o STOVKY EUR mesačne, požiadajte o túto dávku!
    Reklama

    Od nového roka nadobudne účinnosť novela zákona proti byrokracii, ktorá prinesie zníženie počtu tlačív, ktoré doteraz občania museli v úradoch opakovane predkladať. Ubudne ich zatiaľ desať druhov.

    Pripomenulo to Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR. „Teším sa, že môžem byť poslom dobrých správ pre občanov, ktorí od januára už nebudú musieť dokladovať na úradoch desať druhov rôznych výpisov a potvrdení v papierovej podobe. Predstavuje to až dva milióny kusov dokumentov. Vďaka tomu ľudia ušetria už v roku 2022 viac ako 19 miliónov eur,“ vyčíslila šéfka rezortu Veronika Remišová (Za ľudí).

    Pripomenula, že zákon však ráta s postupným zrušením 21 okruhov výpisov a potvrdení, čo prinesie úsporu 42 miliónov eur.

    Ktoré papierové výpisy a potvrdenia končia, si pozrite >>V GALÉRII<<

    Od januára 2022 sa však zmena týka zatiaľ desiatich okruhov výpisov. „Zmeny sa týkajú matričných listín, ktoré budú oprávneným úradníkom sprístupnené formou elektronických výpisov. Vďaka tomu ľudia nebudú musieť nosiť na úrady kópie rodných, sobášnych a úmrtných listov ani potvrdenia o pobyte,“ skonštatoval rezort informatizácie s tým, že tieto zmeny sa pozitívne dotknú najmä žiadateľov o materskú dávku, rodičovský príspevok, príspevok pri narodení dieťaťa, ďalej oblasti daňových úľav a bonusov, sociálnej kurately, dôchodkov a mnohých ďalších konaní so štátom a samosprávou.

    V ďalšej fáze dôjde k odbúraniu byrokracie v podnikateľskom prostredí, najmä pri uchádzaní sa o dotácie, granty, projekty či verejné zákazky, ktoré sú financované z verejných prostriedkov a európskych fondov. „V tomto prípade už nebude potrebné dokladovať potvrdenia o IČO podniku alebo informácie o tom, že sa podnik nenachádza v konkurze, reštrukturalizácii či v exekúcii,“ ilustroval rezort.

    V rámci vybraných konaní týkajúcich sa napríklad dotácií v oblasti pôdohospodárstva zasa nebude potrebné predkladať listiny z centrálnej evidencie hospodárskych zvierat. Advokáti po novom tiež nebudú musieť pri uchádzaní sa o verejné zákazky deklarovať ich postavenie advokáta a dĺžku advokátskej praxe. Baníci pri žiadostiach o kompenzačné príspevky na úradoch práce zase nebudú musieť predkladať potvrdenia, že nepoberajú súčasne osobitný príspevok baníkom vyplácaný Rudnými baňami.

    Čítajte na ďalšej strane: Na ktoré úrady nebude treba nosiť papierové tlačivá >>

    Zmena sa dotkne aj činnosti Sociálnej poisťovne. S prípravami na nové fungovanie finišujú. „Spolupracujeme s MIRRI na využívaní nových služieb elektronickej výmeny údajov prostredníctvom portálu OverSi a v týchto dňoch finalizujeme prípravné práce. Od nového roka budeme zmeny uplatňovať aj v našej rozhodovacej praxi. Zavedenie zákona proti byrokracii tak výrazne zníži administratívnu záťaž a povinnosti našich poistencov. Sociálnej poisťovni už nemusia predkladať kópie rodných, sobášnych a úmrtných listov, ani potvrdenia o pobyte či číslo IČO,“ potvrdila hovorkyňa Sociálnej poisťovne Zuzana Dvoráková.

    Menej papierov budeme nosiť aj do klientskych centier spadajúcich pod rezort vnútra. „Ministerstvo vnútra na základe aktulizovanej legislatívy v spolupráci s rezortom informatizácie už pracuje na zmene v postupoch pri viacerých agendách klientskych centier. Účelom pochopiteľne je odbremeniť občana od predkladania dokladov či potvrdení vygenerovaných štátnymi úradmi,“ reagoval tlačový odbor ministerstva vnútra.

    Prečítajte si tiež: