Reklama

Slováci milujú zľavy, v ich vyhľadávaní sme na čele EÚ! Vďaka akciám sme ušetrili TÚTO sumu

Reklama

Slovák je ako detektor na zľavy! Vysoká inflácia a s ňou spojené zdražovanie prinútili ľudí čoraz častejšie čítať letáky potravinových reťazcov a zvažovať, čo si kedy kúpia podľa toho, kedy sa produkt dostane do akcie. V rámci Európy patríme k naj vyhľadávačom zliav, takmer 60 percent vecí nakupujeme dnes v akcii. Koľko vďaka akciám ušetríme?

Už dva roky sme na Slovensku svedkami vysokej inflácie. V roku 2022 dosiahla v priemere 12,8 percenta, v roku 2023 sa odhaduje jej úroveň takmer 11 percent. Najvýraznejší nárast cien sme pocítili najmä v prípade potravín a nealkoholických nápojov. „Ak by sme si teda porovnali cenu nákupného košíka s najtypickejšími položkami priemernej slovenskej domácnosti, tak za 100-eurový nákup v januári 2022 by sme dnes zaplatili približne 124 eur. Naproti tomu, na dnešný 100-eurový nákup, by nám pred pandémiou v januári 2020 postačovalo z peňaženky vytiahnuť iba 72 eur,“ vyčísli Tomáš Boháček, analytik 365.bank.

Avšak vyššie sumy na cenovkách boli neprehliadnuteľné aj pri ostatných tovaroch, ako sú oblečenie a obuv alebo spotrebiče. To, samozrejme, ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov. Až 70 percent z nás muselo pre infláciu obmedziť spotrebu a 80 percent začalo viac vyhľadávať zľavy a výpredaje. „Prieskumy z mája 2022 ukázali, že až 80 percent Slovákov nakupuje viac v akciách a zľavách. Slováci sú ochotní venovať viac času hľadaniu zliav, aby ušetrili peniaze,“ informoval Boháček.

Akciové letáky sa v čase rekordnej inflácie stali najlepšími priateľmi mnohých Slovákov, ktorí si podľa nich dokonca zostavujú svoje jedálničky. Je zrejmé, že zľavy hrajú pri ich rozhodovaní o kúpe významnú úlohu. Slováci v priemere nakúpia až 60 percent produktov v zľavách. Rekordérom v akciovom predaji je Česká republika, kde až 67 percent všetkých potravín sa predá v rámci predajných akcií. „Toto je typické pre celú strednú Európu, časť východnej Európy a Grécko,“ vysvetlil Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Anketa

Vyhľadávate zľavy pri nákupe potravín aj vy?

  • Áno, nemám na výber, v normálnej cene sú príliš drahé78%
  • Ak je dobrá akcia, nakúpim si drahší tovar do zásoby19%
  • Nie, kupujem to, čo chcem a potrebujem 2%

Hlasovanie bolo ukončené

Niektoré potraviny kupujeme v akciách oveľa viac. Záleží to od výška akcie, ale aj nutnosti. „Napríklad v prípade komodít ako maslo sa zhruba 2/3 predá v predajnej akcii. V prípade akcie si zákazníci kúpia maslo aj do zásoby a doma zamrazia. V prípade napríklad jogurtov je slabý príklon ku konkrétnej značke. Ak chce spotrebiteľ jogurt napríklad s ovocnou zložkou, pozrie, či je niektorý z nich v akcii a podľa toho sa rozhodne. Potom sú samozrejme aj produkty, kde má zákazník obľúbený produkt a prednostne si ho dopraje až vtedy, keď príde do akcie. A nakoniec je množstvo spotrebiteľov, ktorí sa nezaujímajú o akcie, ale nakupujú podľa toho, čo potrebujú,“ podotkol Krajčovič.

AKO DOPADOL NÁŠ TEST: KOĽKO SME VĎAKA NÁKUPE ZĽAVNENÝCH PRODUKTOV UŠETRILI A VYPLATILO SA TO? Dozviete sa na ďalšej strane »»»

Redaktorka denníka Plus JEDEN DEŇ sa preto rozhodla spraviť nákup v troch najväčších reťazcoch. Za5 základných položiek sme vďaka zľavám ušetrili na celkovom nákupe takmer 40 percent výslednej sumy, a to vo všetkých obchodoch. Náš nákupný košík obsahoval rovnaké suroviny, a to pomaranče, mleté hovädzie alebo bravčové mäso, kuracie prsia, smotanu na šľahanie a plátkový syr. Treba však dodať, že nie všetky potraviny, ako napríklad smotana na šľahanie či mleté mäso, mali rovnakú gramáž. Preto sa líšila aj cena v akcii.

Analytik Boháček upozornil na fakt, že z hľadiska marketingu majú predajcovia tendenciu prezentovať ako zľavnené aj ceny, ktoré z historického vývoja nemusia byť nutne nižšie. „Niektorí spotrebitelia, ktorí psychologicky nakupujú iba z dôvodu zľavy, často nedokážu ušetriť, naopak, môžu minúť viac, ako pôvodne plánovali. V niektorých prípadoch môžeme ušetriť aj viac ako polovicu ceny, týka sa to napr. posezónnych výpredajov alebo potravín s blížiacim sa dátumom spotreby či minimálnej trvanlivosti,“ priblížil analytik.

Preto by sme nemali výpredajom úplne podľahnúť. „Nízke cenovky na tovaroch nás môžu totiž natoľko zlákať, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme. A ak dokonca vo väčšom množstve, v našich peňaženkách to môže urobiť nežiaduci a pomerne veľký prievan. Je v poriadku kúpiť zľavnený tovar, po ktorom túžime, ale ktorý sme si pred zľavou nemohli dovoliť kúpiť. Výpredaje tak môžeme využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, avšak za menej peňazí. Aj pri výpredajoch platí, že ,radšej kvalita ako kvantita’,“ upozornila Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.

Hlavným faktorom, ktorý motivuje nielen Slovákov vo využívaní akcií a zliav, bola vysoká inflácia, pokles reálnej mzdy a tým kúpyschopnosti obyvateľstva. Inflácia sa v súčasnosti spomaľuje hlboko pod dvojciferné úrovne, ktoré tu boli väčšinu minulého roka. To však podľa názoru analytika nebude nutne znamenať, že by podiel zľavnených nákupov výrazne poklesol. „Keďže disponibilný príjem Slovákov patrí podľa štatistík Eurostatu spolu s krajinami ako Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko a Grécko k tým najnižším, domácnosti v týchto krajinách sú viac priklonené na šetrnosť pri nákupoch. Jednoducho, ak máte málo peňazí, každé euro, ľudovo povedané, otočíte dvakrát,“ dodal Boháček.

Ako môžeme nakupovať, nielen počas výpredajov, uvedomelo a udržateľne? 11 tipov nájdete na ďalšej starne »»»

Ako môžeme nakupovať, nielen počas výpredajov, uvedomelo a udržateľne?

  1. V prvom rade by sme mali nakupovať iba to, čo naozaj potrebujeme a v duchu „radšej kvalita ako kvantita“. Nezabúdajme na to najmä v období výpredajov, kedy sa môžeme nechať zlákať nízkymi cenami a nakúpime aj to, čo nepotrebujeme a ani nechceme.
  2. Nie všetko, čo sa nám pokazí, musíme ihneď vyhodiť a nahradiť novým. Skúsme viac opravovať, upcyklovať, recyklovať, posunúť alebo predať niekomu ďalšiemu či vymieňať.
  3. Na nákupy odporúčame chodiť s nákupným zoznamom.
  4. Vyhýbajme sa pri nákupoch výrobkom na jedno použitie – či už ide o kupovaný produkt alebo o obal. Je vhodné pred nákupom myslieť nielen na peňaženku, ale pribaliť si aj vlastnú nákupnú tašku.
  5. Už aj na Slovensku čoraz viac značiek ponúka udržateľné produkty. Najčastejšie ide o módu a drogériu. Aj pri nich však treba dbať na dostatok informácií, aby sa človek nestal obeťou tzv. greenwashingu (klamlivé informovanie o ekologickom pôvode produktu).
  6. Kúpou produktov lokálnej značky podporujeme slovenských výrobcov. Nemali by sme zabúdať na to, že nákupom nielen získavame od niekoho tovar, ale podporujeme aj jeho podnikanie a víziu. Nie všetko, čo sa javí ako lokálne, ale bolo skutočne na Slovensku vyrobené. Opäť si treba preštudovať informácie o produkte.
  7. Pojem „výpredaj“ sa spotrebiteľom často spája s „fast fashion“. Raritou nie je ale ani v prípade „slow fashion“. Nejde pritom o podporovanie zbytočných nákupov, ale skôr o sprístupnenie udržateľnej módy, ktorá môže byť pre niektorých Slovákov a Slovenky menej cenovo dostupná.
  8. Výpredaje môžeme využiť na to, aby sme si kúpili kvalitnejšie výrobky, ale za menej peňazí.
  9. Ušetriť finančné prostriedky a zároveň znížiť uhlíkovú stopu v súvislosti s dopravou môžeme aj tak, že si vybavíme nakupovanie a mnohé iné služby (pošta, banka, gastro, zábava či relax) takpovediac pod jednou strechou. Takúto možnosť ponúkajú v súčasnosti moderné nákupné centrá.
  10. V súčasnosti sa do popredia čoraz viac dostáva kombinácia nakupovania v kamenných predajniach a vo svete online. Niektoré nákupné centrá ponúkajú služby pre všetky spôsoby nakupovania. Efektívne sa tak dá prepojiť online nakupovanie s nakupovaním vo fyzických prevádzkach. Zákazníci, ktorí si tovar objednali online, už nemusia doma čakať na kuriéra a môžu si nechať zadarmo doručiť tovar do kamenných predajní. Vyzdvihnúť alebo aj vrátiť zásielky môžu na „pick up pointoch“. Takto si môžu vybaviť viac objednávok naraz. Vďaka tomu prichádza k šetreniu obalových materiálov, ktoré sú v prípade kuriérskych služieb častokrát dvojité.";i:10;s:283:" Vďaka udržateľnému či uvedomelému nakupovaniu vieme byť šetrnejší nielen k prírode, ale aj našej peňaženke. Takto ušetrené peniaze dokážeme využiť na to, aby sme si vytvárali finančnú rezervu alebo v ideálnom prípade ich investovali a teda ich zhodnocovali.

Prečítajte si tiež:

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.